Samtlige påmeldte får likevel kjøre – slik skal Rally Grimstad løse årets NM-runde

Snart braker Rally-NM løs igjen. Arrangøren av Rally Grimstad setter med det standarden for å gjennomføre rallyløp «post korona».

Publisert

– Det vil alltid være en bilsport før og etter koronaen. Det blir absolutt en helt annen måte å gjennomføre løp på i framtiden, sier Kjetil Faye Lund, talsperson og representant i sportskomiteen til KNA Rally Grimstad.

Anders Grøndal under Rally Grimstad i fjor. (Foto: Oliver Alfredsen)

– Det vil alltid være en bilsport før og etter koronaen. Det blir absolutt en helt annen måte å gjennomføre løp på i framtiden, sier Kjetil Faye Lund, talsperson og representant i sportskomiteen til KNA Rally Grimstad.

Ikke siden Numedalsrally i slutten av februar er det blitt arrangert rallyløp i Norge. Og Grimstad blir altså første NM-runde, før Rally Hedemarken og Aurskog-Høland Rally avslutter ballet for årets spesielle mesterskap.

Det er først fra 1. september at regelverket og rådene fra helsemyndighetene slippes litt mer løst. Fram til da kan ikke arrangøren i utgangspunktet samle mer enn 200 personer, da først og fremst i forbindelse med serviceplassen. I tillegg skal det ikke legges til rette for publikum på noen som helst måte når løpet avvikles 22. august.

Sperrer av faste publikumsplasser

Faye Lund konstaterer at det koster dem 70 til 80.000 kroner mer i år som en direkte konsekvens av koronaen, samtidig som de har mistet nærmere 350.000 kroner i sponsorinntekter.

– Men gjennomføringen av slike arrangement er tuftet på dugnad uten timespriser. Vi har snudd alle steiner for å skrelle bort de største kostnadene, og det er mange kostnader vi nå også slipper fordi vi ikke skal ha publikum, sier Lund til Parc Fermé.

– I hvilken grad er det mulig å gjøre et rallyløp publikumsfritt over så store områder?

– Det vi kjenner til som faste publikumsplasser blir sperret vekk. Vi tar inn 30 ekstra vakter kun for å holde kontroll på at det samler seg for store mengder. Men samtidig har vi fastboende langs løypene, og veiene er offentlige. Alle fastboende er selvfølgelig godt informerte via postkassene og lokal markedsføring, men vi vet jo at folk også må kunne få holde en verandafest med venner og familie, sier talspersonen.

Showet de normalt har fredag kveld utgår, og det blir ingen stor rampe og stort opplegg rundt start- og målgang. Hos arrangøren, i forbindelse med innsjekk og andre sekretariatsrelevante ting blir det selvfølgelig strenge smittevernstiltak med plexiglass, håndsprit, plexiglass og generelt mye informasjon som først og fremst deles digitalt.

<strong>Fakta - Rally Grimstad 2020</strong>

• Nasjonalt rally bestående av ni spesialstrekninger (SS) bundet sammen med transportetapper. Tellende i Norgesmesterskapet, Norgescup, Asfaltcupen og KNA-mesterskapet.
• Transport ca 144 km og ca 72 km SS hvorav 100% kjøres på asfalt.
• Første deltaker start fra Grooseveien 36 (Filadelfia P-plass) lørdag 22. august kl 08.30.
Kilde: KNA Rally Grimstad
Etappeoppsett
SS1 - Lia (08:56)
SS2 - Omholt (09:19)
SS3 - Voreheia (10:15)
SS4 - Beisland (10:47)
SS5 - Lia (12:23)
SS6 - Omholt (12:46)
SS7 - Voreheia (13:42)
SS8 - Beisland (14:16)
SS9 - Lia (15:23)

Alle påmeldte får kjøre

Og i tilleggsreglene gjorde arrangøren det klart at de satte en maksgrense på 50 deltakere, og at hver påmeldte bil da rent matematisk ikke skulle tiltrekke seg flere enn fire personer totalt for å holde på grensen på 200 mennesker.

Likevel står det 71 påmeldte deltakere, og Faye Lund kan bekrefte at alle 71 deltakere får kjørt etter god kommunikasjon og godt samarbeid mellom deltakere og arrangør.

– Vi skal fortsatt ikke har mer enn 200 innom serviceplassen, uten de som da er tilknyttet oss som vakter og funksjonærer. Men det er da flere som har meldt inn at de går ned på antall servicefolk og at mange også vil dele på servicemannskapet sitt. Derfor klarer vi da å ta imot alle 71 som er påmeldt, konstaterer han.

Arrangøren har fått god hjelp til å avvikle arrangementet fra klubber fra andre landsdeler, og de er innforstått med at et vellykket arrangement også vil sette standarden for andre arrangører, både i rally og bilsport forøvrig.

– Fordi vi har mange i staben som fortsatt har hjemmekontor og som ikke vil utsette familie og nære relasjoner med potensiell smitte, så har vi også vært nødt til å legge om organisasjonen en hel del. Det er mange nye mennesker og påfyll av ressurser fra andre klubber, både fra Stavanger, Kongsvinger, Oslo, Asker og Bærum og så videre. Det er helt supert at det finnes så god vilje der ute for å få komme på plass.

– Mange kommer sikkert til å lære og ta etter dere med tanke på den nye situasjonen?

– Absolutt. Vi syns det er veldig fint at andre arrangører er engasjerte og spør hvordan vi har løst smittevern og så videre. Så det blir mye erfaringsutveksling på det området der.

Slik håndteres eventuell smitte

Og dersom det verst tenkelige scenarioet skulle skje, at det oppstår smittetilfeller med direkte tilknytning til arrangementet, så har de etablert gode rutiner for å håndtere dette i samarbeid med kommuneoverlegen og lokale helsemyndigheter.

– Det ligger selvfølgelig mye på eget ansvar her, men smittevernsreglene vi legger opp til skal jo selvfølgelig følges. Dersom det skulle bryte ut smitte i etterkant, så skal vi ha sørget for å ha navn og telefonnummer på alle for å kunne spore dette tilbake. Dette gjøres tett i samråd med kommuneoverlegen og helsemyndighetene, slik at vi raskt kan få på plass hvem, hva, hvor og så videre, sier Kjetil Faye Lund.

Powered by Labrador CMS