DEL

Ole Christian Veiby ble definitivt publikumsfavoritten fredag ettermiddag i de norske skoger.

Ikke nødvendigvis fordi han er ung på lokale trakter og har kjørt med et overraskende høyt tempo mot de aller beste i WRC 2-klassen. Men andre turen gjennom Svullrya-etappen under Rally Sweden, klinte 20-åringen til med en uoffisiell måling på hele 50 meter over hoppet langs Rotnemoveien.

– Nei, jeg holdt fullt jeg. Kom riktignok litt utenfor sporet, men jeg holdt fullt. Det sa jeg til deg før løpet startet, så da gjorde jeg jo det, ler Veiby overfor avisen Glåmdalen, og blir lettere overrasket når han blir vist bilder fra hoppet.

Stabil, men ikke feilfri

Veiby åpnet fredagen med etappeseier og ledelse fram til den fjerde etappen. Da kom svenske Pontus Tidemand fra Charlottenberg som en rakett og tok igjen forspranget på nordmannen.

Siden har Veiby gjort flere feil og tapt mye tid, hvor han blant annet mistet frontfangeren. Likevel ligger han på en stabil 3. plass, og sikter seg inn på 2. plassen som innehas av finske Teemu Suninen. For farta klager han ikke på.

- ANNONSE -

– Jada, vi har et høyt og sikkert tempo så det går bra, sier Veiby, som med andre ord ikke har tatt unødvendige store sjanser første dag.

Kanskje bortsett fra hoppet på Svullrya da.

Etter fredagens etapper er det belgiske Thierry Neuville som leder, 28,1 sekunder foran finnen Jari-Matti Latvala og 49,7 sekunder foran esteren Ott Tänak.

Østberg valgte å bryte

Mange skulle gjerne sett Mads Østberg høyt opp på listene. Men dagen har vært problemfylt. Først med girkasseproblemer som gjorde at han ble fem minutter for sen ut av service og tapte 50 sekunder.

Videre endte det med at han slo av bakvingen i en fullfartssving på 6. gir. Bilen ble så umulig å kjøre, og Østberg valgte også å bryte siste etappen.

Foto: Simen Næss Hagen
Foto: Simen Næss Hagen

– Det føles farlig, det er ikke snakk om noe annet. Jeg mistet fullstendig kontrollen på bilen etter dette. Mange har kanskje sett hva som skjer med en Formel 1-bil når vingen faller av – den blir helt ukjørbar. Det er det samme for oss. Aerodynamikken har gått veldig langt, og fjerner man en slik vital del, så blir den umulig å kjøre, sier Østberg til vf.se.

Derfor skjemmes han ikke over at han valgte å bryte den siste fartsprøven og heller tar en restart lørdag.

– Når det blir mørkt og du skal kjøre i 220 kilometer i timen, så føles ikke det veldig bra for å være ærlig, sier han.