Slik blir hverdagen med nytt team, ny bil og ny familie

DEL
Foto: Simen Næss Hagen
Foto: Simen Næss Hagen

Februar blir en spennende måned på mange måter for Vålers store rallysønn.

Han har akkurat vunnet Rally Finnskog, en særdeles god oppkjøring til Rally Sweden i en ellers noe redusert sesong for Mads Østberg.

Etter at 29-åringen ikke forlenget med M-Sport, måtte han finne egne løsninger foran denne sesongen. Og selv om team og opplegg ikke er offisielt lansert enda, så er det på det rene at Østberg skal samarbeide med tsjekkeren Martin Prokop der de begge skal kjøre en 17-spekket Ford Fiesta WRC.

Mads om teamet

– Det er ingen tvil om at vi har slått oss sammen med dem. Mitt program er ganske klart, hans program er ikke helt klart. Vi kommer med mer informasjon om sesongen over helga, sier Mads Østberg til Parc Fermé.

Det er en snau uke igjen til Rally Sweden, et løp Østberg i flere år har vært en het vinnerkandidat. Spesielt huskes 2011-utgaven, der han som privatfører både ledet og kjempet om totalseieren i løpet. Siden har seieren i Rally Sverige uteblitt, og Rally Portugal i 2012 er hans foreløpige eneste vinst i det gjeveste rallyselskapet.

Mads om familieforøkelsen

Men Rally Sweden kan bli mer spesielt enn som så for Østberg. Én uke etter løpet er det termin for kona Beate, der de venter sitt første barn sammen. Og det forsvinner ikke fra tankene til Mads med det første.

- ANNONSE -

– Tenker du at fødselen og Rally Sweden kan kollidere?

– Det tenker jeg selvfølgelig på. Men i hovedsak bør det gå bra, sier Østberg.

– Hva gjør du i så fall om kona sendes til fødestua midt under løpet?

– Den utfordringa må jeg nesten da der og da. Akkurat nå tenker jeg bare på Rally Sverige, men selvfølgelig er familielivet og barn det viktigste her i livet. Det er faktisk viktigere enn rally også, til syvende og sist, erkjenner Østberg.

Mads om 2017-bilen

Mens han gleder seg til å bli far for første gang, gleder han seg ikke minst til å komme ordentlig inn i 17-bilen til Ford. Han rakk så vidt å teste den, både på grus og asfalt. Og opplevelsen er enorm, skal vi tro østfoldingen selv.

– Det er faktisk helt sinnssykt. Det er ikke noe annet å si. Det ser jo råere ut, men det føles enda råere igjen. Det er så rått som det går an å få blitt, enkelt og greit.

– Mange tenkte jo at WRC i fjor var det råeste. Også kom det noe nå som var enda råere. En GOD del råere, presiserer Østberg klinkende klart.

– Det kreves kanskje mer baller fra førerne i år?

– Helt klart viktigere med større baller nå enn tidligere. Jeg tror med disse bilene at førerne blir enda mer avgjørende, sier han.

Mads om ambisjonene

Likevel, om han er en av verdens beste sjåfører på snø, så tør han ikke si noe om ambisjonene for løpet. Forståelig nok.

- ANNONSE -

– Det er lettere å si noe etter at jeg har testet bilen. Jeg har så vidt kjørt noen få mil med den. Men bare så det er sagt, så har jeg høye ambisjoner. Men hvor høye tenker må jeg vente med å se, forteller 29-åringen.