Sikret NM-gullet før sesongslutt – nå oppfyller Steve R5-drømmen

Det er noe som heter å avslutte sesongen med stil. Steve Røkland skal vise et eksempel på hvordan det kan gjøres.

Publisert

Etter å ha sanket flere NM-gull tidligere har Steve Røkland de siste årene forsøkt seg på en internasjonal karriere, uten at han fikk det absolutte gjennombruddet. Derfor vendte han i stedet hjem igjen til Norge for å satse på nok et gull - noe han sikret på en relativt enkel og trygg måte da Ola Jr. Nore måtte bryte tidlig under Rally Sørland.

Steve Røkland, her fra Rally Grimstad i august. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

Etter å ha sanket flere NM-gull tidligere har Steve Røkland de siste årene forsøkt seg på en internasjonal karriere, uten at han fikk det absolutte gjennombruddet. Derfor vendte han i stedet hjem igjen til Norge for å satse på nok et gull - noe han sikret på en relativt enkel og trygg måte da Ola Jr. Nore måtte bryte tidlig under Rally Sørland.

Én NM-runde gjenstår likevel, da Aurskog-Høland Rally avslutter dette noe spesielle rallyåret 3. oktober. Og da velger Røkland å doble antall drivhjul og øke effekten under panseret. For der skal han nå nemlig måle krefter med resten av startetfeltet i toppklassen i norsk rally, R5.

Fått prøvesmak på R5 tidligere

– Det blir spennende å prøve. Jeg har lenge hatt lyst til å kjøre R5 i et ordentlig løp. Det blir noe annet på en ordentlig vei i et ordentlig løp som betyr noe, sier Steve Røkland til Parc Fermé.

Helt ukjent er han ikke med å sitte bak et R5-ratt, selv om CVen ikke er veldig stor på denne fronten. Han fikk kjøre fem mil med en Hyundai i20 R5 i England i fjor, og i 2014 fikk han prøve en Ford Fiesta R5 under Bjerkesprinten.

– Så var vel det ikke et helt ordentlig løp. Så det har vært en drøm å kjøre R5 ordentlig. Den har vært der lenge, sier Røkland, som innrømmer at han begynner å gjøre seg ferdig med R2 klassen etter intet mindre enn fire NM-gull.

Han leier bilen til Arnt Gustav Olsen. Det er med andre ord kun snakk om ett forsøk enn så lenge. Men mange i rallymiljøet mener at Røkland langt på vei er moden nok til å kjøre firehjulsdrift, og han fikk prøve seg i en Subaru Impreza i 2017 - og satte med en gang sterke tider i denne klassen den gang.

Det er en Ford Fiesta R5 eid av Arnt Gustav Olsen som Steve Røkland skal leie under Aurskog-Høland Rally. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

Utenlandstoget har gått

Tanken streifet ham og kartleser Jørgen Eriksen da de skjønte at NM-gullet var i boks på Sørlandet. Røkland håper nå at denne ene sjansen kan vippe ham over i den posisjonen til å satse med R5 som han akkurat ikke har klart å få til tidligere.

– Jeg må jo innse at toget har begynt å gå hva gjelder utenlandsdrømmen, så for meg hadde det vært ekstremt stas å kunne kjøre en NM-sesong i R5. Målet blir jo helt klart å vise hva jeg kan få til og få vist meg fram på noen prøver, om ikke annet. Så får vi se hvilke muligheter som dukker opp.

– Hvordan ligger du an i forhold til de raskeste i R5, tror du?

– Jeg er usikker på om vi klarer å vise noe tempo sånn med en gang. Vi bør ikke det i alle fall. Nå får jeg tre mil med test først, men i utgangspunktet mener jeg at vi ikke skal kunne henge på spesielt på Anders Grøndal med en gang. Og førere som Sveinsvoll og Johnsrød kjører jo også veldig fort, konstaterer 28-åringen fra Kongvinger.

Powered by Labrador CMS