Slik kan det bli mer attraktivt å være frivillig i norsk rally

Det norske rallymiljøet med gode diskusjoner og forslag for å sikre tilgangen på frivillige til arrangementene.

Publisert

Foto: Simen Næss Hagen

Foto: Simen Næss Hagen

For hvert år som går blir det stadig tøffere å arrangere billøp, enten et er rally, rallycross eller andre typer bilsportgrener. For å ivareta både sikkerhet og tidsskjemaer er arrangører avhengig av et visst antall frivillige deltakere, enten det være seg sperrevakter, flaggvakter, startere, tidskontroller, kiosk, sekretæriat og så videre.

Senest nå sliter NMK Aurskog-Høland med å få nok folk til sitt NM-løp i rally om drøye to uker, og på det populære forumet på norsk-rally.com strømmer nå tanker og ideer om å få flere på banen. Forrige uke skrev også Stjørdalens Blad om den norske VM-runden i rallycross som mangler hele 50 frivillige.

LES OGSÅ: Så mye koster de billigste og dyreste NM-løpene i rally

Mens det i en periode var kraftig nedgang på antall startende i norske rallyløp, så er det ikke lenger startfeltet som er den store utfordringer - men heller tilgangen på funksjonærer.

– Hva kan gjøres for å få folk til å ta på seg å være funksjonær? Dette blir vanskeligere og vanskeligere har vi erfart, og jeg frykter faktisk for framtiden for rallysporten. Ikke fordi det er få på start, men fordi det blir så vanskelig å få med folk til å dra på seg en gul vest at det i prinsippet ikke er gjennomførbart å arrangere et lengre rally, skriver Eirik Svinsaas, en av mange rallyildsjeler i kjølvannet av mangelen på funksjonærer til Aurskog-Høland Rally.

Tidligere har blant annet Rally Finnskogs løpsleder Stig Rune Kjernsli uttrykt sin bekymring for færre og færre frivillige som melder seg. Mens man for to og tre tiår tilbake stod i kø for å være med å hjelpe til, må arrangørene nå, inkludert Rally Finnskog, skreddersy sine arrangementer ut ifra det realistisk beregnet antall med frivillige.

LES OGSÅ: Flere norske rallyprofiler har håvet inn seire i utlandet

Slik bidro Rally Sørland

På norsk-rally.com-forumet kan Rune Kittelsen fra arrangørstaben til Rally Sørland fortelle om tiltak de har gjort for å gjøre det mer attraktivt og takknemlig å være frivillig.

– Vi fikk en lokal butikk til å få sine leverandører med på å sponse noen produkter. Det endte da opp med en pose (goodybag) til hver vakt på alle etapper ute i skogen med følgende innhold: Boller, drikke, regnponcho, muffins, kjeks, chips, kavlituber og rundstykker. Dette ble VELDIG godt mottatt hos vaktmannskapene. Den eneste kostnad vi hadde med dette var regnponcho som måtte kjøpes fra et reklamebyrå, og de fikk vi jo heldigvis ikke brukt for. Dette stuntet var det vår eminente funksjonærsjef som ordnet på egenhånd. , skriver Kittelsen.

Og dette ble svært godt mottatt på NM-runden i begynnelsen av mai.

– Vi har også gitt tilbud til de vakter som stod på SS1  om at de kom gratis inn på superspesialetappen på Travparken. Resten av vaktene fikk tilbud om gratis inngang på afterparty. Vi har aldri fått så mye skryt fra vakter og publikum som i år, skriver han videre.

LES OGSÅ: Monsterhoppet på Sørlandet forsvares etter massiv kritikk

Oppfordrer tidligere profiler

Forumets administrator, Preben Berg, som også er kjent via Asker og Bærum Motorsport (Tidl. NAF Msp. Asker & Bærum, journ.anm), jobber selv som frivillig ute på flere løp, og kan bekrefte at det stadig blir vanskeligere å få folk ut på skogen. Spesielt å stå i tidskontroller (TK) på rallyetappene er en jobb færre og færre vil ta på seg, men Berg oppfordrer større grupper til å bidra på dette feltet.

Foto: Simen Næss Hagen

– Jeg ser også at TK-ansvaret blir vanskeligere og vanskeligere for hvert år. Vi er blitt spurt av Aurskog-Høland Rally om vi kan klare å betjene to etapper hos dem i år. Det skulle vi gjerne ha gjort, men vi klarer antakelig ikke å få nok folk til det. Beklager, skriver Berg, og retter en pekefinger mot sitt eget miljø:

– Rallyfolket må bli flinkere til å hjelpe til når man ikke deltar selv. Det finnes en mengde personer som har lagt opp eller bare kjører innimellom. Disse personene har enormt bra erfaring og fikser TK-jobber greit. Å ta en eller to vakter i året burde ikke være noe problem mener nå jeg. Problemet i samfunnet er at dugnadsjobbing blir det mindre og mindre av og det påvirker også rallysporten.

Hele diskusjonstråden kan du lese her!

Powered by Labrador CMS