Slik kan finske bilsportutøvere år etter år «vokse på trær»

«Omtrent like enkelt å begynne med motorsport som fotball», skal vi tro flere finske bilsportutøvere.

Publisert

Parc Fermé har vært i kontakt med en rekke finske profiler i internasjonal bilsport den siste uken, først og fremst med tanke på andre reportasjer og historier. Men samtidig har vi spurt om deres tanker og betraktninger om hvordan Finland kan eksportere utøvere i verdensklasse, primært Formel 1 og rally, og også rallycross på mange måter - år etter år.

(Foto: Red Bull Content Pool)

Parc Fermé har vært i kontakt med en rekke finske profiler i internasjonal bilsport den siste uken, først og fremst med tanke på andre reportasjer og historier. Men samtidig har vi spurt om deres tanker og betraktninger om hvordan Finland kan eksportere utøvere i verdensklasse, primært Formel 1 og rally, og også rallycross på mange måter - år etter år.

I Formel 1 har de eksportert «kun» ni førere, hvor halvtfinske Nico Rosberg ikke er med i beregningen. Men av disse ni har Finland sanket fire VM-gull fordelt på tre førere, fem av førerne har vunnet løp, og syv av førerne har både tatt poeng og attpåtil stått på pallen i Formel 1.

Parc Fermé informerer: Vi setter de neste dagene fokus på finsk bilsport og finske profiler. I tillegg til lengre intervjuer med Esapekka Lappi, Mika Häkkinen og Mikko Hirvonen, vil du snart bli enda mer kjent med Marcus Grönholm, hans sønn Niclad og ikke minst den store rallylegenden Tommi Mäkinen.

Bilcrossmiljø

I rally er totalt 178 løp vunnet av finner, noe som tilsvarer cirka en tredjedel av samtlige 582 løp til og med Rally Spania 2018. 13 gull fordelt på seks enkeltførere er fasiten siden 1979.

Hvordan kan et land på størrelse med Norge i areal og innbyggere ha etablert seg så sterkt i to av verdens største bilsportgrener?

– I likhet med dere i Norge, så har vi også bilcross - faktisk. Og det er hundrevis av rallycrossbaner overalt.

Det sier Mikko Hirvonen til Parc Fermé. Mannen som var ett fattig poeng unna å bryte gullrekka til Sebastien Loeb i 2009, men som i stedet endte med å bli mannen som aldri tok et VM-gull, før han la opp i 2014.

Selv om det er gokart som er den største sporten i rekrutteringsøyemed i Finland, så var det bilcross som gjaldt for Hirvonen. Han skryter av tilgjengeligheten av å få kjørt, både i form av beliggenhet, tilbud og økonomi.

Det ga ham en enkel inngang til bilsporten, og siden ble det altså 15 enkeltseire, 69 pallplasser og 260 etappeseire fra han debuterte i Rally Finland 2002 til Rally Wales 2014.

– Det er veldig lett å få testet ferdighetene sine, og det koster ikke mye. I tillegg har vi mange islagte vann om vinteren vi kan få bruke. Det handler om at en klubb kan organisere kjøring på isen eller at man spør naboene rundt om det er greit at vi kjører der, sier Hirvonen, som selv vokste opp et steinkast fra en innsjø han kunne bruke om vinteren.

Han er også med på uttrykket om at motorsport og fotball er omtrent like enkelt å få en smakebit av som barn i Finland. https://parcferme.no/formel-1/hakkinen-en-synd-og-skam-at-dere-aldri-har-hatt-en-f1-forer/
Mikko Hirvonen, her fra da han totalvant Rally Finnskog i 2012 som oppvarming til Rally Sweden. (Foto: Simen Næss Hagen)

Nasjonal lidenskap

Da Parc Fermés redaktør var på en reportasjereise i forbindelse med en annen tematikk enn bilsport i Finland for et drøyt år siden, ramlet vi også over dobbelt F1-verdensmester Mika Häkkinen, som var tydelig med at han håpet Norge snart fikk en fører til Formel 1.

På samme reportasjereise ble også Parc Fermé opplyst av flere andre om hvordan det finske bilsportforbundet disponerer penger fra FIA øremerket trafikksikkerhet i utvikling av gokart-tilbud, for å dyrke kjøreferdigheter blant unge utøvere samtidig som dette stimulerer til en tidlig bilsportkarriere.

I tillegg er den gjengse holdningen i Finland at de økonomiske musklene er til stede dersom talentet og ambisjonene er overbevisende nok.

– Det er en helt annen lidenskap for motorsport generelt i Finland. Er du god når du er 10 år gammel, så kommer selskapene og støtter deg. Og de støtter deg hele veien til Formel 1. Er du god nok, og har en god plan, så er dem med. Her i Finland er det ikke vanskeligere enn det. Og slik var det også for meg, sa Häkkinen til Parc Fermé.

https://parcferme.no/rally/lappi-om-wrc-bobla-noen-ganger-glemmer-du-at-man-lever-drommen/

God tilgjengelighet

Mika Häkkinen. (Foto: Simen Næss Hagen)

Toyota-fører i WRC, Esapekka Lappi, har også dyrket gokart-tradisjonene i sitt eget hjemland. I likhet med sin WRC-konkurrent Teemu Suninen vokste de begge opp i gokart, selv om de valgte en retning med grus under hjulene og tak over hodet.

Lappi takker tilgjengeligheten for å kjøre gokart, uavhengig av lommebok, for at han fikk inngangen til bilsporten som han trengte.

– Det var veldig enkelt. Det kryr av gokartbaner over alt, og de lokale motorklubbene har hatt et program hvor næringslivet rundt omkring i Finland kunne kjøpe små gokarter til drøye 2000 euro og gi bort til et lokalsamfunn. Det gjør at de unge kan prøve seg fram, føle på det og kanskje kjøpe seg en egen gokart. Slike er det over 100 av nå i Finland, sier Lappi til Parc Fermé om «Flying Finn»-prosjektet i hjemlandet.

Rallycrossfører Niclas Grönholm, sønn av rallylegenden Marcus Grönholm, har tatt store steg denne sesongen og etablert seg om en toppfører i rallycross, og klart best utenom de fabrikkstøttede førerne.

Han hyller også tilgjengeligheten til å begynne med bilsport i ung alder, kombinert med en finske holdningen om relativt stor frihet under ansvar og at det generelt er lavere terskel og høyere aksept for at motorsport er en hobby mange unge starter med.

– Det er mer eller mindre like lett og like vanlig som å begynne med fotball. Selvfølgelig noe mer kostbart, men fortsatt relativt lettvint å begynne med. Også er det anlegg over alt, dersom man ønsker å begynne å kjøre. Om jeg reiser i tre forskjellige retninger, så har jeg et anlegg innenfor en halvtimes kjøring, sier sønn Grönholm til Parc Fermé.

Samtidig maler han ikke et utelukkende pent glansbilde over tilgjengeligheten og frivilligheten som kreves. I likhet med alle land sliter de også med rekrutteringen inn i bredden av bilsporten også utenfor startlistene.

– Vi har et godt rykte og vi har et bra nettverk med serier og mesterskap på nasjonalt nivå. Men vi begynner også å mangle folk rundt omkring, og det forsvinner også baner hos oss, konstaterer Grönholm.

Niclas Grönholm. (Foto: Colin McMaster/McKlein)
Powered by Labrador CMS