Rally Tyskland ble en opplevelse for livet for Even og Glenn
Når man blir eskortert på transportetappen i tysk motorveikø og politiet bare vinket deg videre, da skjønte Even Moan hvilken status rallyførerne har i VM-runden.
Utenom de «tre vanlige» førerne i VM-sirkuset, Andreas Mikkelsen, Mads Østberg og Ole Christian Veiby, så stilte også Even Moan og kartleser Glenn Bjørnrud opp i deres Mitsubishi Lancer Evo 9 under VM-runden sist helg.
Som eneste bil av «den eldre garde» var det ingen spesifikk klasseseier eller andre konkurranseaspekter de kunne sikte seg inn mot. Her var målet å få en opplevelse for livet ved forhåpentligvis å fullføre det krevende asfaltløpet som tilsvarer bortimot fire NM-runder i kilometer-SS.
Valgte Tyskland foran Sverige og Finland
De fullførte hver eneste kilometer, kjørte inn til en hederlig 37. plass totalt - men framfor alt; en guttedrøm var oppfylt.
– Det er noe med det å krysse av på lista at du har kjørt et VM-løp. Alternativet før har vært Rally Sweden, men det er som et norsk løp, og Finland er heftig men logistikkmessig tungvint. Etter at vi kjørte Lausitz Rally i fjor, så ga det mersmak å kjøre i Tyskland, forteller Moan til Parc Fermé.
Opplevelsen av å kjøre WRC-løpet rundt vinrankene og på militærområdene sør-vest i Tyskland stod til forventningene, og vel så det. Enten du heter Sebastien Ogier eller Even Moan, så er rallyførerne under VM-løp høyt respektert og dermed også høyt prioritert på veien.
– Tyskere er «ordnung muss sein». Der er alt på stell, for å si det sånn. Arrangementet var helt perfekt etter klokka, og på lørdag fikk vi blant annet beskjed om å bruke veiskuldra dersom det var kø på motorveien. Du har førsteprioritet, for å si det sånn. Det kom en ADAC-sykkel og ledet an køen for oss, og i alle kryss med full stopp og så videre, så ble du bare vinket videre av politiet, sier Mitsubishi-føreren.
Hønefoss-mannen kjøpte seg tidligere år en Mitsubishi Lancer Evo 9, i topp teknisk og moderne stand selv om selve modellen begynner å bli av det eldre slaget i internasjonale klasser å regne.
Bremseproblemer
Løpet gikk ikke ikke udramatisk hen, for lørdag fikk han bremseproblemer i etterkant av de første Panzerplatte-etappene. Boltene mellom bremseskiva og «brake bell»-innretningen knakk, slik at det ble mye kjøring med håndbrekket som brems fram til service.
– Der tapte vi vel fire minutter. I tillegg fikk vi åtte minutters tillegg etter misforståelser mellom arrangøren og FIA med nasjonale dekk vi ville bruke, som FIA sa nei til, så vi tapte 12 minutter utover det vi presterte. Men hva skal en si, vi vet ikke om 37. plass er bra eller ikke, sier Moan, og legger til:
– Servicegutta gjorde en fantastisk jobb. Helt utrolig. Vi er jo veldig små sammenliknet med alle andre.
I mål var de totalt én time og fem minutter bak vinner Ott Tänak. Med andre ord kan man for så vidt si at de hadde en time og fem minutter mer gøy enn estlenderen.
– De gutta foran har jo så dårlig tid dem, vet du. Vi kan jo ta oss tid til å vinke og hilse på folk, ler Moan.