DEL
Foto: Brian Young - APRCTV
Foto: Brian Young – APRCTV

Nordmennene har boltret seg på tre ulike rallykontinenter denne helgen. Vi slår tre fluer i en smekk og gir en oppsummering på hvordan det gikk med dem.

Vi reiser verden rundt for å drive med bilsport som aldri før nærmest, og rally er intet unntak. For denne helgen har vi hatt nordmenn i både verdensmesterskapet, det asiatiske mesterskapet og det britiske mesterskapet.

Skuffende helg med positive elementer

For å ta VM først så hadde vi denne helgen et kjærkomment gjensyn med Mads Østberg og Ola Fløene, som hittil bare har kjørt den svenske VM-runden i rally. Og før Rally Argentina fortalte Østberg at han har satt opp bilen på en helt annen måte enn av M-Sport har som filosofi for sin Fiesta WRC, og det så riktig så bra ut.

Østberg lå på 2. plass etter fredagens kjøring, men da han både slo av høyre bakhjul på lørdag og fikk tekniske problemer på søndag, så ble det en heller trøblete helg for 29-åringen fra Østfold. Østberg fikk likevel med seg kjærkomne to VM-poeng etter at han til slutt kjørte inn til 9. plass.

Foto: Onebet Jipocar World Rally Team
Foto: Onebet Jipocar World Rally Team

– Løpet startet veldig bra, men jeg må si vi hadde uflaks i går. Bilen har heller ikke vært noe god i dag, og jeg kjenner til dette problemet fra tidligere. Men jeg er stolt og fornøyd med at vi har hatt farten oppe, og når ting fungerer så skal vi klare å kunne kjempe gjennom hele løpet, sa Østberg etter målgang på den siste fartsprøven.

I samme sleng er det verdt å nevne at Rally Argentina ble et nervedrama uten sidestykke på den aller siste etappen El Condor. Hele helgen har briten Elfyn Evans ligget an til å ta både sin og dekkmerket Dmack sin første totalseier i WRC noen sinne, og før den siste etappen skilte det kun 0,6 sekunder til belgieren Thierry Neuville, som har vært den desidert beste sjåføren i år om vi ser bort ifra feilene han gjorde i Monte Carlo og Sverige.

- ANNONSE -

Men belgieren klinte til på den siste etappen, og da Evans også hektet borti en trang bro på veien, så tapte Ford-føreren duellen med bare 0,7 sekunders margin totalt.

LES OGSÅ: Østberg helt i toppen etter innholdsrik åpning i Argentina
LES OGSÅ:
 Nå har TV-kanalen sikret seg WRC-rettighetene ut året

Foto: Brian Young - APRCTV
Foto: Brian Young – APRCTV

Veiby nær seier i New Zealand

For noen uker tilbake ble det kjent at Ole Christian Veiby har signert fabrikkontrakt med Skoda, og skal med dette kjøre i det asiatiske mesterskapet. I helgen fikk han sin debut i New Zealand sammen med kartleser Stig Rune Skjærmoen, og Veiby viste høyt tempo gjennom hele helgen – og lå faktisk an til å vinne med ganske kurrant margin.

Men med bremseproblemer på en av prøvende og påfølgende nødreperasjon etter på, tapte Veiby mye tid – både på selve prøven og som følge av nødreperasjonen kom de også for sent til neste etappe, noe som ga tidsstraff. Det ble til slutt en 2. plass, drøye to minutter bak vinner og lagkamerat Gaurav Gill.

– Jeg føler at vi gjorde jobben vår, og det har vi også fått tilbakemeldinger om fra teamet. Gjennom helgen har vi fått mange klapp på skuldra. Selvsagt er jeg litt skuffet over at vi ikke vant, men samtidig får vi med oss verdifulle poeng og mye erfaring, sier Veiby i en pressemelding.

Foto: Ben Buesnel
Foto: Ben Buesnel

Trøbbel for Brynildsen – seier til Eriksen

I media er det for vane at det er førerne som får oppmerksomheten, men det kan være verdt å nenve at nordmannen Torstein Eriksen får godt betalt for jobben han er hyret inn for hos svenske Fredrik Åhlin i det britiske mesterskapet. Smart kjøring, og få etappe seire til tross, så har den nordiske duoen holdt seg stabilt på veien i deres Skoda Fabia R5, og det betalte seg i nok en seier for Åhlin og Eriksen under Pirelli Rally denne helgen. En seier som smakte ekstra godt for Eriksen, som fylte 27 år på lørdag.

Verre gikk det for Eyvind Brynildsen, som reiste over nordsjøen for å måle krefter med det britiske rallymiljøet. Først røyk bakdiffen på hans Ford Fiesta R5 etter bare 10 meter ut i lørdagens kjøring, hvilket var umulig å reparere på remote service senere på dagen. Brynildsen rakk å gjøre et inntrykk på resultatlistene med gode tider under restarten lørdag, men på SS7 sa bremsene takk for seg, slik at det ble dårlig med resultater å hente for Brynildsen og kartleser Anders Fredriksson.

I Storbritannia kjører også Oscar Solberg i juniormesterskapet med sin Ford Fiesta R2, og sønnen til Henning Solberg trillet til slutt inn på en 4. plass i klassen, med etappeseier i klassen på SS3 som beste enkeltprestasjon denne helgen.