DEL
Foto: thruxton.f9.co.uk
Foto: thruxton.f9.co.uk

Løpet på den franske øya er rallyrunden for de store anledninger. Her er noen av utgavene som huskes best.

1985 – 1986 – 1987

Et mørkt kapittel i Rally-VMs historie, som har fått mest fokus på dødsulykken med den finske rallyprofilen Henri Toivonen og kartleser Sergio Cresto i 1986. I deres Lancia Delta S4 kjørte de utfor en ravine, bilen tok fyr mens begge ble sittende fast i vraket, hvor resultatet ble av det fatale slaget. Dette markerte også slutten på en brutale Gruppe B-æraen på 80-tallet. Dødsulykken er også forblitt med mange ubesvarte spørsmål – mer om dem kan du lese her.

Dessverre hadde Rally Korsika en stygg historie med dødsulykker i denne perioden. Året før, i 1985, krasjet italienske Attilio Bettega stygt med sin Lancia 037 inn i et tre, hvor førersiden regelrett ble smadret av treet, som igjen tok livet av Bettega moment. Kartleseren kom uskadet fra ulykken.

I 1987 døde kartleser Jean-Michel Argenti etter at han og hans sjåfør Jean Marchini krasjet stygt i deres Peugeot 205 GTi.

1999

Den nå avdøde Phillipe Bugalski totaltvant løpet i en Citroën Xsara KitCar. Altså, den forhjulsdrevne utgaven av Citroën. Og ikke nok med det, men lagkamerat Jesus Puras ble nummer to – med andre ord slo to forhjulsdrevne biler knockout på resten av WRC-feltet. Sammen vant de 13 av 17 fartsetapper (Bugalski 9, Puras 4), og Bugalski slo Puras med 34 sekunder, og tredjemann Carlos Sainz i en Toyota Corolla WRC med 1:09,3.

- ANNONSE -

2003

Vår egen Petter Solberg har én VM-seier på asfalt, og den kom i Rally Korsika i 2003. Men ikke under ordinære omstendigheter. Først vraket han bilen på shakedown i en kraftig avkjøring rett i en telefonstolpe, som også på mange måter berget livet hans da det var snakk om et 200 meter juv på baksiden av stolpen.

Men bilen fikk altså store skader i sammensøtet, men Subaru-mekanikerne jobbet på spreng gjennom natta og fikk bilen på mirakuløst vis startklar. Med de symbolske skrammene på bakre C-stolpe, i etterhvert øs pøsende regnvær, fosset Solberg fram mens konkurrenter som Sebastien Loeb og Markko Märtin falt av lasset. Kanskje ett av de aller mest minneverdige enkeltseierne for Petter Solberg.

LES OGSÅ: Sju unnskyldninger du alltid hører fra en rallysjåfør

2005

Sebastien Loen hadde såvidt begynt sin dominerende æra, og hadde langt på vei sikret VM-tittelen. Likevel var franskmannen ustoppelig, noe han egentlig var gjennom resten av 2000-tallet.

I Rally de France, som løpet nå het, kunne ingen tukte franskmannen, som vant samtlige fartsetapper dette løpet. Totalt overlegent slo han Toni Gardemeister med 1:57,7 og Petter Solberg med 2:42,0, selv om Loeb ikke hadde noe mer å kjøre for. Maktdemonstrasjon satt i system!

2009 – 2014

Da gikk det ikke noe løp på Korsika. I mellomtiden hadde det franske bilsportforbundet brøt VM-tradisjonene og bestemte at den franske VM-runden skulle kjøres i Alsace-regionen nord-øst i Frankrike. Seks år senere var VM-runden riktignok tilbake på middelshavsøya nord for den italienske øya Sardinia – som også er kjent for å huse VM-løp.

2015

Da løpet returnerte til øya, var det med en ny vri hva gjelder fartsprøver. Kun ni fartsprøver på tre dager, indikerer et VM-løp med ett av historiens færreste innslag med antall fartsetapper. Til gjengjeld var så å si samtlige fartsprøver, med noen få unntak, lengre enn både 30 og 40 kilometer hver.

2017?

Ganske sikkert får vi ingen norsk totalvinner dette året, men det er lov å håpe på en dobbeltseier mellom Andreas Mikkelsen og Ole Christian Veiby i WRC 2?

LES OGSÅ: Slik er livet som arbeidsledig for Andreas Mikkelsen
LES OGSÅ: Så mye koster de billigste og dyreste NM-løpene i rally