Østberg: – Det er synd at mange av førerne lar seg «programmere»


DEL
Mads Østberg. (Foto: Citroën Racing/@World)

Han er kjent som en ærlig fyr, på godt og vondt, og Mads Østberg forteller åpenhjertig hva han mener om konkurrentene sine i intervjusonene.

Selv legger han sjeldent noe i mellom når det skal besvares spørsmål til journalister og medier, gjerne få sekunder etter at man har passert målstreken.

Mads Østberg er kjent for å være direkte og rett fram, og er ikke redd for å snakke rett fra levra og si det han mener, enten det er snakk om en humoristisk snert eller blodig alvor. Der føler han også at han er så å si alene om blant WRC-førerne.

Østberg: – Nå kjørte jeg så sakte at jeg var livredd

– Folk skulle tatt seg sammen og sagt mer hva de virkelig mener, sier Østberg til Parc Fermé.

Bakgrunnen for det er at han kan kjenne seg igjen i det som blir sagt rett etter mål, kontra det som faktisk meldes til fans og journalister. Etter at abonnementstjenesten til Rally-VM, WRC+, de siste årene har åpnet opp for inboard-videoer av samtlige førere fra så å si samtlige etapper, har også fansen fått et annet innblikk i kommunikasjonen inne i bilen.

- ANNONSE -

«Jævli bra idé å kjøre DMACK»

– Jeg har jo sittet en del hjemme nå det siste året og fått fulgt litt mer på rally som en rallytilhenger. Og som mange andre der hjemme så hører man ekstra nøye etter det som blir sagt like etter «flying finish» før de blir intervjuet. Og det som etterpå kommer ut i intervjusonen er ofte rent «bullshit», sier Østberg.

– Tenker du selv over at det du sier i rallybilen er noe alle kan få meg seg?

– Nei, det glemmer man stort sett. Så det man hører inne i bilen er som regel dønn ærlig, sier Østberg.

Under Rally Tyskland i år kunne vi blant annet spore Østberg sitt velkjente temperament etter en førerfeil ut av en hårnål, og i Rally Portugal i fjor var det ikke vanskelig å registrere at Østberg angret på dekkstrategien da han punkterte på SS5.

– Jævli bra idé å kjøre DMACK, kunne vi høre Østberg ironisk ubryte inni bilen, før han ba kartleser Ola Fløene om å gjøre følgende i det de stoppet for å bytte dekk:

– Ta den derre jævla f**te…., uten at det framkommer mer hva Østberg mente man skulle gjøre.

Mads Østberg i perlehumør i forkant av Rally Tyskland

Ønsker mer ærlighet

I Finland ble vi også vitne til hvordan M-Sport-førerne Teemu Suninen og Elfyn  -vans unngikk å kommentere alle spørsmålene om teamordre mens de åpenlyst slakket av tempoet for å hjelpe lagkamerat Sebastien Ogier – som kjemper om VM-tittelen, selv om det ikke var vanskelig å forstå hva de egentlig mente.

Dette er ett av noen eksempler Østberg gjerne ville sett mer fyrverkeri rundt, for underholdningsverdien til sporten sin del.

– Generelt syns jeg folk kunne tatt seg mer sammen og vist mer hva de egentlig føler. Det tror jeg sporten hadde tjent mer på. Så er det dessverre en del av teamene som prøver å beskytte seg.

- ANNONSE -

– Sjåførene må være som de vil, men jeg syns det blir for dumt når man får klare beskjeder om hva man skal si. Det er synd at førerne er så programmerte, og at de lar seg programmere. Men jeg skjønner at de gjør det, dersom du kan få konsekvenser innad i teamet. Da velger man å lytte til teamet, sier Østberg.

– Du har kanskje selv fått strenge beskjeder om hva du skal si og ikke?

– Internt i Citroën er det foreløpig ikke noe tema. Citroën kjenner meg, heldigvis, og de vet hvordan jeg er. Jeg hadde større problemer med det i forrige periode i Citroën. Jeg ga fullstendig faen i det, og da kunne det bli bråk, sier Østberg åpenhjertig.

– Jeg har fått mye pepper

I Rally Tyskland la han i intervjusonene også direkte ansvaret på teamet for at bilen ikke fungerte optimalt, samtidig som han var lojal nok til ikke å gå inn på detaljene om hva som var feil og hva som var gjort feil.

Selv er han glad for at han ellers i år ikke har fått klare rettesnorer fra teamet som går utover hans oppriktige ærlige vokabular. For eksempel om det skulle oppstå et teamordre eller liknende.

– Jeg hadde ikke akseptert å ikke si noe om det. Noen ganger er det negativt for deg om det er sånn, andre ganger er det positivt. Jeg er som jeg er, og det har jeg stort sett alltid vært. Jeg har fått mye pepper for det, men så har jeg det sabla gøy også, sier han.

Frittalende har han vært i alle år, han har fått smake på kritikk og fått flere pekefingre for å være løs i vokabularet og muligens «i overkant ærlig» enn hva teamene selv føler er innenfor.

Mads Østberg er svært komfortabel med intervjusituasjoner og er aldri redd for å si hans ærlige mening – noe han mener ellers er et problem blant de fleste VM-førerne. (Foto: Citroën Racing/@World)

Han står likevel på sitt og står for alt som blir sagt i mediene. Østberg har gjerne en snert humor på lager i intervjuene, men er heller ikke redd for å sende stikk til konkurrenter og andre team om han finner det naturlig eller nødvendig.

– Det handler om følelser det vi driver med, og svingningene som er der syns jeg skal være synlige. Man kan fort si ting som oppfattes feil, og det kan da irritere meg at kanskje ikke alle kjenner hele forhistorien til det som blir sagt. Det detter gjerne ting ut av kjeften, og det er en del av «gamet». Så lenge man også tåler å stå i dritten når man sier noe feil, forteller Citroën-føreren.

Legg inn en kommentar