Skryter av sine norske konkurrenter: – Gøy at forskjellene ikke er så store

Selv om Mads Østberg sa seg godt fornøyd med sin egen prestasjon i NM-åpningen, så var han også glad på vegne av to av de mest sentrale konkurrentene.

Publisert

(SIGDAL): Det skilte seg raskt ut en tettrio under Sigdalsrally lørdag. Mads Østberg var som ventet i tet, men det var sjeldent mer enn drøye halvsekundet på kilometeren mellom Citroën-føreren og den velkjente Ford-duoen i NM, Anders Grøndal og Frank Tore Larsen - selv om sistnevnte har sagt han trapper ned NM-satsingen.

Mads Østberg og Anders Grøndal før målgang på Nerstad i Sigdal. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

(SIGDAL): Det skilte seg raskt ut en tettrio under Sigdalsrally lørdag. Mads Østberg var som ventet i tet, men det var sjeldent mer enn drøye halvsekundet på kilometeren mellom Citroën-føreren og den velkjente Ford-duoen i NM, Anders Grøndal og Frank Tore Larsen - selv om sistnevnte har sagt han trapper ned NM-satsingen.

Østberg vant riktig nok alle etappene og var også soleklart suveren på de tre siste etappene der Frank Tore Larsen kjørte ut og brukte opp makstiden, samtidig som Grøndal åpenbart trygget andreplassen. De to svenske rallycrossverdensmesterne Mattias Ekström og Johan Kristoffersson brukte også opp makstiden på første etappe, men kjørte likevel flere av etappene utover dagen - og er begge kjent for å være dyktige rallyførere med ellers lite rallyerfaring.

Mer kjørbar bil

– Når du kan sammenlikne deg med dem og ligge foran dem, så syns jeg det er bra. Anders og Frank Tore kjørte veldig bra i dag, og det syns jeg er positivt. Det er gøy at det ikke er så vanvittige forskjeller, sier Østberg, vel vitende om at han har et helt annet kjøregrunnlag med full WRC 2 Pro-sesong med Citroën i hele 2019.

For selv om C3 R5 er lite prøvd på snø etter Rally Sweden i fjor, så var det en helt annen bil nå enn da Østberg for ett år siden uttalte at han var «livredd» bak rattet.

– Jeg har funnet ut av noen ideer nå som vi kan bruke mot Rally Sweden. Det blir noen nye deler på neste test som jeg håper blir klar til Sverige.

– For du var ikke «livredd» bak rattet nå?

– Neinei, vanvittig forskjell altså. Det er en helt annen bil. Selv om det er litt å jobbe med med tanke på balanse, understyring og slik, så kan du fortsatt kjøre bilen. I fjor var den ukjørbar, sier Østberg.

Jobb i Red Bull

Mads Østberg og Torstein Eriksen mot mål på Strandevann etappen lørdag ettermiddag. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

Han avskriver mer NM-deltakelse. Planen er å kjøre Rally Finnskog, men der står løpet i fare for å bli avlyst. Han avskriver Numedalsrally, og senere i år kolliderer flere av NM-rundene med VM.

For Mads skal involveres mer i VM utenom WRC 2-kjøring.

– Ja, jeg har nå fått meg jobb hos Red Bull med deres TV-sendinger. Det er jo en kjempejobb. Dødskult å være med på. Jeg er jo så gammal blitt at jeg må tenke på hva jeg skal gjøre i framtiden også, flirer 32-åringen.

Powered by Labrador CMS