Sju ganger har etappene i Finland gått raskere enn «lovlig»

DEL
Esapekka Lappi over det berømte hoppet på Ouninpohja, på vei til snitthastighetsrekord i åretd løp. (Foto: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool)

Snitthastigheten på hele løpet er under tre kilometer unna maksgrensen til FIA.

Da Knon-etappen i Rally Sweden i februar ble kansellert andre turen etter at Ott Tänak kjørte inn til 137,8 kilometer i snitt første gangen, viet mange en tanke til Rally Finland om hvordan farta ville bli og hvordan FIA skulle gripe inn.

Det mest synlige grepet som ble gjort var avkortingen av Ouninpohja-etappen og med påfølgende sjikaner på samme etappe, men det var ikke nok. Andre gangen gjennom den legendariske rallyetappen kjørte leder Esapekka Lappi inn til en snittfart på 135 kilometer i timen.

Dette er bare ett av sju eksempler på etapper som har brutt 130-kilometersgrensa som Michèle Mouton og FIA aller helst skulle vært foruten.

Ellers har SS6 (Lappi, 131,3 km/t), SS11 (Lappi, 130,8 km/t), SS16 (Latvala, 133,5 km/t), SS18 (Latvala, 130,2 km/t), SS20 (Suninen, 130,7 km/t) og SS21 (Evans, 131,8 km/t) alle blitt overskredet snitthastighetsgrensa.

LES OGSÅ: Så mye har aerodynamikken å si for årets WRC-biler

- ANNONSE -

Selv om han er finne til tross, Esapekka Lappi har kjørt styggfort på hjemmebane. (Foto: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool)

Uansett – etter 281 kjørte etappekilometre leder Esapekka Lappi nå løpet med 49,1 sekunder på landsmannen Teemu Suninen, som igjen har 4,3 sekunder ned til en annen finne – Juho Hänninen. En finsk topp tre der altså, men hvor ble det av Jari-Matti Latvala?

Joda, Toyotas vinnerkandidat og hjemmefavoritt måtte kaste inn håndkledet under andre kjøring av Ouninpohja, der vi på direkte TV kunne se en fortvilet Latvala kjøre til siden med tekniske problemer på sin Yaris.

– Dette er synd. Det er ikke slik jeg ønsker å lede løpet. Det er ikke bra i det hele tatt, så en svært skuffet Esapekka Lappi etter målgang på etappen.

Med ledelsen i løpet har Lappi nå kjørt 28 etappemil med en snittfart på 127,1 kilometer i timen. Fjorårets vinner Kris Meeke fullførte løpet den gang med en snittfart på 126,6 kilometer i timen.

LES OGSÅ: Raskest på shakedown, men ikke tilfreds i teamet
LES OGSÅ: Citroën-teamet hyrer inn Loeb for å teste ut WRC-bilen

Lørdagens kjøring i Finland har blitt en heller nedtur for de norske førerne. Mads Østberg, som ellers har satt gode tider gjennom helgen med sin nye kartleser Torstein Eriksen, tapte over tre minutter etter en avkjøring på SS 16, hvor han ødela bakdemperen samtidig som dette også påvirket bremsene.

– Det var en ordentlig smell og vi ble kastet av veien, men klarte å ta oss ut av grøfta og opp på veien igjen. Vi måtte imidlertid stoppe og sjekke skadene og skifte et hjul, noe som kostet et par minutter. Vi kunne dermed fortsette, men måtte kjøre resten av etappen nærmest uten bremser. Ikke bare medførte det mer tap av tid, men det var også en skremmende opplevelse på en så rask etappe, sier Mads Østberg i lørdagens pressemelding.

Verre gikk det for Ole Christian Veiby og Stig Rune Skjærmoen, som på SS15 rullet kraftig og skadet bilen såpass mye at restart var uaktuelt. Heldigvis gikk det bra med gutta i bilen, men noen kopi av seieren i Polen ble det altså ikke for Skoda-ekvipasjen i R5-klassen.

Legg inn en kommentar