Slik reagerer Trond på hyllesten han fikk fra det norske rallymiljøet

Rallylegenden og ildsjelen Trond Lyseng var langt nede da sønnen Jacob fikk bilen totalskrotet rett over nyåret. Så kom det en støtteerklæring av dimensjoner.

Publisert

Under Smådølsprinten for en drøy måned siden opplevde Trond Lyseng, og ikke minst sønnen Jacob, et typisk rallyførers mareritt. Etter selv å ha kjørt av, kommer en annen deltaker og smadrer rett inn i bilen hans.

Trond Lyseng. (Foto: Simen Næss Hagen)

Under Smådølsprinten for en drøy måned siden opplevde Trond Lyseng, og ikke minst sønnen Jacob, et typisk rallyførers mareritt. Etter selv å ha kjørt av, kommer en annen deltaker og smadrer rett inn i bilen hans.

Totalt kondemnert skjønte Trond at det her var lite å gjøre med, selv om han de siste 20 årene har rettet mang en skrothaug tilbake til en skinnende vogn igjen.

9000 kroner på kort tid

Signert Eyvind Brynildsen, med støtte fra blant annet Morten Storsveen, ble deler av følgende melding postet på Facebook:

«Trond Lyseng er alltid en mann som hjelper til når alle andre sliter! Jeg håper vi kan bidra litt til at Jacob kan fullføre NM i år, da vi trenger en friskus som han og ikke minst for å takke Trond for alle de timene han har lagt ned for alle andre! En mann som stiller opp når vi andre har bulka litt! Han stiller opp time på time, natt og dag! Nå synes jeg vi skal stille opp for han tilbake», skrev Brynildsen, og oppfordret til å sende et økonomisk bidrag til Lyseng.

På kort tid stod det 9000 kroner som en takk fra rallymiljøet. Uavhengig av store eller små bidrag, uttrykker Lyseng en enorm takknemlighet for støtten og de varme tankene fra rallymiljøet.

– Det er jo kjempehyggelig. At noen tenker på meg også. Eller oss da. Meg og Jacob. Jeg var langt nede etter Smådølsprinten, så... Nei, må jeg få laget noe takkegreier til alle som bidro, sier Trond Lyseng takknemlig og ydmykt til Parc Fermé.

I tillegg til selv å være en etablert rallyfører med en enorm CV helt tilbake til 80-tallet, stiller Lyseng nå både opp for sønnen Jacob (17), i tillegg til at han tar på seg svært mange opprettingsprosjekt på andre rallybiler. Dette har han gjort hjemme helt siden begynnelsen på 2000-tallet.

– Ikke lett å si nei

Trond Lyseng med sønnen Jacob, her fra Numedalsrally for to år siden. (Foto: Simen Næss Hagen)

Det er noe med det å være så rallyinteressert og glad i miljøet som gjør at Lyseng sjeldent nøler med å ta på seg et retteoppdrag.

– Jeg brenner kanskje litt mer for rallyen enn normalt. Men det kommer bare av at jeg har interessen. Ikke noe mer enn det. En glødende interesse for rally. Og da prioriterer jeg kanskje feil iblant. At jeg heller retter en rallybil i stedet for en kundebil, sier Lyseng.

Snill av natur, og ikke alltid lett å si nei. Men det er tidkrevende å rette opp biler som har fått kjenne på konsekvensene av både overmot, en smule ekstraordinær optimisme eller ren og skjær uflaks fra norske rallyførere.

– Nå er jeg kanskje blitt litt flinkere til å si nei. Men det er jo ikke lett å si nei. Man ønsker jo å hjelpe, konstaterer mannen fra Helgelandsmoen utenfor Hønefoss.

https://parcferme.no/rally/ble-kjent-via-crosskarten-na-er-de-pa-samme-lag-i-rally/

Elsker Numedalsrally

Han er også kjent som en godt etablert rallyfører. Det hele startet i 1987, med en Opel Ascona A. Siden har det gått slag i slag, både med bakhjulstrekk, forhjulstrekk og firehjulstrekk.

Numedalsrally er den ubestridte favoritten. Han kjørte der som eneste løp i fjor. Og han vil kjøre der igjen i år. Bare for å kjøre løpet.

– Jeg husker omtrent alt av dumper og svinger der. Og selv om man kanskje ikke trenger noter, så er det greit å ha de der det går fort. Smådøla for eksempel. Det er mye likt der.

– Ja, hvor mange ganger har du kjørt Numedalsrally og Smådøla?

– Mange! Huff, nei husker ikke. Også skal Henning Isdal ha en quiz om det på radioen, så vi får vente å se til da, sier Lyseng.

Vant Smådøla med standard Almera

Av alle etapper i Numedalsrally, og Norge forøvrig, er Lesteberg favorittetappen til Trond Lyseng. Her fra målsvingen på samme etappe i fjor. (Foto: Simen Næss Hagen)

En «klassiker» fra Lyseng på Numedalsrally var under Smådøla syd i 2007. Med en standard Nissan Almera viste han at «alt er mulig» ved å vinne etappen i nasjonal klasse, foran alt av Volvoer og BMWer med mer «gamp» under panseret.

Riktig nok har en forhjulsdreven bil sine fordeler i mange settinger, men de fleste tok av seg hatten for prestasjonen på siste etappen for 12 år siden.

– Det skal sies at jeg var veldig heldig med føret det året. Slik som jeg husker det, så var det mye grus svingene, så det var bare å henge i sporet og kjøre. Da jeg så tiden, så tenkte jeg det var naturlig at Birger (Gundersen, journ.anm.) hadde slått meg med nesten et minutt, men så viste det seg at jeg hadde slått han med åtte sekunder.

Han blir, etter planen, å finne på startlistene igjen på Numedalsrally i år. Hvilken bil det blir er foreløpig ikke sikkert, men det blir med stor sikkerhet en tohjulsdreven bil.

– Veiene der er så gromme. Jeg syns blant annet at Lesteberg er den tøffeste prøva i Norge. Det går sånn halvfort hele veien, og du må være litt tøff, sier Lyseng.

Powered by Labrador CMS