Slik oppleves de nye Junior-VM-bilene

– Alt er bare så utrolig gjennomtenkt, sier Dennis Rådström.

Publisert

(TORSBY): Han kjempet mot sin landsmann Emil Bergkvist i fjor om VM-tittelen for juniorer, men måtte i praksis gi tapt da han brøt i Finland.

Dennis Rådström forteller engasjert om hvordan det er å kjøre de nye bilene i Junior-VM. (Foto: Benjamin A. Ward / Parc Fermé)

(TORSBY): Han kjempet mot sin landsmann Emil Bergkvist i fjor om VM-tittelen for juniorer, men måtte i praksis gi tapt da han brøt i Finland.

I år har Dennis Rådström nye planer om å ta Junior-VM-tittelen. Riktignok ble det en vanskelig start på året med brutt løp under VM-runden på hjemmebane i Sverige, men før den tid tok vi en prat med Rådström om hvordan årets biler fungerer.

– Det er så utrolig bra nå. Bilen er 90 prosent ny. Det ser jo ut som en WRC-bil inni her. Også er girspaken på rett side nå. Nei, det er så utrolig gjennomtenkt alt sammen, sier en engasjert Dennis Rådström til Parc Fermé.

Turbolagen er borte

De nye bilene det er snakk om er altså M-Sports nye Ford Fiesta R2T. De har vært først ute med de nye turbomotorene på bare én liters volum, som ble testet ut allerede i forrige generasjon.

Det er reklamert med store forandringer i den nyeste generasjon Fiesta R2T. Deriblant en motor som yter hele 200 hestekrefter, i motsetning til de fleste R2-biler som ligger på 170 til 180 hestekrefter.

Og dette merkes.

– Det er «fränt». I fjor hadde vi mye turbolag. Den er helt borte nå. Den oppfører seg som en sugemotor, men bare mye sterkere, sier Rådström.

Slik er kjøreegenskapene forbedret

Dennis Rådström fra den norske Röjden-etappen i Rally Sweden. (Foto: Simen Næss Hagen)

Før var Junior-VM kjent som en Super1600-klasse, med trimmede 1,6-litere og skjermbreddekit som den markante identifikasjonsfaktoren. De siste årene har det vært like biler. Først Ford Fiesta R2, så Citroën DS3 R3T, før de siste årene har gått tilbake til turbotrimmede énlitere i nyere generasjon med Fiesta.

Men Rådström opplever også andre utbedringer foruten en mye sterkere motor.

– Man skulle ikke tro det er sant. Fjæringene har de fått til på en helt annen måte også. Nå skjer det virkelige noe når man klikker om. Og bakakslingen er helt annerledes. Før smalt den tvers av omtrent over et hopp. Nå har vi gjort 80 mil test på Sardinia, og vi trengte ikke bytte noe som helst, sier han.

https://parcferme.no/rally/derfor-dropper-sindre-a-kjore-junior-vm-i-ar/

To millioner i minstebudsjett

Budsjettet starter på rundt to millioner svenske kroner for å kjøre full sesong i Junior-VM, og det er da en ren leie hvor man møter opp og kjører løpene.

I januar ble det klart at Sindre Furuseth, som hadde store planer om å kjøre Junior-VM, ikke ville prioritere serien fordi budsjettet såvidt rakk til kun kjøring i løp og lite testing utenom.

– Ja, det starter på to millioner svenske. Men det er uten krasj og alt sånt der, sier Rådström, som understreker at en juniorspekket Fiesta R2T har en utsalgspris på rundt 750.000 svenske kroner.

Powered by Labrador CMS