R1 som toppklasse – slik kan klassene i rallysporten bli endret


DEL
Toyota Yaris WRC, eller Yaris R1, dersom FIAs planer settes ut til live. (Foto: Simen Næss Hagen)

Kategoriseringen kan snus på hodet hvis FIAs mulige endringer blir en realitet.

Det mener i hvert fall den tyske rallyavisen Rallye-Magazin å vite, som omtalte dette først.

Der viser de til at tallet 1 generelt beskriver hva som er på toppen, mens det i det internasjonale R-reglementet i rally betegnes som den laveste klassen i form av R1.

Ifølge avisen planlegger FIA nå å snu dette på hodet.

Det vil si at WRC, som ikke har noen spesifikk R-betegnelse, skal bli den nye R1-klassen, mens det som i dag er kjent som R1-biler skal klassifiseres som R5 fordi de er nederst på «rangstigen». Hvorvidt bilene fremdeles skal kalles WRC, eller om de døpes formelt om til R1 på startlistene, vites foreløpig ikke.

Framtidens R5-klasse skal på mange måter baseres på det som i dag, men i tillegg skal det åpnes opp for generelt rimelige biler, og at det kan bli tillatt å homolgere en standard sekvensiell girkasse.

- ANNONSE -

Dagens R2 vil da bli kalt for R4 og vil følge mye av prinsippene for dagens regelverk, men med tanke på at R2 nå har vært etablert i nærmere 10 år som egen klassifisering, så er det ventet at det vil komme en oppdatering på de tekniske forskriftene.

R3, som i dag er en utdødd klasse i praksis, skal planlegges som framtidens Gruppe N fra FIA, hvor de skal finne løsninger for rimeligere biler som har firehjulstrekk, men utover dette relativt standardløsninger. Derfor rent sammenliknbart med Gruppe N, som i dag er i ferd med å dø ut i homologeringslistene. Norges løsning for å opperettholde disse bilene er Klasse 13 for eldre firehjulsdrevne bilene.

Hva så med R2-benevelsen i framtiden? Jo, enkelt og greit – det bil bli dagens R5-biler, dersom disse planene settes ut til live. Dermed må man bare venne seg til at en Ford Fiesta R2 eller Skoda Fabia R2 i framtiden ikke lengre en noen gnager uten masse hestekrefter, men snarere tvert i mot.

2 Kommentarer

Legg inn en kommentar