Så langt unna har Mikkelsen vært en topplassering på asfalt

Statistikken fra hver asfaltetappe i Hyundai er dyster lesing for en mann som har vært vant til å kjempe helt i toppen på fast underlag.

Publisert

Andreas Mikkelsen tok sin første VM-seier på nettopp asfalt, under Rally Spania 2015. Mellom 2014 og 2016 tok han seks pallplasser på ni løp på asfalt, hvor vi ikke med beregner Rally Monte-Carlo som et asfaltløp grunnet løpets spesielle forhold.

Andreas Mikkelsen fra Rally Sweden forrige helg. (Foto: Benjamin A. Ward / Parc Fermé)

Andreas Mikkelsen tok sin første VM-seier på nettopp asfalt, under Rally Spania 2015. Mellom 2014 og 2016 tok han seks pallplasser på ni løp på asfalt, hvor vi ikke med beregner Rally Monte-Carlo som et asfaltløp grunnet løpets spesielle forhold.

I sitt innhopp med Citroën i 2017 tok han også andreplass i Rally Tyskland på første asfaltforsøk i den bilen. Siden har ikke Andreas Mikkelsen vært i nærheten av å hevde seg på fast underlag. Vi har gått asfaltetappene hans i Hyundai etter i sømmene.

Ikke i nærheten av pallen

Andreas Mikkelsen fra Rally Korsika i fjor. (Foto: Austral/Hyundai Motorsport GmbH)

Raskt kan vi konkludere at han fra og med Spania 2017 ikke har scoret en eneste topp fire-plassering på asfalt i Hyundai. Rally Spania går som kjent over grus på fredag før det blir asfalt fra lørdagen, slik at fredagens etapper ikke beregnes fra dette løpet.

https://parcferme.no/rally/andreas-vraket-til-rally-korsika/

Mikkelsens beste etappeplasseringer på asfalt for Hyundai er to femteplasser i Tyskland i fjor. Fjorårets Rally Spania ble hans svakeste hvor tre niendeplasser var det beste kan klarte å score gjennom lørdagen og søndagen.

Av 51 gjennomførte etapper er 42 av dem fullført mellom 7. og 10. plass fra Spania 2017 til Spania 2018. Regner vi ut gjennomsnittet av hvilken plassering han har oppnådd på disse 15 etappene, så sier matematikken at han i gjennomsnitt havner på en 8,73. plass. Dette er med andre ord langt unna en plassering som Hyundai kan si seg fornøyd med når de har ambisjoner om å kjempe om seire og pallplasser, i tillegg til asfalt-CVen som Mikkelsen sitter på.

Det er viden kjent at Andreas Mikkelsen har store utfordringer med sin Hyundai i20 WRC på asfalt, samtidig som han ikke har fått gjennomslag for de endringene og justeringene han mener vil være fordelaktig ham for å kunne prestere slik han pleide på asfalt.

I stedet har Mikkelsen etterhvert erkjent at han må tilpasse seg bilens egenskaper på asfalt, noe han nå blant annet ikke får mulighet på Korsika til etter at det tirsdag ble kjent at han vrakes til dette løpet.

Tyskland 2017 langt over snittet

Andreas Mikkelsens siste vellykkede løp på asfalt fra i Tyskland 2017, der han i sitt tredje av tre løp for Citroën det året tok en sterk andreplass. (Foto: Red Bull Content Pool)

Men er Andreas virkelig blitt så dårlig til å kjøre bil på asfalt som de siste års resultater innebærer? Vi har sjekket ut det ene asfaltinnhoppet han gjorde for Citroën under Rally Tyskland i 2017.

Der tok nordmannen to etappeseire, fire andreplasser, fem tredjeplasser og fem fjerdeplasser. I tillegg hadde han noen svakere enkeltresulatater som én 5.,- 7.,- 8.,- 9.,- og 11. plass hver. Sammen utgjør dette likevel et gjennomsnitt på 4,04 over 21 etapper, altså fjerdeplass på hver etappe i snitt - hvilket kan sies å være dobbelt så godt som snittet han har bygd opp i Hyundai over fire løp med asfaltetapper.

Tyskland 2017 endte som kjent med en andreplass totalt i løpet, 16,4 sekunder bak Ott Tänak, som forøvrig tok sin første seier på asfalt i denne utgaven. Mikkelsen ledet også løpet etter SS6, men falt siden ned til en andreplass - en posisjon han holdt hele løpet inn.

All statistikk er hentet fra eWRC-results.com og Juwra.com. For den spesielt interesserte kan du se arbeidsdokumentet vi har regnet statistikken utifra her.

Powered by Labrador CMS