Roger brukte 30 år på å oppfylle guttedrømmen

I en svært hektisk arbeidshverdag er rally den beste avkoblingen som Roger Rustand kan ta for seg.

Publisert

Kongsberg-mannen var mange et helt ukjent navn og kapittel som entret rallysporten i 2018. Plutselig stod han på startlistene i en R5-bil. Men hvem var nå egentlig denne mannen?

Roger Rustand (til høyre), her i samtaler med Trond Sveinsvoll fra sesongåpningen på Sigdal. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

Kongsberg-mannen var mange et helt ukjent navn og kapittel som entret rallysporten i 2018. Plutselig stod han på startlistene i en R5-bil. Men hvem var nå egentlig denne mannen?

– Jeg hadde jo lyst til å kjøre da jeg var 18-20 år, den gang bilcross. Men jeg hadde aldri sjans til å være med å kjøre sammen med kompisene mine. Men jeg ble introdusert for rally gjennom svigerfaren min, som også ble norgesmester, sier Roger Rustand til Parc Fermé.

Introdusert av svigerfar

Svigerfar er altså Svein Lauvlid, kjent for å kjøre Ford Escort og Mitsubishi Lancer fra 80-tallet til tidlig 2000-tall. Lauvlid-familien er godt kjent for å være tilknyttet bilsporten, og selv bidrar Rustand til å føre denne arven videre, selv om rallydebuten skulle skje året han fylte 48 – altså rundt 30 år etter at han selv tente drømmen om å kjøre fort med kjøredress og hjelm på.

Så ble det et spontankjøp av en Toyota Celica GT4 ST205. Som riktig nok bare gikk ett løp. Så var det rett opp i gromklassen, med R5-bilen til Marius Aasen.

– Jeg kom hjem og skulle slappe av litt klokken 11 om kvelden. Så plutselig satt jeg på norsk-rally.com og så at Celicaen var til salgs. Da fikk jeg helt dilla, selv om clutchen røyk etter første løp. Den ble stående, og da var jeg jo i gang med å leite etter nye biler. Marius sin var til salgs, jeg reiste opp og så hvordan han håndterte denne doningen. Da var jeg allerede solgt, sier Rustand om spontankjøpene sine.

Enorme ansvarsoppgaver i næringslivet

En hardtarbeidende kar over mange år. Nå står han registrert som daglig leder for åtte selskaper og styreleder for 13 selskaper. Flere av disse omsetter høyt i millionklassen. Endelig var Roger i posisjon til å unne seg noe.

Rallyen er blitt en investering i egen helse, som avkobling i en svært hektisk arbeidshverdag. På spørsmål om hva han primært jobber med, så peker han ikke på ett spesifikt prosjekt eller stilling. Det er alt i prosessen fra graving til ferdigstillelse eller salg eller utleie av eiendom, med mer.

– Det er vel 200 telefoner om dagen. Det går med ekstremt mange timer. Men jeg er heldig som får drive med dette, og ikke minst heldig som får bruke rallyen ved siden av, ta del i et så fantastisk miljø med så mye god hjelp og støtte. Rally er gøy, men det er ikke sikkert jeg hadde holdt på med rallyen om ikke miljøet var så fantastisk, sier Rustand, og legger ikke skjul på at det nok er nærmest umulig at det finnes eksterne sponsorer som vil pøse inn millioner i hans satsing. 

– Bilen er bedre enn meg

Roger Rustand og Anita Hvambsahl fra Sigdalsrally. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

Telefonstormen kan vi på mange måter bekrefte. I vår drøye halvtime lange samtale hører vi flere innkomne anrop på telefonen hans i bakgrunnen. Rustand forholder seg stille og rolig og vil fortsette å fortelle sin historie.

– Nei, det var jo helt galskap å kjøpe en R5-bil slik. Jeg skjønte egentlig ikke det hva der var. Først tenkte man jo at «en bil er vel en bil», og at denne var jævlig kul. Men så er det en ordentlig racerbil. Du må lære deg å kjøre den. Bilen er jo mye bedre enn hva jeg har hatt kapasitet til som sjåfør, sier Rustand.

Nå har oppgradert garasjen til den nyeste Ford Fiesta R5 Mk2 - den eneste i Norge ved siden av Anders Grøndal sin. Og det var med god hjelp fra Grøndal at han også kunne være med i køen og skaffe seg denne bilen, en bil han debuterte med i Grimstad i fjor.

– Vi dro til England for å se på den og prøve den. Så ble kontrakten skrevet i adrenalinrus, humrer Rustand, også takknemlig overfor Grøndal og M-Sport for at han fikk muligheten til å skaffe seg den nyeste bilen.

Stolt over å kunne drifte en R5-bil

Roger Rustand. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

Men progresjonen har vært enorm, selv om det ble godt oppe i 40-årene før han startet rallykarrieren. Sist uke klinte han til med sin første totalseier, med knappe ett tidels margin på Kenneth Johnsrød. Karrieremessig hans definitive høydepunkt.

– Men Kenneth er jo en bedre sjåfør enn meg, sånn egentlig. Vi er alle heldige og uheldige i perioder. Jeg forventer ikke å være på hans tempo i Numedal. Jeg tror vi skal ha det moro med å kjempe mot Arnt Gustav (Olsen), Svein (Frustøl) og Stian (Brøderud). Samtidig er det veldig stas at vi får så god hjelp også av de aller beste, for den hjelpen vi får fra Anders (Grøndal) og Frank Tore (Larsen) er helt fantastisk, sier Kongsberg-mannen.

Og ber oss legge til én ekstra ting.

– Kan du ikke nevne Ole Petter Løkseth, Geir Arne Fløtterud, Sivert Fløtterud og Åsmund Lislien. Og kartleseren, Anita Hvambsahl. De bruker ekstremt mange timer på dette og jeg syns det er kult at vi som relativt ferske har greid å venne oss til å kunne drifte en R5-bil, sier Rustand.

Powered by Labrador CMS