Senker forventningene til rallydebuten med R5-bil etter NM-medaljen sist helg

Lars Martin Stensbøl hadde en enorm progresjon i bakkeløpstraseen på Lillehammer, men mener han starter på blanke ark igjen til helgens NM-finale i rally.

Publisert

Roverud-gutten vet å gjøre comeback med stil etter at han nå har vært ute av førersetet i over et år. Da muligheten for å skaffe seg en R5-bil dukket opp, nølte han ikke lenge med å anskaffe en Ford Fiesta fra Tsjekkia.

Lars Martin Stensbøl. (Foto: Simen Næss Hagen)

Roverud-gutten vet å gjøre comeback med stil etter at han nå har vært ute av førersetet i over et år. Da muligheten for å skaffe seg en R5-bil dukket opp, nølte han ikke lenge med å anskaffe en Ford Fiesta fra Tsjekkia.

Og fra å åpne pent og pyntelig ble det altså en NM-bronse i bakkeløp sist helg, selv om han riktignok hadde mye å hente opp til de to raskeste førerne, Kenneth Johnsrød og Anders Grøndal. Nå stiller Lars Martin og lillebror Mads Ola opp i R5-bil sammen under Aurskog-Høland Rally til helgen, og får med det kjenne på det virkelige nivået i toppen av norsk rallysport.

– Forventningene er veldig lave. Vi skal bare ta oss igjennom. Vi setter ikke på noen nye «betar» (deler, journ.anm.) på bilen for å kline til, liksom, og det blir på brukte dekk og gamle bremseklosser. Nå blir det jo bare å kjøre for å få kjørt et ordentlig løp med den, sier Lars Martin Stensbøl til Parc Fermé.

Merket feilene raskere

Han ble mildt sagt overrasket over at det ble NM-bronse til slutt på Lillehammer.

– Hadde jo aldri tenkt det før jeg dro dit. Så jeg ble veldig glad da jeg skjønte at det ble medalje. Men det betyr ikke noe når man skal ut på en ordentlig rallyetappe.

– Så du tror ikke folk har høyere forventninger og forhåpninger nå?

– Det håper jeg da ikke. Bakkeløp og rally er to forskjellige ting. Jeg har jo ikke peiling på om det kommer til å gå fort på ei etappe kontra opp ei bakke. Det er enklere å finne feila sine opp en bakke. Jeg merket feilene mye fortere nå enn før, men om det er så lett å luke dem ut er noe helt annet, sier 24-åringen, som ble norgesmester i klassen for nyere tohjulsdrevne biler i 2018.

Sammen med onkel Geir Solberg var de i full gang med å endre fra asfaltunderstell til grusunderstell da Parc Fermé tok kontakt. Det er noe annerledes å ha en R5-bil mellom hendene enn en R2.

– Dette hadde jeg aldri klart uten boka fra M-Sport for å si det sånn. Da hadde det vært mye vanskeligere, konstaterer han.

Nekter å sammenlikne seg

Lars Martin Stensbøl under sine aller første metere i bakkeløpstraseen på Lillehammer. (Foto: Ole Johnny Henriksen)

Sambygdingen Steve Røkland blir også - etterlengtet for mange norske rallyfans - å finne i toppklassen til helgen. Det kan derfor være lett å da paralleller mellom disse to. Røkland har riktig nok kjørt rally i en del flere år enn Stensbøl, og har også fått kjørt noe R5 og annen firehjulstrekk tidligere.

Stensbøl har ingen interesse av å sammenlikne seg med Røkland.

– Nei, Mads Ola og jeg skal kjøre vårt eget løp vi. Skulle de andre kjøre vesentlig fortere enn oss, så kommer vi ikke til å ta noen unødvendige sjanser. Vi får fokusere på å forbedre våre egne tider uten å se så mye på de andre, slår Stensbøl fast.

Powered by Labrador CMS