Røft på røffe veier for de norske WRC-gutta på Sardinia

Nok en punktering for Mads Østberg, mens Andreas Mikkelsen sliter i sin nye rallybil.

Publisert

Ikke lett å være norsk på italienske Sardinia. Alt så meget bra ut for Mads Østberg som kjempet mot en potensiell pallplass i sitt fjerde løp i 2017-utgaven av Ford Fiesta. Tempoet var det ikke noe å si på, men på den 12. etappen tapte han flere minutter etter punktering.

Ikke lett å være norsk på italienske Sardinia. Alt så meget bra ut for Mads Østberg som kjempet mot en potensiell pallplass i sitt fjerde løp i 2017-utgaven av Ford Fiesta. Tempoet var det ikke noe å si på, men på den 12. etappen tapte han flere minutter etter punktering.

Ellers har ikke Østberg gikk uttrykk for like mye klage på bil og kjørefølelse dette løpet som han har gjort tidligere. Det er åpenbart at de begynner å finne ut av ting, og 29-åringen ser ut til å finne ut av en del ting.

LES OGSÅ: Dette er bilmerket som de fleste rallyførerne foretrekker

Fant flyten

Punkteringen stopper i alle fall ikke utforskingen av sin nye doning, selv om det ble nye utfordringer helt på tampen av dagen.

– Jeg fikk tilbake følelsen at det var jeg som kontrollerte bilen og ikke omvendt, og da fikk jeg også tilbake flyten i kjøringen. Dessverre fikk vi et problem med hjulopphenget foran på dagens siste etappe (SS15) som nesten sendte oss av veien i 200 km/t. Da var det bare å roe ned og kjøre til mål, forteller Mads i en pressemelding.

Farta har vært god, men Østberg føler han lykken må være på hans side for at resultatet skal bli optimalt.

– Dette er et så røft rally at du faktisk trenger litt flaks for å få et godt resultat. Du kan rett og slett ikke kjøre rundt alle steinene, men må ta noen sjanser. Vi hadde ikke flaksen med oss denne gangen og fikk en punktering, og dermed var vi også ute av tetkampen, sier Østberg, som er på 7. plass etter dag to.

LES OGSÅ: Kris(e) Meeke med statistikk som ingen førere eller team vil se

Mikkelsen beste Citroën - tross vanskeligheter

En som har minst like store utfordringer for Østberg, er Andreas Mikkelsen. Også han tapte flere minutter på punktering, og tapte ytterligere terreng i et sammendrag hvor han har slitt med å henge med. Det har også vært krevende som følge av startposisjonen, og Mikkelsen legger ikke skjul på at han fremdeles må lære seg bilen å kjøre - selv om han på diplomatisk vis ikke ønsker å slakte bilen.

– Det er ikke gjort over natta å bli kjent med en helt ny bil, sier Mikkelsen i sin pressemelding lørdag ettermiddag.

Tidene har vært langt fra de aller beste, og en punktering selv ga ham ytterligere dårligere forsprang opp til landsmannen Østberg på plassen foran. Likevel er Mikkelsen beste Citroën, etter at Kris Meeke måtte bryte fredag og Craig Breen måtte kaste inn håndkledet etter SS3 med tekniske problemer.

– Vi er her for å lære bilen og finne ut av hvordan den oppfører seg. I løpet av dagen synes jeg vi sitter igjen med flere steg i riktig retning. Fortsatt sliter jeg litt der det er knotete, forteller han.

Det er estisk i tet, med Ott Tänak ledende med 24,3 sekunder foran Jari-Matti Latvala og over minuttet ned til Thierry Neuville. New Zealanderen Hayden Paddon ledet løpet lenge, men en kardinalfeil på den direktesendte SS13 sendte «kiwien» ut av løpet og muligheten for sin andre seier i karrieren.

Veiby mot sikker pallplass

Det er forøvrig verdt å nevne at det ikke bare står begrenset til for de norske rallygutta på den italienske øya. Ole Christian Veiby gjør sakene sine bra i WRC 2-klassen og ligger an til en solid 2. plass og karrierebeste. Han er halvannet minutt bak Jan Kopecky. Og om du lurer på Eric Camilli, så skal ikke han være registrert for WRC 2-poeng dette løpet.

– Jeg er veldig fornøyd. Alt har gått etter planen, sa Veiby etter målgang på lørdagens siste etappe.

Powered by Labrador CMS