Rally Sweden må prioritere sikkerheten: – Ambulansen må også kunne kjøre inn
Arrangøren av den norsk-svenske VM-runden har mange faktorer å ta hensyn til dersom det skal være forsvarlig å gjennomføre VM-runden.
OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel.

Tirsdag samlet Glenn Olsson, sjef for Rally Sweden, flere medier for å gi en nærmere oppdatering på status for VM-runden. Det ustabile været, som nå ventes å bli enda mildere den kommende uken, har satt Rally Sweden i fare ettersom løpet primært skal være et vinterrally med snø- og isdekte veier med knallhardt underlag.
I stedet preges mange av etappene av kun å være grus, og med mildvær i opp imot en uke kan også telen forsvinne og dermed underlaget bli særdeles oppkjørt dersom mer enn 50 biler med piggdekk skal rase gjennom etappene to ganger.
– Risikoen (for å avlyse) finnes, og den finns alltid. En slik trussel har vi alltid måtte leve med, men vi er innstilte på å klare å få gjennomført et løp, sier Olsson ifølge SVT.
Ikke avklart etappenes skjebne
Parc Fermé var ikke til stede under pressebriefen tirsdag, men Olsson vil ikke bekrefte noen alternativ løypetrasé foreløpig dersom etapper må avlyses og ruta legges om. Rapporter skal dog ha det til at forholdene ser akseptable ut på den norske siden rundt Finnskog-traktene, samt Likenäs som er den lengst nordliggende etappen.
– Hva gjelder etappene er ingenting bestemt enda, sier Olsson til Parc Fermé på spørsmål om hvordan de alternativt tenker.
Men overfor SVT er han også klar på at alternativene med å avlyse etapper og endre på ruta alltid dukker opp før en eventuell avgjørelse om å avlyse. Ifølge bilder og oppdateringer fra uavhengig hold på sosiale medier er spesielt Hagfors og Vargåsen svært utsatt med tilnærmet ingen vinterlige forhold over hodet.
– Vi har gjort en avtale om at det skal være et vinterrally, men nå må vi bare gjøre det beste ut av situasjonen. Sikkerheten går alltid først, og en ambulanse må også kunne kjøre inn på etappen. Derfor kan ikke veien bli for sporete. Vi må ha en frossen vei, ellers kan vi ikke kjøre, sier han til den svenske statskanalen.
Helt avhengig av minusgrader

FIA, promotoren og teamene skal sammen undersøke etappene de nærmeste dagene og lande på en felles konklusjon som ivaretar alles interesser. Kilder Parc Fermé har vært i kontakt med forteller også at det hviler stor skepsis i flere team om hvorvidt det er ønskelig å kjøre løpene med dagens forhold, og mange av teamene har også utsatt sine pre-event-tester, fordi man rett og slett ikke vet hvilke forhold som vil være representative for løpet.
Én ting er sikkert. Dagens værprognoser vil neppe kunne tillate en VM-runde. Flere værstasjoner melder om jevne plussgrader i traktene rundt Torsby og Hagfors den kommende uka, også over shakedown-dagen torsdag, og det må et væromslag i en kaldere retning for at planen og ønsket om å kjøre hele løpet skal bli realistisk.
– Prognosen kan forandres, vi kan få minusgrader og snø, men som det ser ut nå så har vi utfordringer. Vi har jo ikke et «kjøleskap i bakken», slik vi har hatt før, sier Olsson videre.