Shakedown: Nye tekniske problemer på bilen til Mikkelsen

Andreas Mikkelsen håper erfaring spiller en stor rolle, og vil styre unna så mye trøbbel som mulig. På oppvarmingen torsdag fikk han dog kjenne på uforutsigbarhetene igjen.

Publisert

I mellomtiden hadde Mads Østberg levert en god førstegjennomkjøring ved å være raskest på den første turen igjennom shakedown-etappen. Det var dog VM-leder Thierry Neuville som klinte til med den desidert raskeste shakedown-tiden etter tre pass, 1,6 sekunder foran Sebastien Ogier.

Andreas Mikkelsen. (Foto: Hyundai Motorsport GmbH)

I mellomtiden hadde Mads Østberg levert en god førstegjennomkjøring ved å være raskest på den første turen igjennom shakedown-etappen. Det var dog VM-leder Thierry Neuville som klinte til med den desidert raskeste shakedown-tiden etter tre pass, 1,6 sekunder foran Sebastien Ogier.

Østberg ble til slutt nummer syv, mens Andreas Mikkelsen ble nest dårligst av fabrikkførerne med en 11. tid. Det har dog en forklaring.

Rally Tyrkia - shakedown

1)Thierry NeuvilleHyundai i20 WRC3:24,9
2)Sebastien OgierFord Fiesta WRC+1,6
3)Jari-Matti LatvalaToyota Yaris WRC+2,1
4)Ott TänakToyota Yaris WRC+3,7
5)Elfyn EvansFord Fiesta WRC+4,4
6)Esapekka LappiToyota Yaris WRC+4,5
7)Mads ØstbergCitroën C3 WRC+5,4
8)Craig BreenCitroën C3 WRC+6,7
9)Teemu SuninenFord Fiesta WRC+6,9
10)Hayden PaddonHyundai i20 WRC+6,9
11)Andreas MikkelsenHyundai i20 WRC+18,4
14)Henning SolbergSkoda Fabia R5+22,2

Da den norske Hyundai-føreren skulle ut på sitt andre pass, måtte han stoppe underveis på grunn av en røket drivaksel. De fikk fraktet bilen tilbake, og Mikkelsen fikk kjørt en siste shakedown-tur - uten særlig optimalisering og finjustering som man ellers pleier å få brukt shakedown til.

– Første «runet» var OK, mens vi fikk problemer på det andre. Jeg fikk kjørt et siste run bare for å sjekke at alt er i orden, sier Andreas Mikkelsen kort og kontant til Parc Fermé etter shakedown.

Rally Tyrkia blir beskrevet som kanskje det røffeste løpet på VM-kalenderen i år. Samtlige etapper er helt nye, men har en veikarakter man forbinder med andre klassiske tøffe løp som Kypros, Hellas, Sardinia og Portugal, som vil gå hardt utover bilen.

– Det er et helt nytt løp hvor det handler om å finne balansen mellom å kjøre fort, men ikke treffe noe eller gjøre noe feil. Det er viktig å holde seg unna trøbbel og punkteringer, så erfaring vil spille en rolle. Det gjelder å finne den farten man føler er riktig i forhold til hva bilen tåler, sier 29-åringen.

Tror på sin egen erfaring

Han tror spesielt de yngre og mer uerfarne førerne kan få seg noen aha-opplevelser denne helgen. Foruten drivakselbruddet på shakedown, håper Mikkelsen at han kan holde seg unna trøbbel i så stor grad som mulig. Noe han ellers har opplevd altfor mye av denne sesongen.

– Jeg har jo kjørt en del røffe løp, så jeg håper jeg har en fordel. Det gjelder forsåvidt mange andre her også, men det er noen yngre som ikke har den samme erfaringen. Så jeg håper at erfaringen kan være til hjelp for meg, sier Mikkelsen.

Østberg optimist

Mads Østberg er som sagt godt fornøyd med sin shakedown, spesielt bestetiden på første gjennomkjøringen. Ustabile værforhold gjorde at han ikke fikk gjennomført en optimal progresjon på oppvarmingen.

– Shakedown var bra. Bilen er bra, så jeg har en god følelse. På slutten ble jeg holdt igjen og måtte kjøre siste tur på regn. Da ble det ingen topptid, men jeg er fornøyd. Første gjennomkjøring er også et godt tegn, sier Citroën-føreren til Parc Fermé.

Henning Solberg gjennomfører shakedown i skrivende stund og er foreløpig på en tredjeplass av R5-bilene, selv om han ikke konkurrerer i WRC 2.

Dette bildet gir en liten indikasjon på hvor tøffe veiforhold Andreas Mikkelsen og resten av VM-feltet har i vente denne helgen. (Foto: Hyundai Motorsport GmbH)
Mads Østberg. (Foto: Red Bull Content Pool)
Powered by Labrador CMS