Rally Argentina - et løp der Norge hadde fortjent en seierherre

Foran en million tilskuere har nordmennene pleid å prestere godt i Argentina, men likevel uten at vi har vunnet løpet en eneste gang.

Publisert

Siden Petter Solberg var kun fire sekunder unna karrierens første seier i 2002 så har førere med norsk lisens hevdet seg på mange forskjellige måter i ett av Sør-Amerikas desidert mest populære idrettsarrangementer, fotball inkludert.

(Foto: Volkswagen Motorsport/Red Bull Content Pool)

Siden Petter Solberg var kun fire sekunder unna karrierens første seier i 2002 så har førere med norsk lisens hevdet seg på mange forskjellige måter i ett av Sør-Amerikas desidert mest populære idrettsarrangementer, fotball inkludert.

Faktisk, så leverte Solberg gode løp også før 2002, da han som privatfører i 2000 kjørte inn til 6. plass, og i hans første fabrikkår for Subaru i 2001 ble nummer fem. To resultater som på denne tiden var høyst akseptable og litt til sett med norske øyne.

Det er også verdt å nevne at samtlige faste norske førere i Rally-VM - brødrene Solberg, Mads Østberg og Andreas Mikkelsen - alle har vært innom pallen i Argentina. Derfor hviler det et stort ansvar for at spesielt Andreas Mikkelsen i år virkelig er med og kjemper i toppen etter at Mads Østberg «kun» klarte en 9. plass med sin privatdrevne Ford Fiesta i fjor.

For å få full oversikt over nordmennenes innsats tar vi en rask «recap» over samtlige prestasjoner siden 2000.

2000

Petter Solberg kjører inn til 6. plass etter å ha kjørt stabilt gjennom hele løpet, uten de store etappeskrellene eller de store tidstapene.

2001

Samme mann følger opp fjoråret med å ta en 5. plass og følger opp på samme vis ved å ligge stabilt i midtsjiktet uten å gjøre altfor mye ut av seg, verken positivt eller negativt.

2002

Solberg stabiliserer seg på en god fjerdeplass gjennom store deler av løpet og kjører jevnt og solid. Når det viser seg at både Richard Burns og Marcus Grönholm blir disket fra løpet av ulike årsaker, klatrer Petter opp på 2. plass, kun fire sekunder fra Carlos Sainz som blir tildelt seieren.

2003

Petter ligger på en god 2. plass etter fire fartsprøver, taper mye på den femte fartsprøven - men kjører seg opp til en femteplass etter topp tre-tider gjennom hele finaledagen.

(Foto: Eduardo Parise)

2004

Første gang siden 2000 at nordmannen ikke scorer poeng. Før han måtte bryte på SS9 hadde han vunnet fire fartsetapper og ledet også løpet etter SS4.

2005

Kjemper i toppen gjennom hele løpet, ligger aldri dårligere enn enn nummer tre. Vinner fem etapper og blir til slutt nummer tre i løpet.

2006

For første gang får Petter besøk av Henning på startlista i Argentina. 2006 var året hvor det begynte å gå tyngre for Subaruen, men lillebror Solberg trives i Sør-Amerika og blir nummer to med seks etappeseire. Henning kjører inn til 7. plass.

2007

(Foto: Francois Baudin/DPPI/Michelin)

Petter setter stort sett topp tre-tider gjennom løpet, men må bryte med motortrøbbel. Henning kjører stabilt godt og plasserer seg inn på en fin-fin 5. plass.

2008

Både Petter og Henning måtte bryte etter 19 fartsprøver. Petter lå på en trygg 2. plass og hadde vunnet fem etapper før han måtte bryte med tekniske problemer på første etappen søndag.

2009

Henning Solberg blir første ikke-Petter Solberg fra Norge som tar pallplass i dette løpet med sin tredjeplass. Første året siden 2000 som privatfører for Petter Solberg, og sistnevnte lå selv innenfor pallrekkevidden da bensinpumpa sa takk for seg tidlig søndag.

Mads Østberg tar 2. plass i Rally Argentina 2015. (Foto: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool)

2010

Løpet ble ikke kjørt.

2011

Tre etappeseire og igjen kjempet Petter Solberg om pallplass før servostyringen tok kvelden og sendte nordmannen ned på resultatlistene. Samtidig fikk Solberg besøk av en ny nordmann inne på poengplass. Mads Østberg tok en ålreit femteplass i sitt første forsøk i Argentina.

2012

Siste året Petter Solberg kjørte løpet, og det skulle vært løpet hvor han kunne tatt karrierens siste VM-seier. 11 av 19 fartsprøver ble vunnet i Solbergs siste år som fabrikkfører i WRC, denne gang for Ford. Brekker styrestaget på SS4 og får 15 minutter tidsstraff for å bryte tre etapper før restart.

I mål blir han nummer seks, 12 minutter bak vinneren Sebastien Loeb. Mads Østberg forsvarte de norske fargene utenom Solbergs storeslem ved å kjøre inn til tredjeplass i sitt andre Rally Argentina, og markerte med det generasjonsskiftet blant norske WRC-førere.

2013

Solberg-æraen er over og den nye norske statistikken åpnes beskjeden med 7. plass til Mads Østberg og 8. plass til Mikkelsen, som forøvrig kjørte løpet for første gang. Østberg stakk også av med én etappeseier.

2014

Andreas Mikkelsen kjører inn til 4. plass og vinner én fartsprøve. Mads Østberg får et vanskelig løp og må bryte både fredag og søndag.

2015

Mads Østberg ender på en sterk andreplass totalt, kun 18 sekunder unna seierherre Kris Meeke. Andreas Mikkelsen brøt fredag, vant senere tre fartsprøver, før han kjørte av på Power Stage søndag.

2016

Andreas Mikkelsen tar sin første pallplass med tredjeplass og kjører inn én etappeseier. Mads Østberg kjører jevnt og tar en fin-fin femteplass. Henning Solberg gjør også et lite comeback i løpet og blir nummer ni.

2017

Kun Mads Østberg til start av norske WRC-førere og nordmannen kjørte godt i sin privatdrevne Ford Fiesta. Lå lenge an til pallplass før løpet til slutt ble spolert med en ødelagt bakdemper. Berger niendeplass og to poeng.

Powered by Labrador CMS