Petter fortsetter i en testrolle – Volkswagen vurderer likevel fabrikkteam

DEL
Petter Solberg og Veronica Engan fra Rally Spania. (Foto: Volkswagen Motorsport)

Volkswagen Motorsport har fått blod på tann etter et ganske så vellykket Rally Spania.

Med Eric Camilli i ledelse, før girkassa sa takk for seg, og Petter Solberg inn til en stødig tredjeplass under Rally Spania for en drøy uke siden – det var mer enn Volkswagen Motorsport kunne håpe og forvente i deres R5- og WRC 2-debut med deres nye Polo GTI R5.

– Vi har lært så mye mer enn vi ville gjort på en test. Det er derfor vi stilte opp, og vi har en smørbrødliste med hvor vi kan bli enda raskere. Girproblematikken er standardel som vi lett kan fikse, sier Volkswagen Motorsport-sjef Sven Smeets til Autosport.

Petter sjokkert over seg selv – pallplassen gir nostalgiske følelser

Svært fornøyd

Til avisen bekrefter belgieren at de vil fortsette samarbeidet med Petter Solberg og Eric Camilli, og at de er svært fornøyde med det de leverte i Spania.

Her i Norge er det nå et stort ønske å se Petter Solberg igjen i Rally Sweden med Poloen etter det vellykkede rallycomebacket som sikret ham pallplass i WRC 2, seks år etter comebacket. Hovedpersonen er selv avventende, men ikke avkreftende over den tanken og det ønsket.

- ANNONSE -

Selv bekrefter han at mange nå liker den tanken ekstremt godt.

– Vi får se, vi får se. Klart jeg har lyst. Men vi må ta en ting av gangen. Vi må jobbe for å lande neste sesong, det er mye med Oliver og alt dette, svarer Solberg helt generelt og åpent overfor Parc Fermé.

Sven Smeets, sjef for Volkswagen Motorsport. (Foto: Simen Næss Hagen)

Uansett har Volkswagen virkelig fått vann på mølla etter at de viste seg konkurransedyktige fra første meter i tøff konkurranse mot Skoda, Ford og Citroën.

Volkswagen har i utgangspunktet en policy om at det ikke skal brukes mer penger i rally i ren utgift etter diesel-skandalen for tre år tilbake, og de var klare på i 2016 at de skulle trekke all satsing ut av WRC.

Rally-EM eller WRC 2?

Samtidig er R5-programmet kundebasert, det vil si en investering som skal gi avkastning. Dermed er dette et prosjekt de potensielt skal tjene penger på, framfor å bruke penger på. Likevel er tanken der igjen om å stille opp med fabrikkteam, men dog er det nøye gjennomtenkt.

– Det vil ikke skjer i år, og det skjer ikke i Monte Carlo neste år. Vi har også kunder i Sverige, så det er ikke noe poeng for oss å se dit, og vi kommer ikke til å satse utenfor Europa, sier Sven Smeets.

Dermed utelukker han ikke at Volkswagen Motorsport vil stille opp med egne biler i tillegg til kundebiler i europeiske løp, enten det være seg WRC 2- eller EM-løp.

Legg inn en kommentar