Slik har avlysningen påvirket arrangøren av Norges mest populære NM-runde

Sol og tosifret antall varmegrader kostet NMK Nore og Uvdal nesten 100.000 kroner. Men arrangøren av Numedalsrally angrer ikke på at de måtte avlyse.

Publisert

For snart en måned siden skulle altså Numedalsrally vært avholdt. Forbløffet og skuffet måtte nesten 130 førere innse og akseptere at det som skulle bli årets vintereventyr i stedet ble til helgefri og null adrenalinkick opp og ned Smådøla.

Jan Egil Halland var en av mange lokale, og totalt 128 førere, som dessverre ikke fikk oppleve årets Numedalsrally. Her fra 2017. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

For snart en måned siden skulle altså Numedalsrally vært avholdt. Forbløffet og skuffet måtte nesten 130 førere innse og akseptere at det som skulle bli årets vintereventyr i stedet ble til helgefri og null adrenalinkick opp og ned Smådøla.

Avgjørelsen satt naturlig nok langt inne. Men like fullt var det en relativt enkel beslutning å ta. Den ble også for det meste møtt med forståelse fra miljøet.

– Hjemme hos meg var det 13 varmegrader den lørdagen løpet skulle blitt kjørt, sier løpsleder Torill Karlsrud til Parc Fermé, vel vitende om at det var det eneste riktige å avlyse.

Skjønte at det bar galt av sted

Vi tar en telefon opp til Uvdal for å høre hvordan avlysningen av Norges mest populære NM-runde har påvirket både klubben og lokalsamfunnet. For det ligger mye følelser bak å ta en slik avgjørelse, selv om værgudene gjorde avgjørelsen rimelig enklere.

For mange kom avlysningen som et sjokk. Fjelltraktene er gjerne synonymt med godt vintervær, snørike veier og gode forhold for å arrangere et vinterrally. Men arrangøren fulgte med på prognosene, og gradestokkene, og skjønte etterhvert at et halvt års med forberedelser og frivillig jobb var i ferd med å gå ad undas.

https://parcferme.no/rally/numedalsrally-avlyses-etter-mildvaerprognoser-hele-uka/

– Vi så jo tegn til mildværet, og fryktet det mer og mer. Men vi skulle ikke ta en avgjørelse uten å hente inn nok informasjon, og vi måtte også selv ringe til Meteorologisk Institutt å forhøre oss. Vi bestemte oss uansett tidlig at vi måtte ta en avgjørelse den søndagen helgen før. Men som vi understreket, det var med tungt hjerte at vi så oss nødt til det, sier Karlsrud.

Hun forteller mer enn gjerne om alle de hensynene de som arrangør må ta. Og ikke minst i at de har vært med på å avlyse før, og at de kjenner til ringvirkningene og konsekvensene av å måtte stoppe et så populært løp.

– Værmeldingen var jo en ting, men vi har også hensyn å ta overfor grunneierne. Så er det noe med å komme ned til at det «bare er et billøp». Hadde vi kjørt ihjel disse veiene, så hadde vi pådratt oss så uforutsigbare kostnader som man ikke kunne ta. Dessuten hadde det jo ikke blitt noe morsomt rally, sier hun.

Unngikk dobling av underskuddet

Løpsleder Torill Karlsrud. (Foto: Simen Næss Hagen)

Kostnadsspørsmålene går også hånd i hånd med sikkerhetshensynet de må ta.

– Man må huske på at dekkene deres er laget for is og snø, ikke grus. Vi har et stort ansvar for sikkerheten, i tillegg til at vi har et godt renommé overfor grunneierne som stoler på oss, som gjør at vi kan komme tilbake til dem neste år, sier hun.

Budsjettmessig estimerer hun til et tap på 80 til 90.000 kroner. Det er et tall klubben tåler. Samtidig kunne de ha tapt adskillig mer om de hadde ventet noen dager til.

– Vi kunne da dratt på oss 70.-80.000 kroner til i ulike trykkekostnader. Men vi greide å stoppe det slik at magasinet og slik ikke ble trykket opp. Men vi hadde allerede laget disse keramikkrusene med Numedalsrally 2019 på. De får man jo ikke brukt neste år, småflirer Karlsrud selvironisk, som likevel er tydelig at klubben kan tåle dette underskuddet som følge av avlyst løp.

Budsjetterer med færre deltakere

De forholder seg så nøkterne som mulig i forhold til budsjettering av ventet deltakerantall. De har vært en garantist for godt over 100 deltakere hvert eneste år, mens de fleste andre NM-rundene drar inn rundt 80 ekvipasjer.

– Vi budsjetterer selv med 80 deltakere og er ikke mer storflotte enn det. Vi legger budsjetteringen som de andre NM-rundene. Man kan jo ikke tro at man får med de 40 deltakerne ekstra hvert år, og da er det greit å være nøkterne på budsjetteringen. Det gjør at vi også har såpass mye å gå på når ting som dette skjer, da det ikke finnes noen forsikring mot avlysning, sier Karlsrud.

Selv er hun en av mange som bruker minst hver søndag i nærmere et halvt år i forveien for å spikre på plass NM-runden. Slik har hun holdt på i nesten 30 år, ettersom årets utgave skulle vært den 29. av Numedalsrally.

https://parcferme.no/rally/ny-verdensmester-til-norsk-rally-derfor-velger-han-a-kjore-i-numedal/

Teller ikke timer

Hun innrømmer at det føles litt tomt når man har jobbet så hardt for et løp som det ikke blir noe av, men det er noe med vanen og rutinen av å stille opp år etter år.

– Hvor mange timer jeg har brukt, det har jeg ikke turt å regne på. Jeg er redd det hadde vært demotiverende å kjøre regnskap på hvor mange timer man bruker. Det er en grunn til at man stiller opp hver gang, og det er det å kjenne på gleden av å drive med frivillig arbeid. Når jeg blir gammal, så skal jeg tenke på hva jeg har gjort, ikke på hva jeg ikke har fått gjort, sier hun.

Karlsrud har vært med på å avlyse løp tidligere. I 2005 ble det tatt mennesklige hensyn etter at klubben tragisk mistet kartleseren Remi Gudmundsen i det som er den siste dødsulykken i norsk rally hvor en deltaker gikk bort, mens de i 2012 måtte avlyse som følge av mildvær.

Tradisjonene ved at Numedalsrally ligger helt på tampen i overgangen vinter og vår ønsker de å beholde, selv om dette innebærer risikoen med tanke på mildvær.

– Det er uansett ganske tett om helgene om vinteren, og uansett er vintrene så rare og ustabile. Det er så vanskelig å forutse uansett. Noen ganger kunne vi også kjørt løpet i midten av mars og fortsatt hatt kjempeforhold, sier hun.

Powered by Labrador CMS