Petter Kristiansen: – Lysten er jo der, men bare innimellom


DEL
Petter Kristiansen fra Barum Rally i 2015. (Foto: Gregory Lenormand / DPPI)

Petter Kristiansen angrer på at han ikke kjørte NM med R5-bil i 2016. Men han angrer ikke på at han har gitt rallykarrieren en lang og god pause.

 

I tre reportasjer skal vi den kommende tiden sette fokus på tre rallyførere fra samme generasjon som måtte gi slipp på det de elsket aller mest, rett og slett fordi livet deres krevde andre prioriteringer som ikke er forenlig med rallykjøring på høyt nivå.

Først ut er Petter Kristiansen, som enda ikke har rukket å fylle 30 år. Det er ikke mer enn to sesonger siden han la hjelmen på hylla. Det vil si, som rallyfører og bilsportutøver generelt skal det ofte sitte langt inne at man reellt legger opp for godt.

Ga seg i 2014

For interessen for bil og motorsport er der fremdeles. Så man kan ikke garantere at Kristiansen ikke har kjørt sitt siste løp.

– Får man plutselig en god slump penger og ekstra overskudd og tid og slik, så hadde jeg kasta meg på det igjen. Jeg kjørte for eksempel to bilcrossløp i fjor, da, bare for å få ut litt adrenalin. Så lysten på å kjøre er der, men bare innimellom, sier Kristiansen til Parc Fermé.

Karrieren fikk en bråstopp i et tre under EM-runden Ypres Rally i 2016. Det var ikke selve smellen eller kostnadene der og da som fikk han til å legge opp. Men kampen mot egen motivasjon til å bruke tid og skaffe penger var større enn selve lysten for å kjøre.

- ANNONSE -

Selv innser han også at 2016-sesongen skulle vært prioritert annerledes. Han kjørte et par runder i Norge før han fikk tilbud om å leie en Skoda Fabia S2000 i Tsjekkia. Fristelsen ble for stor.

– Jeg har sett at vi kanskje skulle gjort noen andre prioriteringer i 2016 enn det vi gjorde. Sett i ettertid så burde jeg heller hatt en R5-bil og satset på NM. Men det var noe med stemningen du møter i Tsjekkia som er litt annerledes i Norge, sier Kristiansen.

Samboer, barn og ny jobb

Voksenlivet har også innhentet han for fullt. Han har gått vekk fra jobben som biloppretter, hvor han også attpåtil konkurrerte i VM i biloppretting, til å ta lærerstudier og jobbe på opplæringskontor for bil- og transportfag. I tillegg fikk han og samboer Andrea sønnen Melvin i april i år.

Det har også gjort valget enklere som å holde seg unna en aktiv karriere. Inntil videre.

– Vi kikket jo på et budsjett for 2017, og hadde da lyst til å kjøre fem EM-løp. Men da jeg til slutt landet på et budsjett på mellom tre og fire millioner, så ble jeg mer kvalm enn tent på det, sier Kristiansen åpenhjertig.

Helt borte fra miljøet er han likevel ikke. Rally er fortsatt det morsomste som finnes. Hjemme på TVen går det i rally og rallycross, og han følger fortsatt med på sine tsjekkiske venner som han stiftet bekjentskap med i 2014.

Petter Kristiansen fra Rally Hedemarken 2013 i en Skoda Fabia R2.
Petter Kristiansen fra Rally Hedemarken 2013 i en Skoda Fabia R2. (Foto: Simen Næss Hagen)

Kjørte 0-bil i fjor

Og for de som ikke tenkte på det, så var han også å finne på ett norsk rallyløp i fjor.

– Ja, jeg kjørte 0-bil på Rally Hedemarken i fjor. Alle utøvere hadde hatt godt av å ta én dag innimellom og være med i kulissene og se hva som faktisk må til for at vi skal få kjørt løp. Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke tenkte noe over det før, men når du har vært med på det etterpå, så skjønner du at det er ganske mye som skal klaffe, forteller 28-åringen.

Petter Kristiansen startet altså med rally for 11 år siden, i ungdomsklassen med en Citroën Xsara. Videre gikk han gradene i Peugeot 206, Ford Fiesta ST og Skoda Fabia R2 før det ble firehjulsdreven Subaru Impreza og Skoda Fabia S2000 på tampen av karrieren.

 

Legg inn en kommentar