Slik har motorsporten gått fra lek og moro til blodig alvor på seks år

DEL
Kartleser Stig Rune Skjærmoen og Ole Christian Veiby jubler for WRC 2-seier i Polen. (Foto: @World/Even Management)

2011: Kjemper om NM-gull i den minste NM-klassen i crosskart. 2017: Klassevinner i Rally-VM. Slik har Ole Christian Veibys rakettkarriere vært.

– Det var jo helt uvirkelig å tenke på på den tiden. Da visste jeg overhodet ikke hva fremtiden skulle bringe, sier Ole Christian Veiby til Parc Fermé, når vi skrur klokka seks år tilbake i tid.

Bare først i nåtid; som ventet og håpet med norske øyne, så sikret Ole Christian Veiby og kartleser Stig Rune Skjærmoen seieren i WRC 2-klassen og 12. plassen totalt i Rally Polen. Dette etter regelrett å ha kjørt fra Pontus Tidemand, i tilsvarende Skoda Fabia R5, gjennom fredagen og lørdagen, før han sikret seieren med god margin søndag.

Vi går tilbake til 2011. Ole Christian Veiby har fått for seg at han selv vil drive med motorsport etter å ha satset på en håndballkarriere, mens pappa Erik har investert millioner av kroner i flere rallyprosjekter over mange år.

Nå var det på tide at sønnen sjøl skulle få prøve seg. Alt lå til rette, men pjokken sjøl måtte prestere for å fortjene sjansen.

– Var stort å bli norgesmester

Han takket for tilliten ved å bli norgesmester i 125-klassen i crosskart på første forsøk, i en alder av 15 år. Dette ble fulgt opp i 2012 med bronse i 250-klassen og debut i ungdomsklassen i rally.

- ANNONSE -

Her jubler Veiby for NM-gullet han tok i crosskart i 2011. (Foto: Simen Næss Hagen)
– Ting har gått fantastisk fort. Alt som skjer rundt meg er ut av en annen verden. Nå føler jeg at jeg lever og ånder av dette. Det er ikke som det en gang var. Det var veldig stort å bli norgesmester, men det er virkelig ramme alvor det jeg driver med nå, merker jeg, forteller 21-åringen fra Kongsvinger.

Alle unge utøvere med tilgang på gode ressurser må gjerne overbevise ekstra for å bevise at det er talentet, og ikke pengene, som er veien til resultatene. Veiby har helt klart kjent på dette i mange år og vært meget målrettet i å vise at han mener alvor med bilkjøringen. Han vil bli best og ofrer alt han kan for å bli det.

Allsidighet

Bak fasaden ligger det timer med videopugging av rallyetapper over hele verden, han brukte de første årene på fokusere minst like mye på noteproduksjon framfor alt annet, og pappa Erik har vært tydelig på å holde Ole Christian tilbake hva gjelder de beste bilene. Det er først det siste året han har bitt fra seg i en fullblods firehjulsdreven rallybil.

– Junior-VM er det ikke lenge siden jeg kjørte. Ikke crosskart heller, egentlig. Og nå sitter jeg her og har kjørt i fra Pontus Tidemand, som leder overlegent og har vunnet de fire siste løpene. Det er klart jeg er stolt, innrømmer han.

Crosskart var forøvrig sporten som Pontus Tidemand selv utviklet seg i gjennom tenårene før han for alvor begynte med ordentlig bil for ni år siden.

LES OGSÅ: Denne sporten har rekruttert nye stjerner til rally og rallycross

Fokuset på allsidig trening har ligget i bunn. Fysikken tok han med seg fra håndballkarrieren, og utviklet dette videre i et skreddersydd samarbeid med NTG, i regi av Even Managements sportslige leder Roy Snellingen, selv tidligere NTG-profil.

Mye testing av gokart, motocross, og også deltakelse i den skandinaviske Porsche Carrera-cupen, og EM-bronse i rallycross attpåtil, vitner om et fokus på allsidighet som Veiby har tatt med største alvor.

– Alt med rally tar tid. Det er mye som skal læres, og man er nødt til å ha opparbeidet seg erfaring. Vi har taklet det bra, og jeg kjenner nå at jeg har fått mye mer erfaring, sier Veiby.

Ole Christian Veiby i sin Skoda Fabia R5 gjennom tøffe og raske veier i Polen. (Foto: @World/Even Management)

Tør ikke tenke på WRC enda

Nå kan han for første gang tørre å si at han vil vinne flere VM-løp.

- ANNONSE -

– Jeg hadde nok ikke sagt før Rally Polen at jeg vil kjempe om seier i Finland. Men nå kan jeg si det. Det betyr ikke at det gjelder å vinne hvert eneste løp jeg kjører framover, men det har skjedd mye denne helgen, sier han.

WRC-kjøring tar han ikke i sin munn enda. WRC 2 holder i massevis, enn så lenge.

– Først får vi se om vi klarer å kjøre gratis i WRC 2. Det er førsteprioritet. Så må man nok vinne der, kanskje et par ganger til og med, før man kan snakke om WRC, sier Skoda-føreren.

God sistedag av de norske WRC-gutta

For å runde av VM-runden i Polen, så var det belgieren Thierry Neuville som tok sin tredje seier for året, tett fulgt av lagkamerat Haydon Paddon på en oppløftende andreplass med regjerende verdensmester Sebastien Ogier på siste palltrinnet.

Mads Østberg tangerte årsbeste med en ny 7. plass og ble beste nordmann på de klissvåte veiene i Polen denne helgen.

Mads Østberg har lært mye nytt med sin Ford Fiesta WRC, og ser nå frem til Rally Finland. (Foto: @World)
– Målet var å gjennomføre Rally Polen uten alle de tekniske problemene som har oppstått i de fire foregående løpene, og det har vi faktisk oppnådd. Vi har også lært mye om oppsett underveis og det vil komme godt med i neste runde i Finland, som også er et superraskt grusrally, sier Mads Østberg i sin pressemeldig etter løpet.

Andreas Mikkelsen fikk nok en gang et tøft rally for Citroën-teamet, men oppløftende for teamet var det at Stephane Lefebvre kjørte seg inn til en 5. plass totalt. Mikkelsen måtte ta til takke med en 9. plass, men tidene begynte å sitte gjennom søndagens kjøring, hvilket ble belønnet med tre Power Stage-poeng og to poeng for niendeplassen.

– Jeg synes vi avsluttet løpet på en veldig fin måte. Tredjeplass på nest siste etappe, og en ny tredjeplass på den avsluttende power stage-etappen, er jeg fornøyd med. Å få med tre ekstra VM-poeng etter power stage kjennes bra. Det viser at vi har gjort en del riktig i helgen. Jeg er optimistisk på hvor bra dette kan bli, og ser virkelig fremover, sier Mikkelsen i en pressemelding.

Han har fått fornyet tillit hos Citroën, men det blir ikke før asfaltløpet i Tyskland. I mellomtiden kjøres Rally Finland, men der er ikke nordmannen enn så lenge påmeldt.

Legg inn en kommentar