Sjekk hvor mye du fikk igjen for startavgiften i Rally-NM
Cirka 5000 koster det per NM-runde. Men hvor mye gir arrangørene tilbake i fartsopplevelser?
Mens vi venter på en ny NM-sesong, hvor terminlistene nå nylig er blitt offentliggjort, så har vi tatt et nytt tilbakeblikk på årets NM-sesong. Tidligere i høst tok vi for oss hvilke utøvere som tok fleste etappeseire i de ulike NM-klassene, mens vi denne gang har dreid oss over fra førerstatistikk til løpstatistikk.
Det vi finner mest interessant er å se hvor mange som starter, hvor mange som fullfører, hvor lange løpene er - og ikke minst hva løpene koster. Seks NM-runder ble gjennomført i år, der Rally Grimstad erstattet Numedalsrally som følge av mildværet uken før løpet skulle gått.
Dermed har vi seks NM-runder å ta for oss, og nederst i saken kan du se den fullverdige tabellen. I mellomtiden har vi disse nøkkelpunktene å komme med.
- I gjennomsnitt er det 71 til 72 startende førere i hvert løp, med 43 til 44 fullførte biler. Det gir en gjennomsnittlig bruttprosent på 39.
- Sigdalsrally hadde flest antall påmeldte førere med 85. Asfaltrallyet Rally Grimstad kom dårligst ut med 54 startende biler.
- Det dyreste løpet i ren startavgift var NM-finalen Rally Hedmarken, med en startavgift på 5500 kroner. Det billigste løpet kostet 900 kroner mindre, og det var Rally Grimstad med en startavgift på 4600 kroner.
- I løpslengde var det store variasjoner. Rally Grimstad må igjen fremheves, denne gang med færrest etappekilometer med totalt 73,41 kilometer med fullfart. Rally Sørland var i særklasse det lengste løpet med 125,04 kilometer med etapper.
- Det gjør også at Rally Sørland er løpet man får mest igjen for om man fullfører samtlige etapper. Kilometersprisen der er 43,19 kroner kilometeren, mens Aurskog-Høland Rally er det dyreste med 66,03 kroner kilometeren. Gjennomsnittet ligger på 55,11.
Løp | Påmeldte | Fullførte | Brutt-% | SS-km | Startavgift | Kr/km |
Sigdalsrally | 85 | 49 | 42 % | 92,27 | kr 5 000,00 | kr 54,19 |
Rally Hadeland | 84 | 48 | 43 % | 83,34 | kr 4 900,00 | kr 58,80 |
Rally Sørland | 75 | 46 | 39 % | 125,04 | kr 5 400,00 | kr 43,19 |
Aurskog-Høland Rally | 60 | 38 | 37 % | 75,72 | kr 5 000,00 | kr 66,03 |
Rally Grimstad | 54 | 38 | 30 % | 73,41 | kr 4 600,00 | kr 62,66 |
Rally Hedmarken | 71 | 42 | 41 % | 101,89 | kr 5 500,00 | kr 53,98 |
Sum | 429 | 261 | 39 % | 551,67 | kr 30 400,00 | kr 55,11 |
Gjennomsnitt | 71,50 | 43,50 | - | 91,95 | kr 5 066,67 | - |
Og apropos fullføre samtlige etapper, så er det kun én fører som har fått igjen for samtlige 30.400 kroner i startavgift på årets seks NM-runder.
Sølvvinner Anders Grøndal er eneste fører som har startet og fullført samtlige seks runder. Selv om han har kjørt for det meste i Norge de siste årene, så tenker han som så at vi i Norge er heldige med kvalitet og vanskelighetsgrad på løpene.
– Generelt så syns jeg nok at vi kjører på for fine veier, og for raske veier. Jeg savner egentlig litt mer svinger, enkelt og greit, sier Anders Grøndal til Parc Fermé.
Når det er sagt, så tar han det på ingen måte som en selvfølge at han kunne fullføre samtlige NM-runder uten avkjøringer eller avgjørende tekniske problemer, selv om han mener vanskelighetsgraden på norske etapper ikke nødvendigvis er den høyeste.
– Det er en kombinasjon. Jeg har et veldig solid team i ryggen, og føler meg veldig trygg på det tekniske. Også er det viktig å hente poeng hele veien for å forsøke å vinne til slutt, sier drammenseren, som måtte erkjenne at WRC 2-føreren Ole Christian Veiby ble hakket for sterk i gullkampen i år.
PS! Prisen på startkontingent er forøvrig tatt utgangspunkt i den rimeligste, ordinære startavgiften for brorparten av feltet. Lokale rabatter, ungdomsrabatter eller gebyrbelagte kontingenter er ikke tatt med i beregningen.