Slik har Kalle taklet overgangen fra R5 til WRC-bil på rekordfart

18-åringen imponerte en hel rallyverden under Rally Sweden. Her forklarer han hvordan det var å hoppe fra en R5-bil til WRC-bil.

Publisert

Det ble altså den sensasjonell tredjeplass, og det i hans andre VM-løp i WRC-bil over hodet. Og i det myteomspunnede og svært krevende Rally Monte-Carlo sikret han altså inn femteplass, i et løp hvor han skulle trille til mål og plukke viktigere erfaringspoeng enn mesterskapspoeng.

Kalle Rovanperä. (Foto: Benjamin A. Ward / Parc Fermé)

Det ble altså den sensasjonell tredjeplass, og det i hans andre VM-løp i WRC-bil over hodet. Og i det myteomspunnede og svært krevende Rally Monte-Carlo sikret han altså inn femteplass, i et løp hvor han skulle trille til mål og plukke viktigere erfaringspoeng enn mesterskapspoeng.

Kalle Rovanperä har vært et kjent navn i bilsportmiljøet lenge etter at de første videoene av han som åtte-åring bak rattet på en Toyota Starlet gikk sin seiersgang på nett. At han presterer og leverer er ikke nødvendigvis den største bomben, gitt hans historikk, men like fullt gledes rallymiljøet over det den 18-årige finnen leverer i WRC-bil etter tre sesonger i konkurranse med R5-bil.

– Det er helt klart en stor overgang på én måte. Disse er så mye raskere, samtidig som det er en overgang jeg føler vi klarer fint. Bilen er lett å kjøre på en måte, da du får mye hjelp av aerodynamikken og alt dette, sier Kalle Rovanperä til Parc Fermé.

Kalle Rovanperä. (Foto: Benjamin A. Ward / Parc Fermé)

– Så en R5-bil er vanskeligere å kjøre enn en WRC-bil?

– Kanskje… WRC-bilene er jo vanskeligere å kjøre helt på grensa med, men så kommer det an på kjørestilen din og i hvilke partier man kjører. Jeg sliter fortsatt i tekniske partier, veideler og slikt, men jeg føler jeg har god kontroll på de raske partiene. Så kommer det veldig an på din egen kjørestil og hva slags veier man kjører på, sier 18-åringen.

Rally Sweden-vinner Elfyn Evans er i alle fall svært imponert over sin finske teamkamerat.

– Det er ganske rått det han gjør. Jeg skulle ønske at jeg selv klarte overgangen fra R5 til WRC like raskt som han, sier 31-åringen til Parc Fermé.

Teamsjef Tommi Mäkinen vil, uten å legge nevneverdig press, ikke avskrive at hans yngste fabrikkfører kan blande seg helt inn i tetstriden når medaljene skal gjøres opp mot slutten av sesongen.

– Vi har altså i utgangspunktet fire førere som kan kjempe om gullet i år. Og nå er den femte allerede på vei. Og det er helt fantastisk for hele mesterskapet, sier Tommi Mäkinen til Parc Fermé, og henviser til Hyundais to faste førere og Toyotas tre faste førere.

Powered by Labrador CMS