Sju unnskyldninger du alltid hører fra en rallysjåfør


DEL
Illustrasjonsfoto: Simen Næss Hagen
Illustrasjonsfoto: Simen Næss Hagen

Bilsportutøvere er kanskje verdens beste til å forklare hvorfor suksessen uteblir. Og rallyførerne er muligens de aller beste.

Vi velger dog å ikke sitere konkrete rallyførere for å sette dem i et kanskje ufortjent og unødvendig dårlig lys. Men om du enten kjører rally selv eller kjenner en som gjør det, så kjenner du deg utvilsomt igjen i flere av disse potensielle utsagnene under:

«Jeg har ikke råd til å kjøre på annet enn veldig brukte dekk, standard bremser og 15 år gamle dempere.»

Journ.anm: Selv om du akkurat har brukt 50.000 kroner på en dogbox-kasse.

«Jeg tar aldri noen sjanser fordi jeg ikke har råd til å ødelegge bilen.»

Journ.anm: Selv om du stiller til start i ny bil, eller en lånt en, to uker etter at du vraka din egen.

«På grunn av tidlig startposisjon så tapte jeg utrolig mye på å sope vekk det løse underlaget for de andre.»

Journ.anm: Selv om hovedkonkurrenten din startet rett bak eller rett foran deg.

«På grunn av sen startposisjon, var veien så oppkjørt og dårlig og helt ubrukelig, og det var mange varseltrekanter og brutte biler langs løypa.»

Journ.anm: Selv om konkurrentene dine stort sett opplevde det samme.

- ANNONSE -

«Jeg kjører ekstremt lite i forhold til de andre i klassen. De tester nesten hele tiden og kjører mer enn dobbelt så mange løp som meg, så jeg taper spesielt mye på de første etappene.»

Journ.anm: Selv om du også er like langt bak på sekundet på kilometeren på SS7 som SS1.

«Jeg kjører med gamle specs, så de andre har mange oppgraderinger som gjør bilen min mindre konkurransedyktig.»

Journ.anm: Selv om konkurrenten din mest sannsynlig hadde slått deg selv om dere switchet biler.

«Hvis du ser bort ifra stoppsladden på SS1, at vi kom to minutter for sent inn på SS3, at vi tok igjen en bil på SS4 og at vi punkterte helt ut av det blå på SS7, så hadde vi vært i sekundstrid om seieren.»

Journ.anm: Selv om stoppsladden egentlig var at du skled av og satt fast i grøfta i halvminutt, at tidsstraffen var en arrangørfeil du kunne rettet på innen protestfristen, at bilen du tok igjen hadde punktert, var låst i tredjegir og hadde rådebank, og at punkteringa skjedde fordi du kutta når kartleseren sa «ikke kutt».

LES OGSÅ: Hver femte bil i Rally-NM har en kvinnelig kartleser
LES OGSÅ: Disse «WRC-bilene» har aldri fått se dagens lys