Satte topptider på finaledagen - derfor fungerte «740-trikset» på R5-bilen til Mads

Mads Østberg mener erfaringene fra ungdomsrallykjøringen på 2000-tallet kom til sin rett. Samtidig ble det en ekstra smekk på pungen i etterkant av løpet.

Publisert

Løpet var i det store og det hele krevende for Mads Østberg. En uforutsett punktering lørdag sørget for det største tidstapet, der Østberg ellers sjonglerte mellom det meste av ulike topp ti-tider gjennom løpshelgen rundt vinrankene og militærområdene sørvest i Tyskland.

Mads Østberg og Torstein Eriksen. (Foto: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool)

Løpet var i det store og det hele krevende for Mads Østberg. En uforutsett punktering lørdag sørget for det største tidstapet, der Østberg ellers sjonglerte mellom det meste av ulike topp ti-tider gjennom løpshelgen rundt vinrankene og militærområdene sørvest i Tyskland.

Søndagen ble dog en opptur, uten at Østberg hadde så mye å kjempe for. Men topp tre-tider, og én etappeseier, blant R5-bilene ble et lyspunkt for 31-åringen. Selv om han selv konstaterer at det er mye å hente for at bilen skal være like konkurransedyktig som konkurrerende bilmerker, så løsnet det sakte, men sikkert.

– Vi kom oss opp på tempo til å vinne etapper, og det er svært positivt. Det var gode tider i hele dag, egentlig, så det er vi fornøyd med, sier Mads Østberg til Parc Fermé.

Slitte bremseklosser foran

Han irriterer seg over punkteringene, hvor han slår fast at en feilkonstruksjon i felgen er årsaken til flatt dekk - samme som skjedde på grus tidligere i år, ifølge Mads. Utover dette trekker han på smilebåndet over finaledagen. Underveis i løpet fant Østberg nemlig ut å ta ibruk et gammelt triks han hadde utforsket da han kjørte svensk ungdomsrally med en Volvo 740.

– Volvo-trikset fungerte utmerket. Vi gjennomførte det meste de mest slitne og gamle frambremser som jeg har brukt noen gang. Og det var helt topp, sier Østberg.

– Da må du forklare nærmere teknisk hvorfor slitte bremser var en suksessoppskrift...?

Bilen har en veldig ufordelaktig bremsebalanse, med veldig mye trykk fremme, og dette er dessverre ikke justerbart på denne bilen, som man kan gjøre på de fleste andre rallybiler. Det gjør at framhjulene låser veldig, og bilen understyrer rett ut. For lite bremser bak gjør at man også mister trykket på bakdifferensialen og da mister man også stabiliteten. Og ikke minst så går frambremsene varme, og man får luft i bremsene. Gamle bremser og mindre «bite» fremme gjorde at balansen i bilen ble bedre, sier Østberg.

Bot på 10.000 kroner

(Foto: Red Bull Content Pool)

I etterkant av løpet kom det forøvrig fram at Citroën ble ilagt en bot på 1000 euro, omlag 10.000 norske kroner. Årsaken er det juryen ser på som upassende oppførsel fra Mads’ far, Morten Østberg, som for anledningen kjørte grusnoter sammen med Patrik Barth, noe som gjøres på asfaltløp for å melde i fra om eventuelle forandringer i notene til Østberg og kartleser Torstein Eriksen.

Ved den ene etappen søndag ble Østberg og Barth stoppet, noe som utløste en reaksjon hos Østberg overfor vaktene som juryen anser som «truende og trakasserende». Østberg skal selv ha forklart at det er vanlig å ta noen snarveier utenfor roadboken, og at de hadde gjort dette flere ganger i løpet. Vaktene mente på sin side å ha følt seg truet, og at Østberg benyttet seg av nedsettende språkbruk overfor dem.

Morten Østberg har ingen ytterligere kommentarer vedrørende juryens beslutning utover det som framkommer av dokumentet. Der understrekes det at han benekter at han har truet veivaktene, men innrømmer å ha brukt «dette er dumt» med henvisning til situasjonen, og ikke personene. Juryen vektla denne forklaringen med at det «mest sannsynlig var som følge hans lidenskapelige personkarakter og ettersom det ikke var snakk om et gjensidig språk, så kan veivaktene ha følt seg seg truet på sin måte».

Østberg skal også ha beklaget oppførselen, og var veldig tydelig på at han ikke hadde noen form for intensjon om å krenke noen. Juryen konstaterte imidlertid at det var på det rene at en slik oppførsel mot frivillige funksjonærer uansett er uakseptabelt, hvor Citroën som ansvarlig team ble ilagt en bot på 1000 euro. 

Powered by Labrador CMS