Shakedown: Laber norsk WRC-innsats - R5-gutta bet godt fra seg

Nå er det duket for et svært spennende Wales Rally sett med norske øyne.

Publisert

Torsdag ble shakedown som seg hør og bør gjennomført, men ser man isolert sett på resultatlista så var det ingen perfekt åpning for de norske guttene.

(Foto: Red Bull Content Pool)

Torsdag ble shakedown som seg hør og bør gjennomført, men ser man isolert sett på resultatlista så var det ingen perfekt åpning for de norske guttene.

Andreas Mikkelsen og Anders Jæger posisjonerte seg inn på en 8. plass, tidelet likt med Sebastien Ogier, og ble dermed svakeste Hyundai-fører av de fire ekvipasjene. Mads Østberg og for anledningen Emil Axelsson som kartleser endte til slutt på 11. plass, åtte tideler bak Mikkelsen. Hjemmefører Elfyn Evans klinte til med bestetid på tiden 1:58,1, hele 2,3 sekunder foran Dani Sordo og 2,4 sekunder foran Ott Tänak.

LES OGSÅ: Blir verdensmester hvis han slår Petter Solbergs rekord

Glatt for Mikkelsen

Mikkelsen er likevel fornøyd med gjennomføringen.

– Det var glatt, slik det alltid er i Wales. Men det var godt å få bekreftet at oppsettet fra testen også fungerte her, sier Mikkelsen i en kort videosnutt på sine Facebook-sider.

Samtidig er det greit å presisere at shakedown har ingen betydning for resten av helgen. Taktikken spiller en svært viktig rolle, da dekksettet som brukes på shakedown også inkluderes i valg av dekk for resten av løpene, så flere førere sparer også dekkene på shakedown slik at disse kan benyttes som et ekstra sett for resten av helgen.

Fordel DMACK

Rallyfører og TV 2s rallyekspert Anders Grøndal tror imidlertid ikke det er dekkstrategi ute og går på torsdagens shakedown.

– Nei, flere av gutta har kjørt fire runder. Det er ikke noe tegn på at de sparer dekk. De har mer enn nok, tror Grøndal overfor Parc Fermé, som også har en enkel forklaring på hvorfor han tror Evans er så suveren.

– DMACK. Dekket har mykere gummiblanding og mykere konstruksjon. Det er en fordel på veiene som er i Wales. Så Evans kommer til å være rask i helgen, men jeg er redd han kommer til å tape på punkteringer, sier Grøndal.

PF-BLOGGEN: Aldri glem hvor gøy det égentlig er å drive med motorsport

Imponert over Østberg

Sett med norske øyne er han spent på hva de norske gutta kommer til å levere. Først og fremst mener rallyføreren det i Wales kan være en ulempe å starte lengre bak grunnet leirete veier, og at man ikke her får de samme fordelene som i andre grusrallyer.

Dermed kan det være ulempe for de norske førerne som starter lengre bak i feltet.

– Starter man langt bak her, så blir veiene bare enda mer leirete. Vi får håpe det tørker opp. Jo mer det tørker opp, jo bedre for de norske. Og jeg tror også Sebastien Ogier trenger tørrere underlag for å holde følge. Samtidig er det spennende å se Mads, han satte en god tid på første turen på shakedown, og det er det som simulerer en fartsetappe, sier Grøndal.

Lovende takter fra WRC 2-gutta

Over til WRC 2-klassen, hvor vi har to førere som kjemper om poeng, og både Eyvind Brynildsen og Ole Christian Veiby leverte en solid innsats med henholdsvis tredje- og fjerde tid, med Teemu Suninen og Pontus Tidemand foran seg.

Grøndal er her meget optimist på nordmennenes vegne.

– Hvis du se første gjennomkjøringen her så var Eyvind og Ole Christian en og to. Så dette ser lovende ut, sier Grøndal.

I tillegg hviler det en spenning rundt hva slags tempo supertalentet Kalle Rovenperä kommer til å levere denne helgen, i sitt aller første WRC-løp, og det i WRC 2-klassen. Den 17 år gamle finnen kjørte inn til en 11. plass, 3,4 sekunder bak Suninen.

Powered by Labrador CMS