Reiser til Monte Carlo – men Mads mangler fortsatt å få hele WRC 2-sesongen bekreftet

Statlig byråkrati i Frankrike gjør at sesongen enn så lenge ikke er formelt hugget i stein for Mads Østberg.

Publisert

Med såpass mye erfaring som Mads Østberg har som rallyfører skulle man tro at Rally Monte-Carlo er et løp han hadde hatt gode forutsetninger for å prestere bra i. Og det har ikke vært lagt skjul på at planen er å fortsette med WRC 2 denne sesongen, i påvente av nye WRC-regler som gjør at et ønsket comeback til toppklassen fint kan la vente på seg et ekstra år.

Mads Østberg. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

Med såpass mye erfaring som Mads Østberg har som rallyfører skulle man tro at Rally Monte-Carlo er et løp han hadde hatt gode forutsetninger for å prestere bra i. Og det har ikke vært lagt skjul på at planen er å fortsette med WRC 2 denne sesongen, i påvente av nye WRC-regler som gjør at et ønsket comeback til toppklassen fint kan la vente på seg et ekstra år.

Denne helgen starter rallysesongen med Rally Monte-Carlo, tradisjonen tro. Men ikke med Østberg på startstreken. 33-åringen blir likevel å finne nede ved de franske alpene, som gjest og ekspertkilde for All-Live-sendingene til WRC. Grunnen til at Østberg kjører er rett og slett fordi avtalen ikke er offisielt bekreftet.

– Men vi er enige om betingelsene for i år. Så det er egentlig bare formalitetene vi venter på. Så med mindre det nå skulle oppstå noe helt uventet, så blir det en WRC 2-sesong som vi har sett for oss, sier Østberg, som tviler på at han også rekker den finske erstatningsrunden på snø, Arctic Rally Finland, i slutten av februar.

Hvorfor avtalen drøyer ligger i bunn og grunn i at PSA-konsernet er offentlig eid, og at en kort mellomsesong gjør at ikke alle brikker er lagt på bordet godt nok. Og grunnet koronasykdom i staben til PSA og Citroën Racing er det flere formaliterer som ble forsinket. Blant annet må driften av Citroën Racings Rally2-biler ut på anbud nettopp fordi de er statlig eid.

– Selv om det er PH Sport som pleier å drifte bilene, så har ikke konsernet lov til å delegere denne jobben direkte til PH Sport. Dette må ut på anbud. Og det er prosesser som tar lang tid. Jeg skulle jo så gjerne hatt denne avklaringen litt tidligere, men jeg får ikke gjort annet enn å vente på at ting blir bekreftet, sier nordmannen.

Powered by Labrador CMS