Slik blir den spennende innspurten i Rally-NM


DEL
(Foto: Norges Bilsportforbund)

Størst spenning i nasjonal klasse, men ingenting er heller avgjort i de internasjonale klassene.

Tradisjon tro er Rally Hedemarken (eller Hedmarken heter det jo egentlig, journ.anm) finale for norgesmesterskapet i rally om en drøy uke, og i de fire store NM-klassene er ingenting avgjort.

Vi har tatt en nærmere kikk på gull- og medaljekampene.

Topp 3 – Rally-NM 2017
Klasse 1:
1) Morten Storsveen, Renault Twingo R2, 122
2) Håkon Sveen Frøslid, Peugeot 208 R2, 94
3) Lars Martin Stensbøl, Renault Twingo R2, 89
Klasse 2:
1) Eyvind Brynildsen, Ford Fiesta R5, 131
2) Ole Christian Veiby, Skoda Fabia R5, 112
3) Frank Tore Larsen, Ford Fiesta R5, 94
Klasse 3:
1) Edvall Martin Stenberg, Ford Escort Mk2, 123
2) Mads Peder Hvambsahl, Volvo 940, 117
3) Vidar Nordbø, BMW M3, 59
Klasse 4:
1) Søren Snartemo, Mitsubishi Lancer Evo 6, 96
2) Bernt Kollevold, Toyota Celica ST205, 94
3) Kenneth Johnsrød, Mitsubishi Lancer Evo 9, 85

Klasse 1 (nyere tohjulsdrevne rallybiler)

OK, i realiteten er gullkampen her sånn egentlig avgjort. Morten Storsveen leder med 28 poeng på Håkon Sveen Frøslid, og må både bryte – samtidig som Frøslid må ta maksimalt full pott på 30 poeng for å ta Storsveen på målstreken. Lars Martin Stensbøl er sikret minimum bronsemedalje, men kan også ta sølvmedaljen foran Frøslid. Ved sistnevnte scenario er Storsveen garantert norgesmester.

Klasse 2 (nyere firehjulsdrevne rallybiler)

Toppklassen om du vil, i alle fall de raskeste bilene og førerne som kjemper øverst på totallistene under løpene. Eyvind Brynildsen er på god vei mot NM-tittel, der han leder med 19 poeng på Ole Christian Veiby. Dermed må det skje noe spesielt hvis ikke Veiby blir norgesmester, men det har skjedd mer sensasjonelle ting i rallyløypa tidligere. Veiby er forøvrig den eneste som har muligheten til å ta fra Brynildsen gullet.

LES OGSÅ: Brynildsens «payback» til Veiby etter sekundstrid på sørlandet

- ANNONSE -

Tredjeplassen står mellom Frank Tore Larsen og Anders Grøndal. Der skiller det åtte poeng mellom duellantene, så Grøndal må både kjøre fort og ha bittelitt flaks for å ta bronsen foran Larsen. Begge kan også i praksis ta sølvmedalje dersom alt skal gå deres vei.

Blir Edvall Martin Stenberg norgesmester i år? (Foto: Simen Næss Hagen)

Klasse 3 (eldre tohjulsdrevne rallybiler)

Det er verken fordeler eller ulemper å kjøre i klasse 10 eller 11, for her er det jevnt i toppen, og det er ikke motorvolumet det kommer an på i gullkampen i nasjonal klasse for tohjulsdrevne biler. Edvall Martin Stenberg har hatt en kanonsesong med sin gjenoppbygde Ford Escort Mk2 etter den tragiske brannen i fjor, og leder denne klassen med seks poengs forsprang på Mads Peder Hvambsahl. Likevel må det en mann i mellom dem, i Hvambsahls favør, hvis ikke gullet skal havne hos Stenberg i år. Vidar Nordbø, Anders Kjær, Olav Fredriksen og Atle Redalen har også alle muligheter til å ta bronsemedaljen i år.

LES OGSÅ: Spenn deg fest og bli med når Anders Kjær bikker turtallsperra på Golfen

Klasse 4 (eldre firehjulsdrevne rallybiler)

Også kjent som klasse 13, og her er spenningen kanskje den aller største. For ute på skogen har det vært snakk om én mann denne sesongen. Søren Snartemo har vært helt overlegen, og sanket desidert flest etappeseire i klassen. Men han har ikke levert når det gjelder som mest, og hattricket fra Rally Finnskog til Rally Sørland har stoppet seg i to brutte løp, samt en svakere levering på Konsmo.

LES OGSÅ: Dette er den store etappekongen av norske rallyløp
LES OGSÅ: Ofrer gullkampen i NM for å hjelpe Mikkelsen i VM

Dermed skiller det kun to poeng mellom Snartemo og Bernt Kollevold, som før Rally Konsmo «ofret» NM-gullet for å hjelpe Andreas Mikkelsen framfor å kjøre selv. Nå har Kollevold likevel mulighet til å ta karrierens andre NM-gull, men sett utifra tempo så blir gullet Snartemo sitt i år med mindre det skjer noe spesielt på Hamar. Kenneth Johnsrød kan også i praksis ta NM-gull dersom de to foran bryter, men Johnsrød er i det minste sikret bronsemedalje i år.

Legg inn en kommentar