Rallysesongen neste år er fremdeles uviss for Østberg

DEL
Mads Østberg fra fjorårets Rally Sweden. (Foto: Simen Næss Hagen)

2018 er fremdeles ikke spikret, men det skal mye til om Mads Østberg ikke stiller opp på «hjemmebane» til vinterens norsk-svenske VM-løp.

Dette året har Mads Østberg og faren Morten jobbet hardt for å fjerne regelen som ble innført med de nye WRC-bilene; at det kun skal være fabrikkene som nominerer førerne til å kjøre de nyeste WRC-bilene.

All den tid Østberg har kjørt privat i år, så er det M-Sport som til syvende og sist har nominert ham, selv om han i praksis har driftet sitt eget team.

LES OGSÅ: Sjekk den «ordinære» Finn-annonsen til Østbergs WRC-bil

Finn-annonsen fjernet

Samtidig har han vært tydelig på at han ikke ønsker å kjøre i 2018 på samme måten under 100 prosent privat regi som i år. Rallybilen fra i år er fremdeles til salgs også, selv om enkelte kanskje har merket at Finn-annonsen er fjernet.

– Nei, jeg har ikke solgt bilen enda. En Finn-annonse varer bare i 30 dager, og jeg gadd ikke fornye den. Den ligger fremdeles ute internasjonalt, og det er interessenter så jeg holder på og dealer, sier Mads Østberg til Parc Fermé.

- ANNONSE -

Til WRC.com sier pappa Østberg, Morten, at sesongstarten kommer til å skje i Rally Sverige, og nettsiden skriver at «bilen som teamet ønsker å bruke fremdeles ikke er bekreftet», hvilket gjør at man kan tolke det dithen at det kun er privat regi som er alternativet for Østberg. Det er også få, om ikke noen, ledige plasser igjen hos fabrikkteamene, selv om det alltids kan dukke opp åpninger som ikke er lansert enda.

Bestemt seg for kartleser

– Jeg har ganske tidlig vært åpen om at jeg ikke kjører noe liknende opplegg som jeg har gjort i år. Jeg har jobbet hardt med den regelen (om privatførere, journ.anm), og den ble til slutt godkjent nå, men for vår del kom det for seint, sier Østberg, som ellers ikke ønsker å si noe mer konkret om rallyplanen sin for neste år riktig enda.

Ei heller hvilken permanent kartleser det blir, hvor de åpne alternativene har stått mellom norske Torstein Eriksen og svenske Emil Axelsson. Selv om Eriksen ble vraket til fordel for Axelsson til Rally Wales, heller det mer mot Eriksen etter hva Parc Fermé forstår.

– Jeg har bestemt meg, men ingenting er offisielt enda. Jeg håper å kunne presentere planene mine ganske snart, og da håper jeg å gjøre det med en ny kartleser, sier Østberg.

LES OGSÅ: Østberg utelukker ikke å prøve seg i rallycross neste år

Åpen for «mange» rallycrossløp

30-åringen fra Våler i Østfold er i hvert fall tydelig på at det skal mye til om han ikke stiller til start i Rally Sverige, nærmest uansett hvilken bil det blir. Om så i WRC-bilen fra i år, om den ikke blir solgt, eller en R5-bil. Bare han får kjørt.

– Det er stor sannsynlighet for at jeg kjører der. Det ville vært en personlig katastrofe å sitte hjemme å se på, og en enda større katastrofe å være tilskuer på «Svenskerally». Jeg gjør det jeg kan for å stille til start med en eller annen bil, sier Østberg.

I planene for 2018-sesongen har han heller ikke lagt skjul på at det også vil være snakk om enkelte rallycrossløp neste år. Nå går Østberg også langt i å si at det ikke bare blir noen «få løp».

– Det blir stadig mer og mer aktuelt. Det har vært mye aktivitet på den fronten, så det kan absolutt bli noe for å si det sånn. Og da blir det ikke bare ett løp. Enten blir det mange, eller så blir det ingen, sier Østberg om rallycrossmulighetene neste år.