Slik er Pontus sine videre WRC-planer sammen med M-Sport utover sesongen

Neida, han har på ingen måte gitt opp å kjøre mer WRC-bil i år. Men det blir ingen kjøring i de førstkommende løpene.

Publisert

Pontus Tidemand har akkurat tilbakelagt et sterkt rallycrosscomeback ved å komme seg til finale og ende opp på en femteplass sammenlagt etter sesongåpningen av europamesterskapet denne sesongen. 

Pontus Tidemand har akkurat tilbakelagt et sterkt rallycrosscomeback ved å komme seg til finale og ende opp på en femteplass sammenlagt etter sesongåpningen av europamesterskapet denne sesongen. 

For Tidemand var dette riktignok «for moro», og ikke det som er primærplanen hans. Men når Per Eklund tilbyr både bil og tjenester for at Tidemand kan få kjørt, så takker han ikke akkurat nei. Og attpåtil et godt resultat mot mange sterke førere og biler.

– Jeg er fornøyd, det er jeg altså! Vi jobbet oss inn i løpet, og fikk satt opp bilen fortløpende. På slutten traff jeg bra, sier Tidemand til Parc Fermé.

– Uvant å kjøre rallycross igjen?

– Njaa. Kjøringen i seg selv er det ingen problemer med. Men starten og slik er jo litt uvant da, sier Tidemand.

Fortsatt dialog med M-Sport

Men det er rally for alle pengene. Han åpnet sesongen med to VM-løp i WRC-bil sammen med M-Sport. En avtale han har fått til avhengig av eksterne sponsorer, samtidig som M-Sport har sagt seg fornøyde med Tidemands bidrag - til tross for at toppresultatene manglet på de to første forsøkene.

Ideelt sett ville han ha kjørt mer for å bli vant til de ekstreme kjøreegenskapene som en nymotens WRC-bil besitter. Men Tidemand er fast innstilt på at det skal bli mer kjøring i år.

https://parcferme.no/rally/m-sports-teamsjef-er-apen-for-a-gi-pontus-flere-sjanser/

– M-Sport er klare. Vi har god dialog. At det blir mer kjøring, det tror jeg, men jeg vet ikke noe mer konkret enda. Tiden går utrolig fort, og vi jobber på hver dag. Det handler jo om å ha budsjett, det er jo slik det er i min situasjon.

– Er Rally Finland aktuelt?

– Nei, ikke Finland. Det blir senere på året. Vi tenker også at det er litt bedre strategisk, om vi får til noeå, å kjøre mot slutten av året, sier Tidemand.

Lettkjørt - men følsomt

Progresjonen kom på hjemmebane i Sverige, hvor han til slutt endte på en åttendeplass, litt i ingenmannsland mellom Sebastien Loeb og Jari-Matti Latvala. Nå ser han frem til å kunne få enda litt flere mil.

– Det er jo heftige greier. Jeg tenker hver dag på å få kjøre en slik bil igjen. De er jo så ekstreme. Og hvis jeg skal ha sjans til å henge med i toppen, så trenger jeg enda mer tid bak rattet. Det blir noe annet enn R5. Når det er sagt, så er bilene relativt lettkjørte. Men når man først klarer å finne det siste, da går det faen i meg fort, oppsummerer Tidemand.

Han legger ikke skjul på at bilene er sensitive på oppsett. Spesielt på differensialbiten. Og at det som skiller klinten fra hveten, og de som kaprer de siste tidelene, handler om nettopp å treffe på det perfekte oppsettet.

Pontus Tidemand, her fra Rally Sweden tidligere i vinter. (Foto: Benjamin A. Ward / Parc Fermé)

At en WRC-bil ikke nødvendigvis er like fleksibel med like stort spillerom som for eksempel en R5-bil.

– Spesielt denne aktive mellomdifferensialen påvirker mye. Det er mye som spiller en rolle der som man må treffe på. Men teamene har jo så bra koll på dette uansett, samtidig som det gjelder å finne de siste fem prosentene som utgjør den store forskjellen, sier Tidemand.

Kjører gjerne på Hell

Pontus Tidemand i aksjon på Silverstone sist helg, her ute til høyre i finale mot blant annet Robin Larson og Thomas Bryntesson. (Foto: FIAWorldRallycross.com)

I det intervjuet rundes av med Tidemand ønsker vi ham lykke til under EM-runden på Lånkebanen i Hell i midten av juni. Men da stopper Tidemand opp.

– Hæ, skal jeg kjøre der?, undrer han.

– Du står påmeldt her i alle fall…

– Åja. Ja, nei jeg visste ikke at det var helt klart enda. Men jo, jeg ligger nå på femteplass i EM og om noen vil at jeg skal kjøre en Boble der oppe, så selvfølgelig skal jeg stille opp, flirer Charlottenberg-gutten.

Powered by Labrador CMS