Philip (18) droppet Volvo etter tre løp for å ta opp kampen i NM med R2-bil

Da førerkortet var i boks rett over nyåret, så kunne Philip Bakken etter lang ventetid endelig få kjøre bakhjulsdreven nasjonalbil. Men – så var det noe som ikke stemte.

Publisert

Oppvokst på Vestmarka i Eidskog, sønn av rallylegenden Jo Inge Bakken og allerede har han en innholdsrik bilsportkarriere der han begynte med crosskart i 2011 i en alder av ni år. Philip Nygård Bakken er ikke gutten som egentlig har de store internasjonale drømmene innenfor rally, men først og fremst å gjøre det «gode gamle» om å ha det styggmoro bak rattet.

Philip Nygård Bakken er førstereis i R2 i Rally-NM. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

Oppvokst på Vestmarka i Eidskog, sønn av rallylegenden Jo Inge Bakken og allerede har han en innholdsrik bilsportkarriere der han begynte med crosskart i 2011 i en alder av ni år. Philip Nygård Bakken er ikke gutten som egentlig har de store internasjonale drømmene innenfor rally, men først og fremst å gjøre det «gode gamle» om å ha det styggmoro bak rattet.

– Nei, jeg skal kjøre for moro. Og komme i mål, da. Så får vi se. Går det bra, så må man jo gjøre noe ut av det. Går det til helvete, så er det bare å kjøre videre, humrer Bakken overfor Parc Fermé.

– Det drar i feil ende

Han er egentlig Volvo-gutt på sin hals. I ungdomsrally gikk det riktig nok i Ford Fiesta ST, en bil som pappa Jo Inge også høstet mange gode resultater med.

Men Philip ville sladde han. For det har han gjort på is og jorder og han gledet seg til å bli gammel nok til å gjøre dette i nasjonal klasse. Men han oppdaget noe etter de tre første vinterløpene.

For unggutten som har vært blant de desidert raskeste i ungdomsklassen de siste par sesongene var plutselig mye lengre ned på lista enn hva han var vant til.

– Jeg har jo alltid lyst til å prøve Volvo. Men vi merket at det ble en stor og tung bil og det drar i feil ende om man vil kjøre effektivt og fort. Det er morsomt med bakhjulstrekker, men skal du ha resultater så går det ikke, erkjenner 18-åringen.

Løsningen ble å se på R2-klassen, en populær klasse blant unge førere til å utvikle seg i. I lokalmiljøet stod Lars Martin Stensbøls Peugeot 208 R2 ledig. Denne havnet så på gården på Vestmarka. Dermed kunne Philip i stedet bryne seg mot førere som Steve Røkland, Ola Jr. Nore og Morten Storsveen da Numedalsrally fant sted sist helg.

Du drar kanskje kjensel på denne bilen. Det er Lars Martin Stensbøls tidligere Peugeot 208 R2. Nå er den i Bakkens hender for resten av sesongen. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

– Veldig artig. Men utfordrende også. Det er en annen bil enn en Fiesta ST, og man må legge om kjørestilen litt. Dette kan man jo kjøre mye fortere med, sier Bakken.

Bratt læringskurve

Det ble med en femteplass i klassen, men tidvis var han og snuste på topp tre-tidene. Andretiden på SS6, kun 2,5 sekund bak Steve Røkland på nesten én mil fartsetappe, ble dagens høydepunkt. Nå handler det om å skaffe seg litt mer stabilitet og erfaring.

– Kommer man til mål, så er mye gjort. Vi visste ikke helt hvor vi var på forhånd, men vi skulle nå se om vi hang med. Framover må jeg bli mer tøff, men samtidig ryddig. Jeg var litt pinglete noen steder, samtidig som det ble noen brutale kuttinger og et par avkjøringer vi tapte litt tid på. Men det lærer man bare av, sier han.

Han gikk altså glipp av NM-åpningen med tanke på sammendraget, men det er fremdeles fire løp igjen i NM. Planen er å fullføre mesterskapet, samt kjøre noen andre småløp som trening. Med medaljer og slikt tenker han ikke på nå.

Philip Nygård Bakken startet karrieren sin i crosskart i en alder av ni år. Her fra debutåret 2011, på Dokka-banen. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

– Vi skal nok ikke gå for gull nei, hehe. Men vi skal ikke si at det er umulig på sikt heller. Man får jo fort blod på tann om det viser seg at det går bra, innrømmer han.

Powered by Labrador CMS