Så mye koster de billigste og dyreste NM-løpene i rally

Startkontingentene vaker rundt 5000 kroner, men hvor mye får rallyførerne egentlig igjen?

Publisert

Kostnader er stort sett årsaken til at færre og færre førere er å finne på startlistene i NM-løpene. Enten det er for dyrt å starte, dyrt å drifte, dyrt å bryte - ja hele sulamitten - det har kanskje skremt menigmann fra å delta.

Foto: Simen Næss Hagen

Kostnader er stort sett årsaken til at færre og færre førere er å finne på startlistene i NM-løpene. Enten det er for dyrt å starte, dyrt å drifte, dyrt å bryte - ja hele sulamitten - det har kanskje skremt menigmann fra å delta.

Men om vi skal jamre over dyre startkontingenter i Norge, så får vi i alle fall gjøre det med researchen i behold. Noen mener at enkelte løp er dyrere enn andre, mens andre faktisk ikke stiller til start fordi løpene blir for lange.

Med den enkle formelen «startkontingent delt på antall SS-kilometer» så kan vi i alle fall definere hvor mange kilometer med fart hver enkelt rallyfører får utifra hvor mye man har betalt for å starte løpet. Da er det jo også dessverre slik at verdien fra denne beregningen er ekstra sårbar ved de tilfellene hvor arrangør må stryke hele eller deler av fartsprøver grunnet uforutsette situasjoner.

LES OGSÅ: Sju unnskyldninger du alltid hører fra en rallysjåfør

Uansett - her tar vi først tempen på de tre NM-løpene som er kjørt denne vinteren, hvor startkontingenten er regnet utifra internasjonal klasse, urabattert, innenfor påmeldingsfristen.

Sigdalsrally - 53,7 kr/SS-kilometer

Startkontingent på 5000 kroner, 93 kilometer med fart. Løpet ble kortet ned to kilometer pga manglende snø/issåle. Legger vi på de to kilometerne, er opprinnelig SS-pris 52,6 kroner kilometeren, så svært liten forskjell der altså.

Rally Finnskog - 57,9 kr/SS-kilometer

Startkontingent på 5300 kroner, 91,5 kilometer med fart. Også Rally Finnskog måtte gjøre om på planene, og dessverre kansellere hele SS4 Bæreia, som ga løpet 20,3 kilometer mindre fart til førerne enn opprinnelig planlagt. Hvis hele løpet ble kjørt, ville SS-verdien vært 47,3 kroner.

PS! Rally Finnskog har lenge vært kjent for å være ett av de billigste løpene på NM-kalenderen, grunnet sin historikk med mange SS-mil. I 2002, da Rally Finnskog også hadde internasjonal status, var løpet lagt opp til hele 240 SS-kilometer, med en startavgift på 4250 kroner, ifølge Stig Rune Kjernsli fra en artikkel undertegnede skrev for Glåmdalen i 2010. Det gir en SS-verdi på bare 17,7 kroner kilometeren. I samme artikkel skrev vi at Rally Finnskog i NM-comebacket i 2011 ville bli ett av Norges «billigste» NM-løp å starte, med 4500 i startavgift på 165 SS-kilometer, hvilket betyr 27 kroner kilometeren med fart.

Numedalsrally - 56,8 kr/SS-kilometer

Startkontingent på 5000 kroner, 88 kilometer med fart. Også Numedalsrally fikk dessverre utfordringer med veiene sine, og måtte kansellere to fartsprøver. Opprinnelig SS-verdi ville vært på 48 kroner, men dessverre ble totalt 16 kilometer strøket fra løpet, ifølge de ferskeste tidsplanene kontra de opprinnelige tilleggsreglene. Likevel kan Numedalsrally slå seg på brystet over å være Norges største NM-løp målt i antall deltakere, så her har nok ikke SS-prisen i seg selv vært noe å klage på. 

Foto: Simen Næss Hagen

LES OGSÅ: Birken-tilstander under påmeldingen til Hurumsprinten

Med disse tre NM-løpene i bakhånd, så kan vi sammenlikne hva Rally Sørland har å tilby ettersom de nå har publisert tilleggsreglene for årets løp. Rally Sørland er et løp som kan være ekstra dyrt for å delta på, gjerne i kombinasjonen av høy startavgift, langt å reise, mange dager fri fra jobb, og ikke minst svært krevende veier som ofte kan gjør det ekstra dyrt å bryte.

Men våreventyret i Kristiansand er likevel populært. La oss ta en titt på hva SS-milene er verdt.

Rally Sørland - 38 kr/SS-kilometer

Startkontingent på 5900 kroner, 155 kilometer med fart. Slettes ikke verst, selv om inngangsprisen er høyere enn noe annet NM-løp. Men kommer du til mål på sørlandet, så bør hver kilometer være verdt hver eneste krone.

For å gjøre artikkelen komplett så har vi også tatt for oss de seneste utgavene av Aurskog-Høland Rally og Rally Hedmarken for å se hva startkontingenten og SS-kilometerne har hatt å by på. Vi tenkte å inkludere Rally Telemark også, men tilleggsreglene var ikke så enkle å finne på nett lengre (om du kan hjelpe Parc Fermé med å dokumentere startkontingent og antall SS-kilometer fra 2016, så oppdaterer vi artikkelen).

Aurskog-Høland Rally (2016) - 58,2 kr/SS-kilometer

Startkontingent på 4950 kroner, 85 kilometer med fart. Relativt kostbart sammenliknet med mange av de andre, og er på dette nivået ett av de dyreste løpene på NM-kalenderen. Likevel er Aurskog-Høland kjent for raske og hardpakkede veier av god kvalitet, så få SS-mil til tross så er dette et løp som er godt likt blant førerne.

NMK Aurskog-Høland har kanskje vært den mest uheldige arrangøren i nyere tid hva gjelder kroneverdien på SS-kilometerne, og vi skal tilbake til 2013. På grunn av flere ødelagte veier enn forutsatt ble løpet kortet ned til «bare» 45 kilometer med fartsetapper. Heldigvis satte arrangøren ned kontingenten som følge av det reduserte løpet. Med 3600 kroner på 45 kilometer, gir det en verdi på hele 80 kroner kilometeren med fart. Løpet i seg selv var kostbart nok i utgangspunktet, med 4600 kroner på 66 kilometer (SS-verdi på 69,7 kroner), så om du syns Aurskog-Høland Rally er for dyrt, så er det blitt en del billigere i nyere tid.

Rally Hedmarken (2016) - 45,6 kr/SS-kilometer

Startkontingent på 5300 kroner, 116 kilometer med fart. Tilbyr mye SS-mil til et standard kontingentnivå, så det er vel egentlig ikke så mye spesielt å påpeke i dette tilfellet - men du kan selv sammenlikne og vurdere oppimot andre rallyløp og prisnivået som ligger der på startkontingent kontra antall SS-mil som tilbys.

Foto: Simen Næss Hagen

LES OGSÅ: Slik er livet som arbeidsledig for Andreas Mikkelsen

Powered by Labrador CMS