Over en halv million kroner i bøter til M-Sport og Skoda

Det koster dyrt å bruke en annen oljepumpe enn det som står i homologeringspapirene, og FIA er nådeløse med konsekvensene.

Publisert

Det fikk i alle fall M-Sport og Skoda smake på, hvor bilene til henholdsvis Eric Camilli og Pontus Tidemand sperret opp øynene til FIAs tekniske delegater som inspiserte bilene etter målgang i Wales sist helg.

(Foto: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool)

Det fikk i alle fall M-Sport og Skoda smake på, hvor bilene til henholdsvis Eric Camilli og Pontus Tidemand sperret opp øynene til FIAs tekniske delegater som inspiserte bilene etter målgang i Wales sist helg.

Det viser seg at forskjell på bruk av oljepumpe fra siste produksjon ikke stemmer overens med det som står i homologeringspapirene, og FIA har valgt å slå hardt ned på dette.

(Foto: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool)

I papirene til Fabia R5 er det oppført en oljepumpe som er datert tilbake til september 2014, selv bilene som er homologert etter 1. april 2015 er utstyrt med en nyere oljepumpe, heter det i dokumentet fra juryen. Dette ble altså kontrollert ved bilen til Pontus Tidemand, som vant WRC 2-klassen i Wales, og denne dokumentfeilen koster altså nå Skoda Motorsport 30.000 euro i bot, som tilsvarer over 280.000 norske kroner.

LES OGSÅ: Ford og M-Sport – kongene av WRC 2017

Samme sum fikk også M-Sport etter kontroll av bilen til Eric Camilli.

Mye av tilfellene var samme her vedrørende annen oljepumpe enn det som var oppført. En ny oljepumpe skal ha blitt introdusert i homologeringspapirene i 2015, men men det ene bildet av oljepumpa stemte ikke overens med den pumpa som ble brukt i franskmannens bil.

Dette er ifølge dommerne brudd på paragraf 261 i FIAs internasjonale sportsreglement, vedlegg J, ved at bilen ikke er benyttet i tråd med FIAs homologeringspapirer.

LES OGSÅ: Lover å gi alt for å komme på pallen i Wales

Med totalt 60.000 euro i bot fordelt på teamene tilsvarer det nærmere 570.000 norske kroner. Avgjørelsen kan ankes, men Parc Fermé kjenner ikke til i skrivende stund om teamene skal gjøre dette.

I 2009 opplevde Eyvind Brynildsen å bli disket fra SWRC-seier på grunn av uregelmentære bremser, ifølge juryen. Nordmannen, som måtte bryte siste dagen i Wales, reagerte på denne avgjørelsen på denne måten:

Powered by Labrador CMS