Sikker på utlandet – lader opp med Subaru på Sigdal

Mads Østberg. (Foto: Simen Næss Hagen)

Mads Østberg håper en internasjonal rallysatsing er klar innen en ukes tid. I mellomtiden holder han seg varm i trøya med en Gruppe N-Subaru.

I utgangspunktet hadde rallyprofilen Mads Østberg tro på å sikre et opplegg før jul, men de siste formalitetene strandet til at han kunne gå ut med noe. Likevel er han helt trygg på at 2019 ikke blir et «halvveis år».

– Klart, sammenliknet med WRC-kjøring i fjor, så virker det kanskje halvveis. Men det blir kjøring, og det blir kjøring i utlandet i år, konstaterer Østberg, som ikke vil kommentere hvilke detaljer det er snakk om.

Citroën eller Volkswagen?

Etter det Parc Fermé kjenner til, så har Østberg to konkrete muligheter. Å kjøre en ny Volkswagen Polo R5, eller å holde kontakten vedlike i Citroën ved å kjøre deres C3 R5 i WRC 2 Pro. Citroën har nemlig meldt seg på den nye serien for fabrikker, men ikke forpliktet faste førere enda.

Ettersom Citroën ville holde døren åpen for Østberg til WRC-kjøring, mot at han betalte selv ettersom teamet mistet viktigste sponsorkroner, så har de signalisert at de ønsker å beholde Østberg.

– Jeg kan ikke kommentere dette nå, men håper å få vite mer i slutten av neste uke, sier 31-åringen.

– ANNONSE –

Frøslid-deal

I mellomtiden skal han holde kjøretreningen vedlike ved å stille til start i NM-åpningen på Sigdal om to uker. Her har han gjort en avtale med Geir Helge Frøslid om å kjøre en av hans Subaruer.

– Jeg ønsker å komme igang med sesongen, og få mil i kroppen før Sverige. Så da skal jeg kjøre i Synnfjellet-teamet sammen med Geir Helge Frøslid og gjengen. Så det er vel nærmest som en fabrikkontrakt, det, flirer Østberg.

Dette er første gang han kjører en Gruppe N-bil i rallysammenheng.

– Ja, det blir jo spennende. Jeg vet faktisk ikke om det er standardkasse eller dogbox. Det glemte jeg å spørre om. Nytt blir det uansett, men det skal bli moro også, sier han.

Det er en slik bil, Subaru Impreza Gruppe N-bil, som Mads Østberg skal kjøre om to uker. Her rattet av Geir Helge Frøslid under Rally Finnskog i fjor. (Foto: Simen Næss Hagen)