Slik er den foreløpige oversikten over WRC-kontraktene for 2019

Kris Meeke og Esapekka Lappi er bekreftet for neste år. Da er det tre til fire ledige seter det må kjempes om.

Publisert

2018 er kanskje året hvor silly season har vært på sitt heftigste noen sinne totalt sett i de tre store verdensmesterskapene som nordmenn har interesse for. I rallycross har for eksempel ingen noe ting klart for neste år, annet enn at Petter Solberg har bekreftet at han fortsetter å kjøre.

Esapekka Lappi. (Foto: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool)

2018 er kanskje året hvor silly season har vært på sitt heftigste noen sinne totalt sett i de tre store verdensmesterskapene som nordmenn har interesse for. I rallycross har for eksempel ingen noe ting klart for neste år, annet enn at Petter Solberg har bekreftet at han fortsetter å kjøre.

I Formel 1 begynner det å dra seg til med førerkabaler, selv om det har vært litt av en rokade og omstokking i det feltet - der Daniel Ricciardos overgang til Renault gjorde vei i vellinga for spekulasjoner og nye kontraktsmuligheter. Også har VM-sirkuset i rally uten tvil bydd på mye spenning og dramatikk i overgangsvinduet, og det er det vi skal fokusere på nå.

Tre til fire seter ledige

Får Mads Østberg fortsette i Citroën? (Foto: Citroën Racing/@World)

Onsdag kom bekreftelsene som var svært ventet. Kris Meeke går til Toyota etter et halvår i dvale siden han fikk sparken av Citroën etter Rally Portugal. Ut av Toyota går Esapekka Lappi for å kapre en plass ved siden av Sebastien Ogier i nettopp Citroën. Og Jari-Matti Latvala fortsetter i Toyota - et tungt år i det japanske bilmerket til tross - noe som betyr at Toyota er eneste team som har fylt opp stallen.

Det betyr også at åtte seter av 11 eller 12 mulige for hele neste år er spikret. Mye avhenger av om Citroën etablerer en fast tredjebil, og om Ford og Hyundai også kommer til å rokere på jokeren man kan ha i en tredje bil.

Kalle Rovanperä. (Foto: Red Bull Content Pool)

Uansett, oversikten over førere under kontrakt i 2019 ser slik ut i skrivende stund:

Ford: Teemu Suninen

Citroën: Sebastien Ogier, Esapekka Lappi

Toyota: Ott Tänak, Jari-Matti Latvala, Kris Meeke

Hyundai: Thierry Neuville, Andreas Mikkelsen

Så kommer oversikten over hvem av dagens førere som sitter utrygt med tanke på neste år:

Elfyn Evans (Ford), Dani Sordo (Hyundai), Hayden Paddon (Hyundai), Mads Østberg (Citroën), Craig Breen (Citroën).

Store rokader

Det hviler stor spenning egentlig over de resterende setene igjen da det er få indikasjoner på at noen av førerne over sitter spesielt trygt. Det kan sies at det er Dani Sordo som på mange måter har levert best i sin rolle som tredjefører i år, men det ryktes at spanjolen kan være vel så aktuell for Citroën som å fortsette i Hyundai. Andreas Mikkelsen hadde toårskontrakten allerede klar, mens Thierry Neuville nylig forlenget sin avtale med tre år.

Og apropos Citroën så er det stor spenning med norske øyne hvorvidt Mads Østberg får en mulighet der. Selv venter han passe utålmodig på en bekreftelse fra Citroën, selv om han gjerne skulle sett at han fikk kjøre Rally Spania neste helg - om så i en R5-bil. Østberg er avhengig av at Citroën etablerer en fast tredjebil, noe de ikke har tatt stilling til enda. Uansett vil minst én av dagens Citroën-førere, Østberg eller Breen, ryke - med mindre de får tilbud om å dele en eventuell tredjebil. Å se Østberg i en Hyundai eller Ford - spesielt sistnevnte - vil være heller usannsynlig med tanke på hans historikk vedrørende misnøye i teamet.

Breen er verserer det også noen rykter om at kan gå til Ford. Det samme med Hayden Paddon, der sistnevnte har vært en trofast Hyundai-representant de siste årene - med seieren fra Rally Argentina som det store høydepunktet. Evans er også et usikkert kort for Ford da han har levert noe under pari denne sesongen, så det er i alle fall ingen tvil om at det britiske M-Sport-teamet trenger minst én toppfører som kan kjempe om seiere i hvert løp nå som de mister Ogier til Citroën. Når det er sagt er Evans kanskje den mest sikre av de usikre.

Er Rovanperä aktuell allerede?

Her har vi altså brukt tre avsnitt på kun dagens etablerte WRC-førere uten kontrakt neste år. Så er spørsmålet om vi har noen jokere fra WRC 2 som er klare til å ta steget opp. Eneste kandidat hva gjelder kombinasjonen av popularitet kombinert med alder og talent vil muligens være Kalle Rovanperä (18), som har levert sakene sine meget godt i Skoda denne sesongen. Så vil det strides de lærde om han allerede bør gå til WRC om han får muligheten, eller fortsette som en lojal og tålmodig fabrikkfører for Skoda.

Pontus Tidemand kan også være en annen kandidat til WRC neste sesong, selv om alderen begynner å løpe fra ham. For cirka ett år siden sa Tidemand at han begynner å bli sulten på et WRC-sete, men at han kunne akseptere ett år til i WRC 2 - som regjerende mester. Denne tittelen ser han ikke ut til å forsvare denne sesongen, der alt ligger til rette for at Jan Kopecky tar tittelen hjem. Kopecky er dog av de eldste i WRC 2, og etter alle solemerker helt uaktuell for et WRC-sete.

Norske Ole Christian Veiby (22) har signert for Citroën i to løp med R5-bil etter at han og Skoda skilte lag for en snau måned siden - men med ny bil og nytt team er det heller usannsynlig at Citroën-teamet tenker å «oppgradere» ham allerede til en potensiell tredjebil med så mange etablerte WRC-førere å velge mellom. Først må neste år uansett sikres for den unge nordmannen.

Powered by Labrador CMS