Rallyseksjonens nye leder ser fram til å ta tak i flere utfordringer

Men samtidig bedyrer Arne-Ingar Stulen at ikke alt er gjort over natta.

Publisert
I 2018 har Norges Bilsportforbunds rallyseksjon gått igjennom endringer av mannskap. Petter Vegel erstattes med Arne-Ingar Stulen, og med seg «på laget» har han Henning Elvekrok, Stig Rune Kjernsli og Jan Egil Jenssen. Stulen er for mange kjent som både kartleser, løpsleder og generelt ildsjel i rallymiljøet. Nå har han tatt på seg vervet som leder for rallyseksjonen i håp om å ta tak i både eksisterende utfordringer og kommende utfordringer. – Dette er noe jeg kjenner at jeg brenner for, sier Arne-Ingar Stulen til Parc Fermé, om det ulønnede og frivillige vervet han ble innstilt til, og også takket ja til.

Årshjulet

Her skal han sitte i minst to år. Nå er han forberedt på å ta nye grep for å gjøre rallysporten i Norge enda bedre. Og han kjenner på at det er forventninger til at det følger med store forandringer med nye hoder ved roret. – Jeg føler jo at det forventes at det skal skje en del revolusjonerende ting. Men jeg brenner for dette og kjenner selv at jeg ønsker å ta opp mye. Jeg har laget meg et såkalt «årshjul» om hva vi må kikke nærmere på, men samtidig er det viktig å understreke at alt ikke kan gjøres på fem minutter. Vi er fire stykker med full jobb ved siden av, understreker Stulen.  Tematikk som nytt tidtakersystem og endringer i nasjonal homologering av flere biler er gjengangere i det norske rallymiljøet, og utfordringer som Stulen kjenner godt til. LES OGSÅ: Flere profiler med sterkt ønske om nytt system for tidtakningKRONIKK: En kompleks, men likevel løsbar situasjon for norsk rally At dette står høyt opp på plakaten hans er helt naturlig. Han legger nemlig ikke skjul på at det er mye generelt i norsk rally han ønsker å gjøre noe med til det bedre.
I 2018 har Norges Bilsportforbunds rallyseksjon gått igjennom endringer av mannskap. Petter Vegel erstattes med Arne-Ingar Stulen, og med seg «på laget» har han Henning Elvekrok, Stig Rune Kjernsli og Jan Egil Jenssen. Stulen er for mange kjent som både kartleser, løpsleder og generelt ildsjel i rallymiljøet. Nå har han tatt på seg vervet som leder for rallyseksjonen i håp om å ta tak i både eksisterende utfordringer og kommende utfordringer. – Dette er noe jeg kjenner at jeg brenner for, sier Arne-Ingar Stulen til Parc Fermé, om det ulønnede og frivillige vervet han ble innstilt til, og også takket ja til.
Arne-Ingar Stulen. (Foto: Simen Næss Hagen)

Årshjulet

Her skal han sitte i minst to år. Nå er han forberedt på å ta nye grep for å gjøre rallysporten i Norge enda bedre. Og han kjenner på at det er forventninger til at det følger med store forandringer med nye hoder ved roret. – Jeg føler jo at det forventes at det skal skje en del revolusjonerende ting. Men jeg brenner for dette og kjenner selv at jeg ønsker å ta opp mye. Jeg har laget meg et såkalt «årshjul» om hva vi må kikke nærmere på, men samtidig er det viktig å understreke at alt ikke kan gjøres på fem minutter. Vi er fire stykker med full jobb ved siden av, understreker Stulen.  Tematikk som nytt tidtakersystem og endringer i nasjonal homologering av flere biler er gjengangere i det norske rallymiljøet, og utfordringer som Stulen kjenner godt til. LES OGSÅ: Flere profiler med sterkt ønske om nytt system for tidtakningKRONIKK: En kompleks, men likevel løsbar situasjon for norsk rally At dette står høyt opp på plakaten hans er helt naturlig. Han legger nemlig ikke skjul på at det er mye generelt i norsk rally han ønsker å gjøre noe med til det bedre.

Brenner for nasjonale klasser

Stulen har blant annet lang fartstid i nasjonale klasser i rally, og brenner ekstra for dette. Han ønsker at denne klassen skal utvide seg ytterligere enn det vi har i dag. – Jeg er jo en nasjonal-mann og dette med nasjonal homologering er noe jeg brenner for. Reglementet begynner å bli gammelt, og det er generelt lite kontroller for det er mye fritt fram om dagen. Så vi må helt klart revidere det gamle nasjonale reglementet, for nyere biler passer ikke helt inn her. Det er også smånyanser og nye tolkninger vi må se på. Vi skal ikke revolusjonere noe, men vi bør tilpasse det mer til nyere biler, sier han. For ikke å snakke om at han ønsker seg enda flere bakhjulstrekke igjen ute på skogen. – Snart begynner vi å gå tom for bakhjulstrekkere, så vi må åpne opp for nye muligheter her, konstaterer Stulen. Grep som allerede er tatt av rallyseksjonen i år, er at Mads Østbergs WRC-bil av nyeste generasjon er godkjent med dispensasjon i Klasse 1, framfor at Klasse 0 opprettes på «disp» slik det er gjort i tidligere tilfeller med WRC-biler. Denne kategorien kan som kjent ikke konkurrere om NM-poeng.

Vil åpne opp for flest mulige biler

I fjor oppstod det en konflikt mellom Østberg, rallyseksjonen og bilsportforbundet vedrørende start til Rally Hedemarken, som til slutt løste seg - men Stulen ønsker å begrense tilfellene hvor det skal søkes om dispensasjon til biler som er heller sjeldne å se i norske startfelt. LES OGSÅ: Refser sitt eget forbund etter konflikt før NM-finalen – Vi har ikke nok biler i Norge til at vi kan nekte noen å kjøre. Klasse 1 omhandler egentlig de gamle Gruppe A-bilene som ikke kan gå i Klasse 13, men der handler det nå om å endre ordlyden i klassen. – Så lenge rallybiler er godkjent sikkerhetsmessig, for eksempel en Mitsubishi Mirage R5 som er utviklet i Sverige, så kan ikke jeg begynne å finne argumenter for at en slik bil ikke kan kjøres i det hele tatt. Markedet er så snevert at vi heller må legge så godt til rette som mulig, sier Stulen. Hva angår tidtakersystemet som nevnt øverst, så ble et nytt transponder-system testet i Rally Hadeland forrige helg, hvor Stulen selv forøvrig var løpsleder. Han har foreløpig ikke fått tilbakemelding på hvordan dette fungerte, men han er helt åpen om at de må finne tryggere og mer stabile løsninger enn dagens system som har medført mang en feiltid på en rekke løp over flere år.
Powered by Labrador CMS