Setter rallycrosskarrieren på vent - Marius (21) kaster seg inn i norsk rally med ny R2-bil

Reiserestriksjoner og store summer for relativt lite kjøring gjør at rallycrosskometen Marius Bermingrud heller prioriterer tid og penger på en ny bilsportgren.

Publisert

Helt ukjent er han ikke med rally, men det er først og fremst rallycross man forbinder med Marius Bermingrud. De siste årene har han hatt en god progresjon i utlandet, med EM-seieren i Höljes i Super1600 som det store karrierehøydepunktet hittil. Men som en vanlig arbeidstaker, i dette tilfellet som tømrer for eget firma på heltid - og litt til - så er det lite han kan gjøre for å forsvare en satsing i utlandet slik samfunnssituasjonen er om dagen.

Marius Bermingrud. (Foto: Simen Næss Hagen)

Helt ukjent er han ikke med rally, men det er først og fremst rallycross man forbinder med Marius Bermingrud. De siste årene har han hatt en god progresjon i utlandet, med EM-seieren i Höljes i Super1600 som det store karrierehøydepunktet hittil. Men som en vanlig arbeidstaker, i dette tilfellet som tømrer for eget firma på heltid - og litt til - så er det lite han kan gjøre for å forsvare en satsing i utlandet slik samfunnssituasjonen er om dagen.

Likevel bor det en enorm kjørelyst i unggutten fra Kongsberg, forøvrig nevø av den norske rallycrosslegenden Morten Bermingrud. Så lyst at han ikke klarer å motstå fristelsen over å kjøre i Norge, noe han også ga tydelige signaler på allerede før nyåret.

LES OGSÅ: Marius kåret til «årets bilsportpersonlighet» – vurderer bytte av bilsportgren neste sesong

Men han bytter ut rallycross med rally og har kjøpt en Ford Fiesta R2T, en høyst potent og konkurransedyktig bil, tidligere eid av en av hans trofaste sponsorer Tom Kristian Lien. Og det er datteren Thea, som forøvrig har vært føreren til denne bilen de siste årene, som blir kartleseren til Bermingrud.

– Det er ingen tvil om at rally er ekstremt moro. Jeg mener rallycross fortsatt har den beste pakka, men kjøringa er minst like givende i rally. Også er det jo givende å dele moroa med noen i bilen også, så nå blir det den tidligere føreren i høyrestolen i første omgang, sier en spent og begeistret Marius Bermingrud til Parc Fermé.

Han velger derfor å bruke sitt sportslige fokus kun på rally i år. Hvorvidt han rekker resten av NM-rundene kommer an på jobbsituasjonen, men motivasjonen og ønsket er naturlig nok å få kjørt så mye som mulig - både utifra budsjett og hva pandemisituasjonen tillater overfor arrangørene. Han blir uansett å kjempe om poeng i norgesmesterskapet for nye tohjulsdrevne biler hvor totalt syv er påmeldt til Aurskog-Høland Rally i skrivende stund.

Dette er bilen som Marius Bermingrud har kjøpt av sin sponsor fra TK-Sport, Tom Kristian Lien. Det er datteren Thea som har kjørt bilen de siste årene, og hun blir også kartleseren hans til Aurskog-Høland Rally. Her fra Sigdalsrall i 2019. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

– Jeg har egentlig ingen seriøse planer om noe annet. Jeg har fått noen forespørsler om å kjøre det franske mesterskapet i rallycross fra diverse team, men med situasjon og økonomi er det ikke noe jeg tenker seriøst på, sier 21-åringen.

– Hva med 2022? Skal du tilbake til Rallycross-EM om alt er som normalt?

– Akkurat nå, så er det nei. Ble veldig lei av å kjøre bilcross i  Spania i fjor, med alle kostnader det dro med seg. Så nå skal jeg kose meg med rally, så får vi se hvor lenge jeg klarer å holde det til  å bare være moro, sier Bermingrud.

– Så det du sier er at du gir deg med rallycrossen?

– Det er litt drastisk, da. Hehe. Omdisponerer prioriteringene litt, kanskje, responderer han.

Powered by Labrador CMS