Pikes Peak-vinneren til Rally Tyskland – Porsche vurderer en framtid i rally


DEL

Motorsportavdelingen til Porsche presenterer det som kan være en starten på en framtidig kundesatsing på rally.

Porsche-merket er først og fremst forbundet med baneracing, hvor vi har flere nordmenn som konkurrerer på høyt nivå i utlandet, med Dennis Olsen som den største profilen med sin fabrikkontrakt.

Utover dette har Porsche et og annet rallyalibi rundt omkring, med blant annet Tuthill Porsche som en underleverandør for rallybiler fra merket.

0-bil

Nå har imidlertid Porsche Motorsport selv lansert Porsche Cayman GT4 Clubsport som en potensiell rallybil for framtiden, eller i alle fall basen på en mulig rallysatsing. Dette skal nå først og fremst testes med deres fabrikkfører Romain Dumas bak rattet.

For de som drar kjensel på Dumas-navnet foruten langdistansekjøring for den tyske fabrikanten, så var det denne franskmannen som satte ny bakkerekord i Pikes Peak i sommer med Volkswagens elbilprosjekt. Nå skal han altså vise fram denne bilen i rallyløypa, men det blir ikke i konkurransesammenheng – da han skal kjøre som såkalt course car, eller 0-bil som det også er kjent som.

- ANNONSE -

Elbilen knuste bakkerekordene og vel så det i Pikes Peak

Men det blir først og fremst Rally Tyskland som blir den første offisielle premieren på bilen, selv om Dumas og Porsche har testet denne bilen i rallysetting i hele sommer. På deres egen Twitter-profil forteller Porsche mer om de potensielle planene med bilen.

– Cayman GT4 Clubsport er kun en konseptbil for rallyløp. Til den tyske VM-runden i rally vil vi samle tilbakemeldingene fra rallyforholdene. Avgjørelsen for om vi utvikler en liknende bil basert på en framtidig modell vil vi ta senere i år, skriver Porsche Motorsport.

Romain Dumas skal kjøre 0-bil med Porsche i Rally Tyskland. Her jubler han for Pikes Peak-seier og rekord i juni. (Foto: Volkswagen Motorsport)

RGT-klassen

I konkurransesammenheng er det ikke dette bilmerket helt ukjent, da vi har sett en 997-utgave homologert innenfor det internasjonale RGT-reglementet og også på en rekke internasjonale rallyløp.

RGT-klassen har imidlertid ingen internasjonal mesterskapsstatus, og har primært kun Fiat Abart 124 RGT som konkurrerende bilmerke på løpene, i tillegg til at Lotus også har homologert en Exige i klassen.

Likevel er RGT-klassen den enerste moderne, internasjonale klassen som åpner opp for bakhjulsdrevne rallybiler, og nå lukter altså Porsche på mulighetene til å satse mer på rally fra fabrikkhold med base fra Cayman GT4 Clubsport.

Legg inn en kommentar