Petter i fyr og flamme etter knallsterk innsats i historisk klasse

– Det går jo for deg når du drar’n opp i 10000 omdreininger.

Publisert

Det er lenge siden Parc Fermé har snakket med en så humørfylt Petter Solberg som vi gjorde i Torsby lørdag kveld. Andreplass i den historiske utgaven av Rally Sweden, men spydebergingen kunne like gjerne kjempet om seier.

Petter og Pernilla Solberg strålende fornøyde med andreplass i den historiske utgaven av Rally Sweden. (Foto: Privat/PSRX)

Det er lenge siden Parc Fermé har snakket med en så humørfylt Petter Solberg som vi gjorde i Torsby lørdag kveld. Andreplass i den historiske utgaven av Rally Sweden, men spydebergingen kunne like gjerne kjempet om seier.

– Folk ville jo ikke dytte, de ville heller stå å filme, sier Solberg.

Misforstå ham rett, for han er ikke sur. Han er ikke skuffet. Han tar på seg skylda sjøl, fordi han overladdet på Hagfors-etappen, fordi han luktet reelle muligheter for seier. Og at det tok 50 sekunder å få han ut på veien igjen. At flere tilskuere stod filmet framfor å dytte - det bærer han ikke nag til.

– Det er jo sånn det er nå vet du. Men det gjør ingenting. Fy fader, jeg pusha som f*** på den prøva, utroper Petter Solberg.

LES OGSÅ: Slik fungerer et kartleserliv på heltid 365 dager i året

LES OGSÅ: Lesernes story, del 1: – Jeg føler ikke at jeg kjører med «big balls»

– Går for deg på 10000 omdreininger

Vi snakker Mr. Hollywood-taktene fra tidlig 2000-tall i måten han uttrykker entusiasmen over å kunne kjøre historisk klasse med sin Ford Escort, med kona Pernilla i kartleserstolen og at halve løpet gikk på norsk jord.

– Jeg håper inderlig at alle har kost seg i helga. Og kost seg med lyden på Escorten, sier Petter.

– Ja, bilen din låter ikke så verst den, Petter?

– Nei, er’u gærn! Det går jo for deg når du drar’n opp i 10000 omdreininger, gapskratter 43-åringen, og utdyper brennkvikt at han kan legge på 700 til.

Doningen må håndteres uten servostyring, riktig nok, men det glemmer Solberg når han med bakhjulstrekk til tider likevel har kjørt fra svenskene som har stilt opp med firehjulsdrift.

Støl i armene

– Armene mine er helt kake nå. Men så lenge veiene er fine, så går det fort. Men når det blir knot, nei fy fader, sier han om å kjøre uten servostyring.

Og som alle andre har Solberg fått med seg kritikken fra spesielt Sebastien Ogier og Ott Tänak som uttrykt stor misnøye over å måtte kjøre i sporene etter de historiske klassene, og at dette har vært minst like problematisk som å kjøre «brøytebil» med løssnø foran resten av feltet.

Som mangeårig WRC-fører skjønner Solberg frustrasjonen deres godt. Men han har samtidig et viktig budskap.

– Historisk klasse er utrolig populært, så det må man ta på alvor. Arrangementet blir ikke det samme uten. Men jeg skjønner hva dem mener. Men - sporene vi lager, de lager også R2-bilene, så om vi ikke hadde kjørt så hadde de fått det like ille uansett. Men det er en utendørssport, det er snø og det er spor. Og VM er ikke gjort på tre løp. De tre første løpene er spesielle. Nå får jo de startet litt lengre bak i Mexico, også jevner det seg ut utover sesongen uansett, sier Solberg i et mer seriøst toneleie.

Men når vi utfordrer han på å vurdere et WRC-comeback, å kunne hamle opp på nivået der han for 13 år siden tok sin eneste seier på «hjemmebane» i Sverige, så er han like kvikk i replikken som han er kjent for.

– Jeg er i form jeg. Mange i WRC-miljøet sier at nå må du f*** i meg komme tilbake. Men, det er Oliver nå framover, og det er Rallycross-VM som jeg har å tenke på.

– Men Petter; Rally Sweden 2019 i de nyeste WRC-bilene. Hadde du kunnet kjempet om poeng?

– Du, det skal jeg garantere deg. 110 prosent, sier Solberg på Solberg-vis.

Powered by Labrador CMS