Slik stokker vi om WRC-kabalen basert på årets prestasjoner

Tre ut og tre inn. For det står rallyførere i kø til å spise kirsebær med eliten i de beste bilene.

Publisert

Muligens burde vi ventet med denne artikkelen etter at Rally Portugal er ferdigkjørt, men det har dannet seg noen konturer etter snart seks kjørte VM-løp i rally.

Foto: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool

Muligens burde vi ventet med denne artikkelen etter at Rally Portugal er ferdigkjørt, men det har dannet seg noen konturer etter snart seks kjørte VM-løp i rally.

For ikke å snakke om at det er gjenstand for debatt om hvem som egentlig fortjener å kjøre den nyeste generasjon WRC-biler. I alle fall var det i fjor diskusjoner hvorvidt det skulle kreves en såkalt superlisens, i likhet med Formel 1, for å kjøre de nye 2017-bilene. Dette for å unngå både såkalte «gentlemen drivers», som har penger framfor meritter å legge på bordet for å kjøre, og også at unge førere uten nevneverdig erfaring skulle sette seg i disse bilene.

Disse reglene ble det ikke noe av, men i stedet er det hver enkelt fabrikk som «godkjenner» hvorvidt en fører kan stille til start i deres bil.

LES OGSÅ: VM-runden i Portugal har årets desidert råeste startoppstilling

Diskusjonen rundt hvorvidt vi har de mest kompetente førerne på startfeltet ligger selvfølgelig i kjølvannet av den evigvarende ventetiden på når Andreas Mikkelsen skal få en åpen mulighet. Det er liten tvil om at det er nordmannen som er hele Rally-VMs «førstereserve» når en åpning måtte by seg. Samtidig er nivået i WRC 2 høyere enn noen sinne, så det er intet tvil om at de beste i denne klassen ville glidd godt inn i toppklassen.

Det er ikke lett å stokke om bunken og legge en ny WRC-kabal, men Parc Fermé later som dette er gjort på et knips, og foreslår den foreløpige fører-swapen:

Lefebvre ut - Mikkelsen inn

Stephane Lefebvre har i beste fall levert under middels. Ikke bare sliter han med å sette opp bilen, men han mangler definitivt å få opp den farten som forventes i en slik bil - i tillegg til at han har gjort mange førerfeil, uten at pushingen er i nærheten av de raskeste førerne. I Parc Fermés øyne hjelper det lite å være det neste franske håpet etter Sebastien Loeb og Ogier når det ikke finnes tendenser til å vise se samme ferdighetene.

Andreas Mikkelsen var i praksis verdens nest beste sjåfør i fjor, og har på sin side hatt full kontroll i WRC 2 i de to løpene han har stilt opp i og fullført så langt. Ikke bare har han vunnet WRC 2-klassen i overlegen stil, men sammenlagt i VM-sammendraget ligger faktisk Mikkelsen to poeng foran Lefebvre, med tre løp færre kjørt og i en vesentlig mindre konkurransedyktig bil. Citroën har åpenbart en rask bil, og de tekniske barnesykdommene er mer eller mindre borte, så alt ville vel bare vært til det bedre for både Mikkelsen og Citroën-teamet om teamsjef Yves Matton tenkte litt alternativt rødt, hvitt og blått.

Hänninen ut - Suninen inn

Med all respekt for et Toyota-team som har prestert langt over forventningene med en bil som åpenbart er rask, og er en vinnerbil på sitt beste, så er det en dårlig bevart hemmelighet at finsk pass trumfer det meste annet for å få innpass i det finsk-styrte Toyota Gazoo-teamet. Vi kan dog ha respekt for tankegangen deres i startfasen av dette teamet, og det velger vi å ha ved å kaste ut Juho Hänninen og få inn Teemu Suninen.

Hänninen har strengt tatt ikke levert slik en fast WRC-fører skal levere på dette nivået, og selv med tre gode sesonger i IRC på starten av dette tiåret, så ser det ikke ut til at Hänninen bidrar med noe mer enn å framstå som en finsk verkebyll i en bil som egentlig fungerer relativt bra. Teemu Suninen har derimot vist en fremragende progresjonskurve i WRC 2-klassen, ved å ta flere enkeltseire og bli nummer to sammenlagt i fjor, og også hevdet seg godt i år - hvor han blant annet gjennom dag 2 i Portugal virkelig har tuktet Andreas Mikkelsen, og konkurrert tett om 2. plassen med Pontus Tidemand. I en alder av 23 år er det ingen grunn til at Toyota ikke bør ha denne mannen i bakhodet om de står sterkt i troen på finske tradisjoner i utviklingen av teamet.

LES OGSÅ: Robin (25) er én av få som har fått sitte på i en 17-spec WRC-bil

Al Qassimi ut - Tidemand inn

Plutselig var det en fjerde doning åpen for race i Citroën-teamet, da Sjeik Khalid Al Qassimi duket opp i Rally Portugal denne helgen. Selvfølgelig fordi han via sin Abu Dhabi-forbindelse har enormt med penger fra sitt hjemland i Emiratene, og med mange år med bidrag av store penger inn i Citroën-teamet, så virker det åpenbart at Matton føler han «skylder» Al Qassimi noe. Men med all respekt for den kongelige araberen, så har han strengt tatt ingenting i WRC å gjøre hvis vi skal ha denne superlisens-tankegangen i bakhodet. Resultatene i Rally Portugal bekrefter også det, da han ikke en gang henger med flere av WRC 2-bilene.

Så har vi jo vår svenske venn Pontus Tidemand, faktisk kvart-norske Tidemand, som stadig jakter triumfer i WRC 2-klassen, og for lengst vist at han er dyktig nok (i alle fall langt raskere enn flere andre i WRC-bil) til å håndtere de nye villbeistene for året. Og hvis det er slik at Citroën nå åpner for en fjerde bil på startlistene (hadde det enda vært uavhengig av Al Qassimi), så burde Tidemand definitivt være den neste på lista til å få prøve seg i WRC. Men veien er fremdeles noe lang fra en god Skoda-kontrakt til en Citroën-mulighet, så vi ser ikke på dette som et realistisk setebytte. Bare en ønsketanke i en ideell rallyverden.

Hva med Meeke?

Så skal vi ha i bakhodet her når vi snakker om Citroën, at uansett hvor rask og merittert fører Kris Meeke er - så er han definitivt WRCs aller største skuffelse denne sesongen. Selv den fortjente seieren i Mexico kunne han fint ha rotet bort på egenhånd med avkjøringen helt på tampen, og med utilgivelige førerfeil i Monte Carlo og Sverige, to rullinger i Argentina og nok en amatørfeil i Portugal, så kunne til og med denne profilen sittet svært utrygt i Citroën-teamet basert på prestasjoner.

Foto: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool

Samtidig er den rutinerte briten den eneste som også har bidratt med seire de siste årene for et noe tilbakeslagent fransk rallyteam, så det er heller ikke vanskelig å forstå at Matton og teamet forbarmer seg over mannen som beskrives som nåtidens Colin McRae.

LES OGSÅ: Her er videoen av krasjen til Meeke som alle har ventet på

Powered by Labrador CMS