Rallycrosslegenden er tilbake – derfor velger han historisk rallykjøring

– Noter skjønner jeg ingenting av, og jeg er for gammel til å lære.

Publisert

Det sitatet tilhører Ludvig Hunsbedt. 59-åringen fra Kvinesdal som ble europamester i Divisjon 1-rallycross i 1997, og kjent som en av Martin Schanches argeste konkurrenter i det som mange betegner som noen av rallycrossens glansdager på 90-tallet.

Dette er bilen som Ludvig Hunsbedt skal ratte i Numedalsrally, her fra fjorårets løp med Rolf-Ingar Schou bak spakene. (Foto: Simen Næss Hagen)

Det sitatet tilhører Ludvig Hunsbedt. 59-åringen fra Kvinesdal som ble europamester i Divisjon 1-rallycross i 1997, og kjent som en av Martin Schanches argeste konkurrenter i det som mange betegner som noen av rallycrossens glansdager på 90-tallet.

Nå blir det imidlertid nye utfordringer for sørlendingen som ikke har all verdens av rallyerfaring, med unntak av noen løp for snart 40 år siden som vi skal komme tilbake til. Men nå står nemlig Numedalsrally på plakaten, med sønnen Gunnar i kartleserstolen. Og dette i en historisk bygd Ford Escort Mk2, tidligere kjørt av Rolf-Ingar Schou.

– Dette er bare sånn for gøy altså. Ikke noe mer enn det, konstaterer Hunsbedt tydelig overfor Parc Fermé.

60-årskrise

Ludvig Hunsbedt, her fra bilsportens premiegalla på Gardermoen i fjor. (Foto: Simen Næss Hagen)

Han er åpen på å kalle det for en 60-årskrise, dette med å involvere seg i historiske rallybiler, selv om han ikke fyller 60 før om et snaut år. Han hadde heller ikke sagt nei takk til å kjøre en historisk klasse i rallycross, for eksempel med Divisjon 1-bilene som nå begynner å bli 25 til 30 år gamle.

Men enn så lenge får han kose seg med rallysporten, selv om det blir noe fjernt fra hva han er mest vant til etter at han begynte med rallycross i 1983.

– Selv om jeg kanskje har sagt at jeg har gitt meg på toppnivå, så har jeg aldri kjørt mitt siste billøp. Det at jeg vil kjøre litt rally nå er mer basert på de lokale sprintløpene her nede. Jeg har egentlig ikke tenkt å reise østover å kjøre så mye. For å si det på en annen måte, om bilen stopper, så åpner jeg ikke panseret. Da drar jeg i stedet hjem, sier rallycrosslegenden.

https://parcferme.no/annen-motorsport/sa-lenge-varer-de-internasjonale-karrierene-til-de-beste-bilsportutoverne/

Debuterte for 41 år siden

Sønnen Gunnar hadde en stund ytret ønske om å kjøre rally med sin far. Hvorvidt han som kartleser vil få noen reell funksjon i bilen, er Ludvig imidlertid mer usikker på.

– Jeg forsøkte meg jo litt på rally i 1978 og fram til noen løp under rallystoppen på starten av 80-tallet. Men da var det jo ingen noter. Så det må jeg si, at noter skjønner jeg ingenting av. Og jeg er for gammel til å lære. Men Harald Sachweh anbefalte meg å kjøre Numedalsrally. Det skulle visst være mye snø der oppe, sa han, humrer Hunsbedt.

Det at han skal kjøre en ex-Schou Ford Escort Mk2 er ingen tilfeldighet, sånn egentlig. Interessen for historiske rallybiler har han hatt en stund. Første smakebiten fikk han da han kjøpte seg en Ford Cortina Lotus fra 1966 for et par år siden.

Men så fikk han seg en aha-opplevelse.

– Det viste seg at det var en spesiell bil, og jeg fikk streng beskjed om ikke å bruke den i billøp. Det var visst litt historie på den. Jimmy McRae og David Sutton har blant annet kjørt den i RAC-rallyet, så den måtte jeg bare parkere. Den er jo strøken, og helt original, sier Hunsbedt.

Kallenavn «50/50»

Ludvig Hunsbedt fra sine yngre dager, da han konkurrerte nettopp med en Ford Escort Mk2. Under Numedalsrally skal et lite stykke sørlandsk bilsporthistorie få sin rennessanse. (Foto: Stanley Kvinlaug)

For hjemme i verkstedet bygger han på sin egen Escort Mk2 ved siden av bilen han kjøpte fra Schou. Dette mest for å ha et hobbyprosjekt, selv om hobbyen også vedlikeholdes også i form av rallykjøring.

– Etter at jeg parkerte Cortinaen, så tenkte jeg som så at jeg heller måtte få meg en Mk2 som det fortsatt finnes deler til. Også var det jo en slik bil jeg kjørte mitt aller første løp med, sier Hunsbedt, og viser tilbake til en rekke svenske løp, i tillegg til klassikere som Snøfreser’n på Elverum og etterhvert Rally Finnskog. 

Han erindrer også kallenavnet han fikk på den tiden. «50/50», signert Erik Aaby. Hunsbedt håper imidlertid at han har fått ristet av seg dette kallenavnet.

– Jeg ble kalt «50/50» fordi det gjerne var enten eller med meg. Enten så gikk det, eller så gikk det ikke. Jeg kom enten i mål med god fart eller var av veien. Men jeg får håpe jeg ikke holder på dette kallenavnet nå, da, sier europamesteren fra 1997.

– Men hva er greia med historiske rallybiler? Hvorfor er det så populært for eksempel for deg?

– Det er litt sånn, at man kan ha det som en hobby hjemme å kose seg med. Jeg syns det er moro å kunne skru litt å holde på med en løpsbil. Så jeg tenkte at jeg nå bygger opp en jeg kan kose meg med, også vet man jo at det tar litt tid, så i mellomtiden kjøpte jeg bilen til Rolf Ingar som jeg kunne kjøre med i mellomtiden, sier han.

Powered by Labrador CMS