Slik opplevde Loeb å kjøre Citroëns WRC-bil

Og Andreas Mikkelsen er stor-optimist foran helgens VM-runde i Tyskland.

Publisert

WRC-teamet til Citroën Racing har virkelig tatt grep etter en sålangt elendig sesong, der forventingene var skyhøye både til bil og enkeltførere.

Citroën engasjerte Sebastien Loeb for å finne løsninger på problemene. (Foto: Red Bull Content Pool)

WRC-teamet til Citroën Racing har virkelig tatt grep etter en sålangt elendig sesong, der forventingene var skyhøye både til bil og enkeltførere.

Siste hånd på verket i utviklingen av deres C3 WRC var å hyre inn Sebastien Loeb, ni ganger verdensmester med Citroën-teamet fra 2004 til 2012, som nå satser for fullt i VM i rallycross.

LES OGSÅ: Citroën-teamet hyrer inn Loeb for å teste ut WRC-bilen

Andreas Mikkelsen. (Foto: @World)

Og selv om det er lenge siden franskmannen har konkurrert i WRC-sammenheng, så var han blant annet en av de aller beste til å håndtere en bil med aktiv senterdifferensial på 2000-tallet, hvilket har vært blant Citroëns største hemsko dette året.

Hvordan var så tilbakemeldingene fra rallylengden etter å ha testet bilen på asfalt?

– På tørr asfalt føltes det utrolig raskt på slutten. Jeg har ikke mange andre biler å sammenlikne med, men sammenliknet med de tidligere WRC-bilene, så er alt sammen bittelitt bedre, sier Loeb til WRC.com.

– Racingbil på fartsetappe

Under testingen opplevde han først regn og vått føre, hvor han slet med å finne seg ordentlig til rette. Men det kom seg utover dagen.

– Det var vanskelig å finne godfølelsen på vått føre om morgenen. Det regnet mye, og dekkene var veldig harde til disse forholdene. Bilen er mer nervøs enn en eldre WRC-bil, så det gjorde det vanskelig, men på slutten av dagen føltes det bedre, sier Loeb og legger til:

– Førsteinntrykket var at bilen var en racingbil på en fartsetappe. Når det er tørt er den rask og effektivt, men under mer krevende forhold så hadde det vært fint å gjøre den mer kjørbar og lettere å håndtere, sier Loeb til rallysirkusets offisielle hjemmeside.

Til helgen er det ny VM-runde, og det er Rally Tyskland som står for tur. Mads Østberg skulle egentlig kjøre R5-bil dette løpet, men har valgt å stå over VM-runden på grunn av problemer fra EM-runden i Polen de først ville løse.

LES OGSÅ: Så unge var verdens beste rallyførere da de debuterte i WRC

Mikkelsen vil kjempe i teten

I stedet har vi Andreas Mikkelsen som vårt eneste norske håp, og nordmannen er offensiv i forkant av løpet. Igjen skal han representere WRC-teamet til Citroën, i trespann med Kris Meeke og Craig Breen.

– Det er absolutt ett løp jeg liker, og jeg har forhåpninger om at det skal gå bra i år også. Målet er å være med i teten, sier Mikkelsen i en pressemelding mandag.

Han har også vært med på asfalttest for Citroën i forkant av den tyske runden, og legger ikke skjul på at han nå virkelig finner seg rette i en bil som ikke har vært kjent for å være den mest lettkjørte.

– Ja, vi fant oss til rette med en gang. Testen fungerte veldig bra. For første gang har jeg også fått testet på militærområdet, noe som er svært viktig med tanke på å lære seg å ta vare på dekkene. Vi kjører på tre helt forskjellige underlag, og jeg mener vi har funnet best mulig innstillinger for alle underlagene. Med de nye bilenes downforce har vi også mye bedre grep på asfalten enn hva jeg har vært vant med, sier han videre.

LES OGSÅ: Slik er Mikkelsen sin nøkkelposisjon for Citroën-teamet

Powered by Labrador CMS