Slik realiserte de guttedrømmen om å begynne med rallykjøring

De kjøpte hver sin Nissan Almera og debuterte under NM-finalen. Her er historien om hvordan drøm ble til virkelighet for Magnus Sandnes og Sivert Bjerkely Wallander.

Publisert

Av alle sporter, idretter og hobbyer man kan begynne med, så er det en kjensgjerning at rally kan være nokså komplekst og kostbart å hoppe inn i. Men har man først båret på drømmen lenge nok, fylt opp både tre og syv sparegriser og virkelig bestemt seg - så er det fullt oppnåelig uten å ha en rik pappa eller sju generasjoners familietradisjon innenfor bilsporten.

Magnus Sandnes og kartleser Jørgen Leivestad gratuleres over målgang på Rally Hedemarken som vinnere av debutantklassen i deres aller første billøp sammen. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

Av alle sporter, idretter og hobbyer man kan begynne med, så er det en kjensgjerning at rally kan være nokså komplekst og kostbart å hoppe inn i. Men har man først båret på drømmen lenge nok, fylt opp både tre og syv sparegriser og virkelig bestemt seg - så er det fullt oppnåelig uten å ha en rik pappa eller sju generasjoners familietradisjon innenfor bilsporten.

Under Rally Hedemarken for to uker siden ble vi vitne til to slike eksempler. To unggutter i starten av 20-åra som har drømt om å kjøre rallybil siden de var små. Så ble drømmen en virkelighet da de kunne slippe clutchen og gi bånn gass på sine første metere - og attpåtil fullføre et løp som krevde nesten halvparten av startende biler på bruttlista.

– Jeg hadde mitt eget lille rituale, om å lukke øynene og trekke pusten ekstra da kartleseren telte ned. Så var det bare å «gunne» på. Da starten gikk, så forsvant alle nervene. Nervene var ikke noe å tenke på når man kunne få lov til å kjøre så fort man ville.

Colin og Petter inspirerte

Det sier Magnus Sandnes til Parc Fermé. 23 år og fra Rælingen utenfor Lillestrøm. Han kjøpte Steve Røklands Nissan Almera i fjor. Nesten ett år brukte han fra investeringen var et faktum til han kunne stå på startstreken.

– Det er ingen hemmelighet at dette koster penger. Og da går det litt tregt i perioder. Så jeg har prøvd å fremskynde det mest mulig, og man må sette av penger fortløpende. Jeg tok over bilen etter at den ble krasjet på «Sjette gir». Jeg fikk den for 30.000 og brukte 20.000 på å dette den i stand igjen, sier Sandnes, som har døpt rallybilen sin for «Astrid».

Rallydrømmen fikk han - naturlig nok - som liten gutt.

– Jeg husker faktisk eksakt den dagen jeg drømte om å bli racerfører. Jeg var fem år og var på Rally Sweden og fikk se Colin og Petter og de store gutta på ekte. Da bestemte jeg meg, sier 23-åringen.

Frivillighet fikk ham inn

Sandnes vant debutantklassen foran likesinnede Sivert Bjerkely Wallander (22). For ham var det Aurskog-Høland Rally som formet hans interesse. Hans nye rallykarriere har startet med å være tett på miljøet som arrangerer NM-runden øst i Akershus, hvor han selv kunne være med som frivillig og få en inngang i sporten og miljøet.

– Det hele startet med broren min som var med som sperrevakt sammen med fotballaget sitt, og da gikk jeg i femteklasse. Jeg syntes det hørtes spennende ut, så jeg ville ut å se. Og da var det gjort. Siden syvendeklasse har jeg selv vært med og merket etapper på Aurskog-Høland Rally sammen med en kamerat og faren hans, og i fjor fikk jeg ta over som løypesjef for løpet, i tillegg til at jeg har sittet litt på TK, sier Wallander til Parc Fermé.

For ham var rallydebuten på Hedemarken en totalopplevelse i seg selv også utenom selve fartsetappene. Å få være en rallyfører fra start til slutt, med alt av hva det innebærer, det gjorde debuten komplett.

