Petter hyller Oliver for sin ekstreme «nerdete» holdning til bil og oppsett

Han er 18 år og har kjørt kun tre VM-runder. Til tross for Skodas ganske sterke seiersrekke de siste årene, så mener Oliver Solberg at de kan lage en enda bedre R5-bil.

Publisert

(TORSBY): Og det skulle man kanskje ikke tro at en unggutt som først og fremst bare skal høste mil og erfaring tenkte. Men etter samarbeidsdebuten med Skoda-ingeniørene under Rally Sweden, så er det en gjensidig takhøyde for tilbakemelding og samarbeid om videre utvikling.

Oliver og Petter Solberg i teamets telt under Rally Sweden - i tett samarbeid med Skoda Motorsport. (Foto: Benjamin A. Ward / Parc Fermé)

(TORSBY): Og det skulle man kanskje ikke tro at en unggutt som først og fremst bare skal høste mil og erfaring tenkte. Men etter samarbeidsdebuten med Skoda-ingeniørene under Rally Sweden, så er det en gjensidig takhøyde for tilbakemelding og samarbeid om videre utvikling.

For Oliver Solberg holder det ikke bare at han sitter i en bil som på papiret har vært den mest konkurransedyktige de siste sesongene. Han mener det er mer å hente.

– Men du, du må ikke fremstille dette som at jeg er misfornøyd med bilen. Det er jeg overhodoet ikke! Men herregud for et potensial den bilen har, sier Oliver Solberg til Parc Fermé, når han ser tilbake på resultatene han leverte i Rally Sweden.

Studerte på bilder

I åpningsdagen holdt han et godt tempo, men manglet det siste lille opp til de raskeste. Lørdagen klinte han til og var nest beste R5-bil gjennom hele dagen, kun fire sekunder tregere en R5-vinneren Jari Huttunen. 

Vi skrur tiden tilbake til torsdagen før løpet startet, hvor shakedown akkurat er gjennomført. Noe stemte ikke helt med bilen.

Unge Solberg ser bildene fra Parc Fermés kamera, og spør pent om å «vise bildene til pappa og ingeniør’n». Og der stod og satt de i 10 minutter og analyserte. Bare via bildesekvenser lærte de noe nytt, og sammenliknet med både data og subjektive tilbakemeldinger.

Oliver og Petter, sammen med Skodas ingeniør, studerer bilder fra Parc Fermés kamera for å illustere hvilke oppsettufordringer de hadde med bilen. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

Oliver snakker om en ustabil rumpe på bilen, han har ikke styringen han ønsker og han får feil bremsebalanse, føler han. Dette må ingeniørene ta med seg.

– Men vi merker jo at det ligger mye stolthet hos et team som har prestert så bra de siste årene. Det er mye politikk innenfor et fabrikkteam. Likevel må man si ifra når man vet hva som er feil, også blir det en balanse mellom tilbakemeldingene som ingeniørene tar imot og hva de leser på dataene, sier sønn Solberg videre.

Ber om takhøyde

(Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

Muligens noe beskjedent framstilt, men det er åpenbart at Solberg stiller krav. Der får han god moralsk støtte av pappa Petter. Spesielt gjennom Subaru-tiden opplevde han hvor krevende det kan være å samarbeide med et stort apparat når man har sine konkrete tilbakemelding på videre utvikling.

Petter legger ikke skjul på at det ikke er like lett å holde seg unna.

– Jeg og Oliver er mellom oss alltid enige. Vi deler samme tankegang og filosofi. Det er jo naturlig. Men jeg måtte si ifra én gang her, til teamet. Etter kjøringen på fredag så var Oliver fortsatt ikke helt fornøyd. Mange syns han kjørte bra, men jeg vet at han kan være raskere. Så ser jeg også at Oliver «fighter». Han er ikke redd, og vi har sagt ifra om at vi må ha takhøyde internt. Det ble bevist med kjøringen på lørdag, sier Petter til Parc Fermé.

Det er ikke til å stikke under en stol at Oliver selv er ekstremt petimeter, detaljfokusert og nøye. Det kommer tydelig fram også i intervjuer han gjør med Parc Fermé. Små detaljer innenfor vektfordeling, bremsebalanser, «pros og cons» innenfor oppsett og liknende, det er ting Oliver brenner for.

– Jeg kan se på YouTube i timesvis. Se og studere hvordan biler oppfører seg. Jeg syns det er spennende. Man lærer noe nytt hele tiden, og alle biler er jo helt forskjellige, sier han.

– Unik i forhold til alderen

(Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

Pappa Petter hyller sønnen for sin ekstreme interesse og lidenskap for små detaljer.

– Oliver trenger ikke få kritikk av lengre. Vi er alltid enige. Han kjenner geometri, vekt og differ mer enn noen andre. Der er han jævlig bra. Men så har han ikke gjort noe annet heller. Og Skoda er heller ikke vant til å ha en sånn type sjåfør hos seg, sier Petter.

– Så han er unik på dette området?

– Det tror jeg. I alle fall i forhold til alderen sin. Når han får bilen helt innenfor, så trenger han ikke justere noe mer. Dit har vi kommet med Poloen, men vi er ikke helt på detaljnivå i Skoda enda. Men det er jo bare første løpet. Det må vi ikke glemme, sier Petter.

Oliver er glad for å ha en så merittert og rutinert pappa ved sin side, selv om det er han selv om er midtpunktet og i fokus for Skoda. Å skille mellom far og sønn-forholdet er heller ikke noe problem. 

(Foto: Benjamin A. Ward / Parc Fermé)

– Altså, vi er jo like mye far og sønn hjemme som på løp. Vi snakker jo ikke om noe annet ved siden av uansett. Mamma har gitt oss opp for lenge siden, sier Oliver.

– Hva tenker du om at Petter heller ikke klarer å holde seg helt unna i Skoda-teltet?

– Hehe, jeg syns det er bra. Han har erfaring med politikk og fabrikkteam og slikt. Så det er viktig. Jeg lar han si hva han vil. Skulle jeg få sparken, ja da får jeg vel sparken da, humrer 18-åringen.

Petter og Oliver Solberg i åpenhjertig intervju med Parc Fermé om far-sønn-forholdet og hvordan det blir å etablere et samarbeid med et fabrikkteam. (Foto: Benjamin A. Ward / Parc Fermé)
Powered by Labrador CMS