R5-drømmen brast for Olav - nå skal han sette ny Volvo-standard i nasjonal

Smaken på R5 var nydelig, men den økonomiske bismaken tok overhånd. Derfor blir det fortsatt bakhjulstrekk for Olav Fredriksen.

Publisert

Ryktene har svirret denne høsten om at Olav Fredriksen var i ferd med å gå til anskaffelse av en R5-bil. Både Frank Tore Larsens og Roger Rustands førstegenerasjons Fiesta R5 var i kikkerten, og Fredriksen fikk også prøve førstnevntes bil.

Olav Fredriksen på hjemmebane under Sigdalsrally tidligere i år. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

Ryktene har svirret denne høsten om at Olav Fredriksen var i ferd med å gå til anskaffelse av en R5-bil. Både Frank Tore Larsens og Roger Rustands førstegenerasjons Fiesta R5 var i kikkerten, og Fredriksen fikk også prøve førstnevntes bil.

– Den bilen er jo en helt annen verden å kjøre enn hva vi holder på det. Utrolig lettkjørt om du vet hvordan den skal brukes og jeg føler jeg fikk det bra til, sier Olav Fredriksen til Parc Fermé.

Fokuserer på Volvoen

Men det ble med testen. Han skjønte at det ble for mye å skrape sammen til både innkjøp og drift at han var redd det ville koste meg enn det smaker.

– Nei, det blir ikke noe av det, dessverre. Jeg har jobbet med å prøve å få det til, men jeg lyktes ikke med å komme i mål med noen fornuftig løsning. Skal jeg opp en klasse og prøve dette, så må alt være riktig, sier mannen fra Vestfossen i Buskerud.

Dog ingen stor nedtur i det store bildet. Hjemme i garasjen står en Volvo 240 som har vakt oppsikt i norske rallyskoger denne sesongen. Med en velbygd turbomotor og en iøyenfallende bakvinge har Fredriksen titt og ofte matchet Anders Kjær, som tok NM-gull og har vist et høyt sammenlagttempo med sin Volkswagen Golf 2 av moderne standarder under karosserier.

Vestfossens svar på Reodor Felgen

Olav Fredriksen har vært aktiv i både rallycross og rally, her fra det siste løpet på Lyngåsbanen i 2013. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

Nå har Fredriksen tatt Reodor Felgen-brillene på og utforsket hvordan han kan utnytte potensialet i Volvoen ytterlgiere.

– Selv om vinteren er favør forhjulstrekk, så syns jeg at vi nå på sommeren og høsten har kunnet sammenlikne oss med Kjær. Så vi må prøve på full NM og selvfølgelig satse mot et NM-gull, sier Fredriksen, som avslører at han gjør videre utvikling med bilen.

– Vi har gjort litt med hjulhuset og breddet bilen. Så det som skjer nå er at bilen kan være lavere, men likevel ha samme innfjæring, slik at den ikke krenger på samme måten. Og når den er breddet så får jeg den enda mer stabil på raskere veier samtidig som jeg beholder fjæringsveien, sier Fredriksen.

Mye av det han har gjort krever ikke nødvendigvis så stor lommebok. Han kommer langt med mye kreativitet, og ikke minst erfaringen fra Supernasjonal i rallycross hvor regelementet har vært fritt og liberalt i mange år.

Nå han kan dra med seg mye av det han har utforsket fra rallycrossen og over på rallyen.

Breddede skjermer er den mest kosmetiske forandringer å spore på Olav Fredriksens Volvo. Men under skallet har han også gjort enda flere oppgraderinger. (Foto: Privat)

– Det er bare å bruke fantasien og tenke og finne ut ting. Enkelte ting trenger ikke koste penger. Nå har det åpnet seg mange muligheter, og jeg har prøvd gjøre ting litt underveis med bilen, sier han.

Kjørt 19 løp bare i 2019

Han kan tune bilen inn på nærmere 500 hestekrefter om han selv vil med enkle brytere på rattet. Mappingen på turbomotoren har han fått til med glans og han får bilen stadig mer kjørbar. Derfor tror han at det fint skal være mulig å utfordre de mer effektive forhjulstrekkerne.

– Absolutt. Fordelen med Volvo er at akselavstanden er såpass lang at den er stabil. Ulempen er at den har vært litt smal på mange måter. Og om vinteren så må vi bare legge oss i sporene, selv om det ideelt sett skal gå an å kjøre like fort om man kan bruke mer av veien. Men det er ikke alltid at sporene tillater det, sier han.

I år har han kjørt «rubbel og bit» av løp. Totalt 19 løp har det gått med, i både rally og bakkeløp, Norge som i i Sverige. Lørdag skal han hente sin 19. medalje under NBFs premiegalla på Hellerudsletta. Seks av dem er gullmedaljer fra rallycross og bakkeløp.

– Selv om det høres dyrt å kjøre så mye, så må ikke alt være like dyrt. Og det er ikke nødvendigvis NM-rundene jeg husker best. Det er småløpene man gjerne sitter igjen med, for eksempel så var Rally Tron en stor opplevelse, sier Fredriksen.

Powered by Labrador CMS