– Dette var moro! Å kjøre sjøl er noe eget. Men det er ikke bare kjøringa. Det er alt! Gjennomkjøring og slikt. Og luka. Ikke minst lukta. En rallybil lukter jo himmelsk. Alt i alt veldig moro, selv om vi tok det pent for å komme i mål og få lisensen. Men vi hadde det moro, konstaterer Wallander.

Meddebutant Sandnes tenkte også på å komme i mål, men tok det ikke alltid like pent. Allerede på den første etappen han gjennomførte fikk han merke aha-opplevelsene som rally kan by på.

Sivert Bjerkely Wallander og kartleser Ole Gunnar Sundbolien Hoel. (Foto: Privat)

– Joda, vi hadde et fint tilbud der, ja. Mulig vi hadde rundt 140-150 da jeg havnet ut i det løse og det begynte bare å seile. Så det var en liten vekker. Etter det begynte jeg å tenke mer på svingene som kom. Samtidig så tenkte jeg at dersom jeg skal være redd, så har jeg ikke noe i motorsport å gjøre. Så jeg var egentlig ikke redd. Man har jo brukt mye tid og penger på dette. Men det var en vekker, helt klart, sier han.

Imøtekommende miljø

Å komme fra utsiden av selve miljøet uten at det automatisk kommer fra de aller nærmeste, det har ikke vært noe problem. Tvert imot, så er Sandnes oppriktig takknemlig for at miljøet har vært så imøtekommende.

– Bare da jeg kjøpte bilen av Steve, så fikk jeg fra han flere tips og kontakter jeg kunne snakke med videre. Sånt hjelper utrolig mye for dem som vil starte. Og om man kan, så er det greit å skru mest mulig sjøl. Da veit man også hvor mye arbeid som ligger bak dersom du drar av på skogen.

– Hvordan tok ulike folk i miljøet imot en «helt ukjent en» som ville kjøre rally?

– Vet du hva, jeg har spilt fotball i 14 år, og vært med i mange forskjellige sporter, men rallymiljøet er det desidert beste miljøet. Folk er så utrolig hjelpsomme. Og du får hjelp til å finne de riktige tingene du trenger, i tillegg til at folk hele tiden skravler og er behjelpelige, uavhengig av hva du kjører og slikt. Her kommer jeg med en bil til 30.000 kroner, mens jeg kunne stå å prate med Anders Grøndal som har en bil til to millioner kroner, og han er fortsatt like hyggelig, sier Sandnes.

Ta sjansen - og kjøp billig

Magnus Sandnes var ikke akkurat forberedt på å sprute sjampanje under rallydebuten. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

Nå har altså Sandnes og Wallander kommet over den tyngste kneika med å begynne med rally, hva gjelder alt av innkjøp, organisering og annen research som kreves. Hva er så deres tips til andre?

– Nei altså - har man virkelig lyst, og har råd og en mulighet, så må man bare ta sjansen å prøve. Man kommer ikke til å angre, forsikrer Wallander.

Sandnes deler det samme. Og moro-faktoren er såpass høy at det er lov å tenke så rimelig som mulig,

– Kjøp en billig bil, og ikke kjøp noe du ikke har råd til å vrake. Kjøp også mest mulig brukte dekk og skaff nettverket gjennom alle du møter og får tips av. Det vil jeg anbefale. Jeg hadde bittelitt nettverk, men fikk mye mer med en gang jeg kjøpte bil og spurte om tips, sier Sandnes.

For Wallander er rallykjøringen også et spleiselag sammen med kartleser Ole Gunnar Sundbolien Hoel, men det var Sivert som fikk gleden av å kjøre det første løpet deres sammen.

– Ole Gunnar er sjåfør han også, da dette er et lite spleiselag mellom oss to. På Aurskog-Høland Rally er også han løpsleder, mens jeg er løypesjef. Men vi handlet denne bilen rett og slett for å ha det moro, og vi kjører det vi har råd og tid til. Egentlig skulle vi bare leie bil, kjøre to løp og ta lisens. Men etter én tur på trening i lånt bil, så begynte snøballen å rulle. Og den stoppet jo ikke med det første, humrer Wallander.

Powered by Labrador CMS